Rynek motocykli i motorowerów w 2015 - podsumowanie
Za nami pierwszy pełny rok funkcjonowania nowych przepisów o kierujących pojazdami. Przepisów, które zdecydowanie odmieniły polski rynek motocykli i motorowerów. 16 lipca 2014 roku Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy, na mocy której już od końca sierpnia tego samego roku posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą jeździć motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW. W Polsce blisko 18 milionów kierowców dysponuje taką kategorią prawa jazdy, co musiało przełożyć na reakcję rynku.
Motocykle klasy 125, traktowane u nas przez lata po macoszemu, nagle stały się główną składową rynku nowych jednośladów wyjeżdzających z salonów. Dwie polskie marki - Romet i Junak – wyrosły w ostatnich latach na motoryzacyjnych potentatów, sprzedając na naszym rynku w sumie blisko 10 tysięcy pojazdów, z których rzecz jasna większość stanowią 125-tki. Na zmianach w prawodawstwie korzystają jednak wszyscy importerzy motocykli. Wyniki takich firm jak Yamaha, czy Honda byłyby trudne do realizacji bez wspomnianej wyżej liberalizacji dostępu do małych motocykli. Obok plusów dodatnich, są jednak także „plusy ujemne”. Łatwy dostęp do 125-tek w sposób drastyczny ograniczył sprzedaż motorowerów, po które wcześniej chętnie sięgały osoby bez motocyklowego prawa jazdy.
Mocna końcówka sezonu
Rok 2015 roku zakończyliśmy niewiarygodnym wynikiem 5 362 szt. nowych jednośladów, które zostały zarejestrowane w naszym kraju. Nowych motocykli zarejestrowano 1 988, czyli ponad 6 razy więcej niż w grudniu rok wcześniej (+513,6%) i 3,4 razy więcej (+243,9%) niż w listopadzie. Ta nienaturalnie wysoka liczba rejestracji związana jest ze zmianą przepisów homologacyjnych dla nowo rejestrowanych motocykli, motorowerów i niektórych innych pojazdów (kategorie od L1e do L7e), które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Zmienione przepisy nakładają obowiązek posiadania automatycznego włącznika oświetlenia (zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 168/2013 z dn. 15 stycznia 2013r.). Ostatecznie w całym 2015 roku liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 54 297. Poziom ten jest wyższy o 7,4% niż w 2014r. (+ 3 733 szt.).
Agnieszka Starzyk, Dyrektor Romet Motors: Rok 2015 to dobry sezon dla polskiej motoryzacji. Sezon nowych możliwości.Za nami dobry rok dla polskiego rynku jednośladów. Zmiana przepisów w sezonie 2014 sprawiła, że na drogach przybyło wielu nowych kierowców motocykli i skuterów, którzy poprzez swoje decyzje zakupowe zdefiniowali swoje preferencje w zakresie wybieranych segmentów produktów jak i marek. Najpopularniejsza pojemność to 125 cm a najczęściej wybierany w Polsce motocykl to uniwersalny street jak również komfortowy big scooter oraz chopper and cruiser. Niekwestionowanym liderem rynku motocykli od roku 2008 jest Romet Motors . Sprzedając w zakończonym właśnie sezonie aż 5644 motocykli zdecydowanie wyprzedził konkurencję o ponad 1500 sztuk uzyskując świetny wynik prawie 27% udziału w rynku. Jeśli do wyniku dodamy sprzedaż marek Keeway oraz Hyosung będących w portfolio marek Arkus & Romet Group) to przewaga ta wzrasta do 2098 zarejestrowanych motocykli. Dla porównania i podkreślenia tej dużej różnicy: z salonów zajmującej trzecie miejsce marki wyjechało w sumie 1966 jednośladów o pojemności większej niż 50 cm 3. Warte podkreślenia jest to, że cały rynek motocykli nowych w Polsce wzrósł w roku 2015 o 142,5 % co należy podsumować jako wynik dobry ale umiarkowany w interpretacji nowych przepisów a zatem nowych możliwości zakupowych dla tak dużej grupy osób posiadających kategorię prawo jazdy B. Można powiedzieć , że sezon 2015 był czasem edukacyjnym i popularyzującym 125- tki i ich nowe możliwości w Polsce co może przełożyć się na dynamikę sprzedaży w obecnym sezonie. |
Karol Kopytek, Junak: Szeroka kolekcja motocykli o pojemności do 125 ccm, rozsądna cena i dobra jakość. Te czynniki są genezą takiego wyniki - przyznaje Karol Kopytek, kierownik ds. klientów kluczowych w firmie Almot, która od 2010 roku posiada w swoim portfolio markę Junak. Ogółem w 2015 roku w Polsce zarejestrowano ponad 9 000 jednośladów (motorowery i motocykle) Junak. To najlepszy wynik w historii firmy. Spory udział w tej liczbie ma oczywiście segment 125 ccm - czyli motocykli, które można prowadzić na prawo jazdy B. Kolekcję tych jednośladów bardzo intensywnie rozwijaliśmy przez ostatnie 16 miesięcy wprowadzając do oferty choćby model M16 i M11 w mniejszych wersjach silnikowych. Tym sposobem stworzyliśmy motocykle wizualnie dojrzałe, które nie wymagają motocyklowego prawa jazdy. |
Polacy kochają motocykle
Widać to doskonale po ilości sprzedaży używanych motocykli skuterów. Licząc cały sezon 2015 takich jednośladów zarejestrowano 71 158, czyli o 22,9% więcej niż w 2014r. (+13 280 szt.). Na ten wzrost złożyły się przede wszystkim sprowadzone używane motocykle (58 252; +27,2%) ale i motorowery (12 906; 6,7%). Co bardzo nas cieszy – stan pojazdów trafiających na polski rynek jest coraz lepszy. Ma na to wpływ kilka czynników. Poza wzrostem naszej zamożności należy tutaj wskazać na coraz większą świadomość kupujących i coraz łatwiejszą weryfikację stanu pojazdów. Co więcej motocykle używany napędzają ruch w branży, bo wymagają (jak każdy inny motocykl) części zamiennych, akcesoriów, odzieży, itd. W całym roku 2015 na polskie drogi wjechało 2,4 razy więcej używanych motocykli niż nowych. W grupie motorowerów relacja jest odwrotna nowych przybyło w tym czasie 2,4 razy więcej, niż używanych.
Magdalena Piskorz, dyrektor generalna Yamaha Motor Polska: Pragnę gorąco podziękować Klientom za wybór Yamahy. Cieszę się, że nasze motocykle i skutery spełniają oczekiwania zarówno doświadczonych motocyklistów, jak i osób, które, korzystając z możliwości prowadzenia pojazdu 125 cm3 na samochodowe prawo jazdy, w zeszłym roku rozpoczęły swoją przygodę z jednośladami. W tym roku gama naszych pojazdów jeszcze bardziej się powiększy - do segmentu MT dołączy długo oczekiwany model MT-03 oraz potężny MT-10, nadal rozwijamy coraz modniejszą rodzinę Sport Heritage, mamy kompletną ofertę sportowych motocykli serii "R" i jednośladów o pojemności 125 cm3. Dodatkowo, kładziemy bardzo duży nacisk na dalszy rozwój profesjonalnej sieci dealerskiej oraz podnoszenie jakości obsługi w salonach, a także zadowolenia klientów z obsługi serwisowej. Wdrażamy liczne programy mające na celu wyróżnienie się na rynku w zakresie budowania satysfakcji klientów z relacji z marką Yamaha Motor, którą już od 20 lat oficjalnie reprezentujemy w Polsce. |
Robert Domański, BMW Motorrad Polska: Rynek motocykli ciężkich był jedynym w Polsce oprócz dynamicznego segmentu motocykli z silnikami 125cm3, który zanotował w zeszłym roku poważny wzrost rejestracji. Duży udział w tym wzroście miały motocykle BMW. Wystarczy powiedzieć, że wśród najczęściej rejestrowanych w Polsce 20 motocykli, prawie połowa to właśnie nasze modele. Cieszy nas szczególnie udany debiut naszych zeszłorocznych nowości R1200RS i S1000XR oraz S1000RR, którego sprzedaliśmy ponad 2 razy więcej niż rok temu, a jednocześnie prawie tyle ile łącznie cała nasza konkurencja superbike. Ogółem w roku 2015 zarejestrowanych zostało w Polsce 1141 motocykli BMW (z czego około połowa to modele serii GS ), co stanowi 25,1% udziału w rynku jednośladów powyżej 500cm3. Dziękujemy wszystkim naszym klientom za zaufanie oraz za często wyrażane pozytywne opinie i komentarze o motocyklach BMW. W zamian gwarantujemy Radość z Jazdy w nowym sezonie 2016. |
Marta Głowacka, Probike S.A. Brand Manager Kawasaki: Ubiegły rok był wyjątkowym sezonem, jeśli chodzi o sprzedaż nowych motocykli w Polsce. Za sprawą zmiany przepisów i rozszerzenia uprawnień dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B, rynek nowych motocykli wzrósł niemal 2,5 krotnie. Tu zaznaczyć trzeba, że głównie za sprawą pojazdów o pojemności 125 ccm (4,5 krotny wzrost w tym segmencie), których Kawasaki w swojej ofercie do tej pory generalnie nie posiadało. Jako marka utrzymaliśmy poziom sprzedaży zbliżony do poziomu sprzedaży z roku 2014, odnotowując jednak zdecydowanie większe zainteresowanie modelami turystycznymi (np. nowym modelem Versysa 650) z niewielką stratą dla modeli ze sportowym zacięciem (jak np. Z800 czy Z1000). Dużym zainteresowaniem w roku 2015 cieszył się również nowy model z segmentu cruiser - Vulcan S. Pod koniec roku w salonach Kawasaki zaczęli już pojawiać się klienci, którzy kilka miesięcy wcześniej dokonali zakupu pojazdu z segmentu 125 ccm z zapytaniem o możliwość nabycia motocykla o większej pojemności. Na nich właśnie liczymy w nadchodzącym sezonie! |
Marcin Posłuszny, District Manager | Harley-Davidson CEE: Kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży szalenie cieszy, ale w szczególności jesteśmy dumni z ponad 40% wzrostu sprzedaży Toruingow. Udanie wprowadziliśmy na rynek model Street750, a w Q4 odświeżyliśmy gamę Sportsterów o nowego Irona883 oraz Sportstera Fourty Eight. Owoce tych ostatnich działań zbierzemy wprawdzie w tym roku, jednak już same pierwsze prognozy napawają nas optymizmem. To zresztą nie jedyna zmiana, której efekty odczujemy w wynikach sprzedaży w roku 2016. Modele S, a więc Fat Boy S oraz Softail Slim S z silnikami 110 zagarnęły umysły naszych klientów w Q4 do tego stopnia, iż musieliśmy wywalczyć dodatkowe alokacje produkcyjne dla naszego rynku. Z optymizmem wchodzimy więc w rok 2016. |
Tomasz Borek, Ducati Polska: Wszystkie dane sprzedażowe, gama modelowa i ogólne tendencje światowe, jak również te obserwowane w Polsce pokazują, że Ducati jest w ofensywie. Dla nas niewątpliwym sukcesem jest uzyskanie większego wzrostu w sprzedaży Ducati, niż ten odnotowany na świecie. Wzrost sprzedaży na rynku polskim to 34 %, a na świecie 22%. Jeśli mówimy o ilościach sztuk to nie mieścimy się co prawda w pierwszej dziesiątce w Polsce, ale to nic dziwnego, bo Ducati to marka premium, która rządzi się innymi prawami. Hity sprzedażowe w 2015 roku to Scrambler, niezmiennie Multitistrada, Monster 821, Panigale i Diavel. W 2016 roku nie zamierzamy zwalniać – liczymy na jeszcze lepszy wynik Scramblerów, które doczekały się trzech nowych wersji, oraz niemal murowany sukces XDiavela i Multistrady 1200 Enduro. Te dwa ostatnie motocykle to przełom w historii Ducati i nasze największe nadzieje sprzedażowe. |
Roman Korpas, Husqvarnva Motorcylces: Husqvarna jest na polskim rynku od dwóch lat i w tym czasie dokonaliśmy ogromnego postępu w promocji marki, sprzedaży, rozwoju sieci dealerskiej i w sporcie. To oczywiście dopiero początek i przed nami ciągle jest bardzo dużo pracy. Z niecierpliwością czekamy na modele drogowe, z którymi będziemy mogli wyjść na rynek motocykli szosowych. |
Dyrektor zarządzający KTM CEE Hans Steiner: Patrząc na rejestracje motocykli w roku 2015 musimy przyznać, że był to znakomity rok dla polskiego rynku motocykli. Oczywiście wzrosty wzięły się w dużym stopniu ze zmian legislacyjnych, ale pozytywne jest także to, że segment premium znacząco urósł. Dla KTMa to był bardzo dobry rok, ze wzrostem na poziomie 32% w rejestracjach. Czekamy na sezon 2016 w którym zaprezentujemy wspaniałe produkty dostępne również dla polskiego klienta. |
Rynek nowych motocykli
Od stycznia do grudnia 2015 w Polsce zarejestrowano 23 870 maszyn, czyli o 14 025 sztuk więcej (+142,5%), niż w 2014 roku. Najpopularniejszą marką motocyklową w 2015 roku pozostał Romet Motors, który dostarczył do klientów ponad 3 razy więcej nowych pojazdów (5 644 szt., +218% r/r) niż w 2014r. Romet tym samym miał w minionym sezonie 23,6% rynku. Drugą marką motocyklową w Polsce był w roku 2015 Junak (4 093 szt., +367,8%), który zwiększył swoją sprzedaż blisko pięciokrotnie (4,7 razy). Jego udział w rynku wyniósł 17,1%. Trzecią pozycję z wynikiem 1 966 szt. (+64,1% r/r, +768 szt.) utrzymała niezagrożenie Yamaha. Wypracowała 8,2% udziału w rynku.
Segmenty pojemnościowe
We wspomnianym rekordowym grudniu 80% liczby pierwszych rejestracji nowych motocykli zasiliło grupę nowych maszyn z silnikami do 125cm3 (1591 szt. ;+1105,3% r/r). Przybyło ich w polskim rejestrze 12 razy więcej niż w grudniu 2014r. W całym roku 2015 maszyn z najmniejszymi silnikami przybyło 17 672. Jest to 4,5 razy więcej niż w rok wcześniej (+351,4%). Ich udział w całym rynku urósł do 74% z niecałych 40%. W tej klasie najsilniej reprezentowane są motocykle klasy Street, ich udział w grupie wyniósł 51%, Maxiscootery z udziałem 36%. Najpopularniejsze marki to: Romet Motors (5 237 szt.), Junak (4 031) oraz Zipp (1 536). Na drugim miejscu znajdują się motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. W roku 2015 zarejestrowano ich 3 271 co stanowi 13,7% całego rynku. Ich udział zmalał o 16 pkt. proc. mimo, że cała klasa odnotowała wzrost liczby rejestracji o 12,4%. Najwięcej w ubiegłym roku zarejestrowano tu BMW - 1 115 szt. (+17%). Kolejny na liście w tej grupie jest Harley-Davidson – 563 szt. (+14,9%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazała trzecia Yamaha (396 szt.; +39,4%)
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, to trzecia grupa pod względem wolumenu – 1268 szt.. Przekroczyła liczbę rejestracji w 2014 roku zaledwie o 8 sztuk), przy znaczącym spadku udziału w całym rynku do 5,3% (-7,5 pkt. procentowych).
Segmenty funkcjonalne
Pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych w 2015r. zajęły motocykle typu Street. Stanowią one 50% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat w całym roku 2015 wyniósł 11950 szt. (+202,1% r/r, +7 994 szt.), tj. 3 razy więcej niż w sezonie 2014. W tej kategorii klienci najchętniej wybierali Junaka (3 583 szt., +332,7%), który wyprzedził pierwszego przed rokiem Romet Motors (3 289 szt. +281,1%). W dużym dystansie, trzecia była Yamaha (930 szt.; +62,6%). W rankingu segmentów na drugiej pozycji były Maxiscootery (5627 szt., +200,9% r/r). Przypadła na nie blisko jedna czwarta rynku (23,6%). Lidera utrzymującego się w tej grupie na pierwszym miejscu przez 11 miesięcy – markę Kymco (994 szt. +117%), przeskoczył, dzięki przyspieszonym rejestracjom w grudniu, Romet Motors (1166 szt.; +284,8%). Yamaha utrzymała się na trzeciej pozycji rejestrując 745 szt. (+104,1%). Motocykle typu Chopper/Cruiser zajęły trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 2 747 (+118,9%), co dało im 11,5% udział w rynku. W ich grupie na pierwszym miejscu bez zmiany i z dużą przewagą jest Romet Motors (1 138;+103,6%). Następnie prawie ex aequo Junak (277szt.; +559,5%) i Zipp (272szt.; 202,2%.). Poza podium - czwarty pozostał Harley-Davidson (229szt.; +9,6%), który przed rokiem był drugi w tej kategorii.
Rynek motocykli używanych
W 2015r. zarejestrowano 58 252 używane motocykle sprowadzone zza granicy. Było to więcej o 27,2% (+12 466 szt.) niż w poprzednim roku i 2,4 razy więcej niż w tym czasie sprzedano nowych . Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: Honda (14 751 szt.), Yamaha (12 629) oraz Suzuki (9 100). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji odpowiednio o 34%, 21% i 14%.
Rynek motorowerów
W sezonie 2015r zarejestrowano 30 427 nowych motorowerów, tj. o 25,3% mniej, niż w 2014. Był to siódmy rok z rzędu pogłębiającej się dekoniunktury na rynku motorowerów.
Na czele z dużą przewagą zakończył 2015r. Romet Motors (11 100 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-27,6% r/r), to ciągle ma wysoki 37% udział w rynku. Wynik Rometa jest ponad dwa razy lepszy, niż drugiego Zippa, który jako jedna z dwóch marek z pierwszej dziesiątki zanotował wzrost rejestracji (5 055, +12,9%). Trzeci był w minionym roku Junak (4 954 szt., -2,2%). Rzutem na taśmę na czwartej pozycji znalazła się marka Taotao (1 236, -12,3%). Toros zamknął pierwszą piątkę (1 216; -72,5%). Sprzedaż tych pięciu marek stanowi blisko 77,4% całego rynku nowych motorowerów, na trzy pierwsze przypada 69%.
W roku 2015 zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 12 906 motorowerów używanych. Było to więcej o 6,7% i 814 sztuk niż w 2014 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to niezmiennie: PEUGEOT (1 869 szt., -3% r/r), PIAGGIO (1 400, -2,3%) i YAMAHA (1 137, -12,3%).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeA może zwiększyła się sprzedaż, bo idą czasy downsizingu, przerostu elektroniki i całego tego metro seksualnego trendu w projektowaniu nowych motocykli. Kto to ogrania, widzi, że to ostania szansa,...
OdpowiedzRedakcjo, z pozycją supersport dot. BMW jest coś nie tak . W okresie styczen-czerwiec podawaliście 2014 vs. 2015 wzrost sprzedaży z 50 do 96 sztuk , a po pełnym roku w tabeli jest MNIEJ , ...
Odpowiedz