tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wymiana baterii zamiast ładowania - przyszłość wg Yamahy i Gogoro
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wymiana baterii zamiast ładowania - przyszłość wg Yamahy i Gogoro

Autor: Janusz Bębenek 2019.08.08, 13:36 1 Drukuj

Yamaha podpisała właśnie umowę z tajwańską firmą Gogoro, dotyczącą wspólnego rozwijania standardu wymiennych baterii do motocykli i skuterów elektrycznych. Model ten pozwala na uzyskanie niemal nieograniczonego zasięgu tego typu pojazdom.

Nawet najszybsze działające obecnie stacje ładowania pojazdów elektrycznych wymagają dłuższego postoju - od kilkunastu minut do godziny. O tradycyjnym ładowaniu z gniazdka nie wspominamy, gdyż trwa całą noc. Ta niedogodność jest jednym z głównych powodów, dla którego rozwój motocykli i skuterów elektrycznych nie idzie jeszcze pełną parą.

Reklama

ZOBACZ NOWE MODELE »
NAS Analytics TAG

Kilka dużych firm postanowiło więc pójść inną drogą. Najciekawsze rozwiązanie przedstawił tajwański gigant Gogoro, produkujący elektryczne skutery i rozwijający sieć stacji nie tyle ładowania, co wymiany baterii. Model działania jest prosty - klient podjeżdża do urządzenia przypominającego paczkomat, wyjmuje rozładowaną baterię, pobiera naładowaną, płacąc specjalną aplikacją w telefonie i odjeżdża. Baterie i gniazda w pojazdach są standaryzowane i pasują do wszystkich pojazdów wyprodukowanych przez firmy współpracujące z Gogoro.

Do tej pory były to duże firmy, lecz działające głównie na Tajwanie - PGO i Aeon Motor. Kolejny partner Gogoro to już jednak zupełnie inna, globalna bajka - Yamaha. Japoński koncern produkuje nie tylko skutery, ale także, a może przede wszystkim, duże motocykle we wszystkich segmentach rynku. Wejście w bardzo rozwojowy system szybkiej wymiany baterii może dać tej firmie dużą przewagę - reszta konkurentów, nie licząc BMW i Harleya, w rozwoju produkcyjnych maszyn elektrycznych jest raczej w lesie.

Gogoro posiada w tej chwili ponad 1300 stacji i z każdym tygodniem przybywa kolejnych. Pojazdy elektryczne działające w tym systemie jeszcze długo nie będą konkurencją w segmencie maszyn turystycznych, ale w dużych miastach wydają się idealne. Dzięki gęstej sieci stacji z bateriami można znacznie ograniczyć masę akumulatorów, a co za tym idzie, samych pojazdów - duży zasięg nie będzie wymagany, jeśli pod ręką zawsze jest świeża bateria, wymieniana w kilka sekund.

Kolejna korzyść to możliwość odjęcia wysokich kosztów baterii od ceny samego pojazdu. W tym systemie to Gogoro pozostaje ich właścicielem, a użytkownik płaci tylko za prąd, do ceny którego doliczana jest stawka za utrzymanie i wynajem. Jest to wygodne, ponieważ baterie się zużywają i kolejne cykle ładowania zmniejszają ich pojemność, lecz nie jest to już problem użytkownika pojazdu, tylko operatora systemu.

Nad podobnym standardem pracuje jeszcze inny tajwański gigant - Kymco. Czas pokaże, który standard się upowszechni i czy tego typu system wygra z tradycyjnymi stacjami ładowania.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę