Wymiana oleju w motocyklu offroadowym - serwis w detalu -all
W przeważającej większości jednocylindrowe konstrukcje offroadówek pozwalają na wykonanie sporej liczby czynności serwisowych w zaciszu przydomowego garażu. Czy to oznacza, że są nieskomplikowane? Motocykle offroadowe przeznaczone do sportu mają ogromną przewagę nad sportowymi maszynami przeznaczonymi do wyścigów płaskich. W przeważającej większości są to konstrukcje jednocylindrowe, pozwalające na wykonanie sporej liczby czynności serwisowych w zaciszu przydomowego garażu. Czy to oznacza, że są nieskomplikowane? Jeżeli odłożymy na bok dwusuwy, to nowoczesny czterosuw na wtrysku wymaga bardo precyzyjnego serwisu. Wpływa na to kilka składowych: wysoka kompresja, ciężkie warunki pracy, duże prędkości obrotowe wału, narażenie na regularne uszkodzenia mechaniczne, praca w zmiennych, skrajnych temperaturach, częste zmiany obciążenia itp. itd. Stąd wyczynowy motocykl offroadowy, w szczególności motocykl crossowy, wymaga dokładności nawet przy tak prozaicznym zadaniu jak wymiana oleju. Dzisiaj dzięki pomocy autoryzowanego serwisu Husqvarna Warszawa wspólnie przejdziemy przez ten pozornie prosty proces. Na warsztat wzięliśmy endurową Husqvarnę FE350, ale czynności będą identyczne także w naszej redakcyjnej FC250, a i zbliżone (jeśli nie takie same) w innych motocykla Husky i KTM-a. Bierzemy się za robotę! |
|
|
Czystość i demontaż niepotrzebnych podzespołów
Żeby nie komplikować sobie sprawy motocykl powinien być czysty. My na szczęście mieliśmy do dyspozycji praktycznie nową FE350.
Zdjęcie płyty pod silnik (w naszym przypadku oryginalny podzespół Husky Parts) zajmuje dosłownie kilka sekund, a dzięki temu łatwiej będzie nam zachować czystość w trakcie wymiany oleju. Dodatkowy plus: możemy obejrzeć czy motocykl nie posiada ukrytych uszkodzeń. Dokładne mycie motocykla jest ważną częścią dbania o sprzęt, ponieważ pozwala wykryć drobne uszkodzenia zanim przekształcą się w poważną usterkę.
Spuszczanie oleju
Śruba spustowa oleju, nic specjalnie ekscytującego.
W miarę możliwości najlepiej dotrzeć do niej kluczem nasadowym.
Magnes na końcu śruby zbiera brud z oleju i bezwarunkowo trzeba go wyczyścić oraz wymienić miedzianą podkładkę.
Miedzianka podkładka za każdym razem powinna być wymieniona na nową. Podczas dokręcania odpowiednio się ugniata, więc stosowanie jej wielokrotnie mija się z celem. Podkładki kosztują grosze, a ich wymiana zapobiega niepotrzebnemu wyciekowi oleju.
Dopiero tak wyczyszczoną śrubę wraz z nową podkładką wkręcany w blok silnika.
Demontaż filtra oleju
Dwie małe śruby, nic skomplikowanego.
Forumowe mądrości sugerują, że filtr oleju można zmieniać „co drugą wymianę oleju”. To nie 15-letni Golf TDI, nie warto oszczędzać kilkudziesięciu złotych na wyczynowym motocyklu offroadowym. Filtr oleju wymieniamy każdorazowo.
Jeżeli nie macie specjalistycznego ściągacza spokojnie możecie poradzić sobie kombinerkami.
Rama jak i komora filtra oleju zostaną wyczyszczone.
Pod dźwignią zmiany biegów znajduje się mały, ale bardzo ważny filterek. Należy koniecznie przeczyścić go przy każdej zmianie oleju.
Dowód na to, że drugi filtr spełnił swoją funkcję. Nawet w praktycznie nowym motocyklu znalazł się brud przez niego wyłapany. Nie ma potrzeb by brud znajdował się w silniku przez następne 50 mh.
Nasz zestaw przed czyszczeniem i wymianą gumowych o-ringów.
Wymiana o-ringów oraz filtra oleju
Benzyna ekstrakcyjna spełni swoją funkcję. Po myciu zwróćcie uwagę czy wszystko zostało odpowiednio wyczyszczone.
Kolejne groszowe wydatki, które mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jednostki napędowej. To już nie kwestia oszczędności, a dokładności serwisu. Wymieniamy!
Taki zestaw wraca do motocykla. Wszyscy czyste, o-ringi i podkładki powymieniane, filtr nowy. Do tej pory czas pracy to maksymalnie 15 minut.
PODPIS: Na „wejściu” do komory filtra oleju znajduje się mały próg w którym lubi odłożyć się brud. Wystarczy wziąć czystą szmatkę i przeczyścić komorę.
Nowy o-ring.
Filtr nie jest symetryczny! Należy go włożyć w odpowiednim kierunku, w Husqvarnie czuć „kliknięcie” gdy filtr znajdzie się na swoim miejscu.
Klucze dynamometryczne są od tego by ich używać. Śruby w nowoczesnych, wyczynowych motocykla często wykonywane są z lekkich, miękkich stopów metali - siła dokręcania podana przez producenta zapobiega ich uszkodzeniu. Dobry klucz dynamometryczny powinien znaleźć się na stanie każdego offroadowca (chociażby po to by dokręcać półki czy osie
Wymiana oleju
Gdy silnik jest już zamknięty możemy zając się zalaniem go nowym olejem.
Korzystamy z wyczynowego oleju syntetycznego Bel Ray 10W-50, ale każdy olej spełniający normy producenta będzie dobry.
Po zalaniu silnika nowym olejem sprawdzamy jego stan przez okienko. Trzeba pamiętać, że jego stan będziemy musieli sprawdzić powtórnie po odpaleniu i najprawdopodobniej uzupełnić. W serwisie stan sprawdza się trzykrotnie: po wymianie, po odpaleniu (uzupełnienie) i raz jeszcze przed samym oddaniem motocykla klientowi.
Proste jak budowa cepa I w teorii i w praktyce wymiana oleju w motocyklu offroadowym to bardzo prosta czynność wymagająca podstawowych narzędzi i umiejętności. Warto jednak zwrócić uwagę na detale. Wymiana pozornie wyglądających na dobre gumowych o-ringów czy miedzianych podkładek to drobnostki, które w pechowych warunkach mogą przekształcić się w duże koszty. Tak samo jak zaniedbanie czyszczenia komory filtra oleju czy drobnego filterka schowanego pod dźwignią zmiany biegów. Nim bardziej chirurgicznie podejdziemy do tematu tym lepiej. W kolejnym odcinku zajmiemy się sprawą przeglądu motocykla przed startem w zawodach oraz kosztów jakie trzeba ponieść serwisując nowego czterosuwa w oficjalnej sieci dealerskiej. Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy autoryzowanemu dealerowi motocykli marki Husqvarna - Husqvarna Warszawa. Zobacz inne nasze publikacje z serii „Twój pierwszy raz w motocrossie”: |
|
|
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze