W Zakładach Rowerowych „Apollo” w Czechowicach-Dziedzicach oraz zakładach „Brevillier i Urban” w Ustroniu Śląskim zmontowano cztery prototypy, które otrzymały nazwę Sokół 125 o oznaczeniu M01, od Motocykl 01. Produkcję silników S01 o pojemności 125 ccm zespolonych z trójstopniową skrzynią biegów (jak w niemieckim pierwowzorze) uruchomiono w Państwowych Zakładach Lotniczych nr 3 w Psim Polu koło Wrocławia. Jako bazę dla polskiego motocykla wybrano niemiecki model DKW RT 125, który był nowoczesny i prosty w konstrukcji. Dodajmy, że RT 125 był tak powszechnie kopiowany, że stał się bodaj pierwszym motocyklem globalnym, choć nie było to spowodowane polityką niemieckiego producenta, lecz grabieżą myśli technicznej w ramach odszkodowań powojennych. I tak pierwszym, bo nie jedynym, radzieckim motocyklem będącym kopią RT 125 był Kowrow K 55, Anglicy na bazie RT 125 stworzyli BSA Bantam, Amerykanie Harleya-Davidsona S 125 i jego pochodne. W NRD bezpośrednim spadkobiercą dekawki była IFA RT 125. Nawet pierwsza Yamaha YA-1 bazowała na DKW RT 125, choć trzeba przyznać. że japoński producent wprowadził w motocyklu daleko idące zmiany.
Galeria pochodzi z artykułu:
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze