tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sezon 2015 rekordowo bezpieczny dla motocyklistów - raport
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sezon 2015 rekordowo bezpieczny dla motocyklistów - raport

Autor: Lovtza 2016.02.10, 10:35 35 Drukuj

Na dane o ilości wypadków za rok 2015 czekaliśmy z ogromną niecierpliwością. Był to bowiem pierwszy pełny sezon w którym obowiązywały zliberalizowane przepisy dotyczące kierowania jednośladami. Mówiąc krótko – maszynami klasy 125cc można jeździć przy pewnych obostrzeniach na podstawie prawa jazdy kategorii B, czyli bez konieczności zdobywania prawa jazdy na motocykl.

Zmiany legislacyjne doprowadziły do prawdziwego boomu w sprzedaży małych motocykli. Przypomnijmy, że od stycznia do grudnia 2015 w Polsce zarejestrowano 23 870 nowych motocykli, czyli o 14 025 sztuk więcej (+142,5%), niż w 2014 roku. Około ¾ z nich to oczywiście klasa „125”. Używanych jednośladów zarejestrowano 71 158, czyli o 22,9% więcej, niż w 2014r. (+13 280 szt.). Na ten wzrost złożyły się przede wszystkim sprowadzone używane motocykle (58 252; +27,2%) ale i motorowery (12 906; 6,7%).Ostatecznie w całym 2015 roku liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 54 297. Poziom ten jest wyższy o 7,4% niż w 2014r. (+ 3 733 szt.).

Innymi słowy na naszych drogach przybyło 95 000 nowych i używanych jednośladów, a ich łączna liczba w roku 2015 sięgnęła na polskich drogach 1 miliona 250 tysięcy pojazdów.

Czarne scenariusze

W obliczu ułatwienia dostępu do motocykli dla kierowców, którzy nie przeszli szkolenia z jazdy motocyklem i nie odbyli egzaminu protestowało swojego czasu wiele środowisk. Najgłośniej swój sprzeciw wyrażała Policja, która negatywnie zaopiniowała projekt zmian w ustawie o kierujących pojazdami i nie przebierała w słowach przewidując gwałtowny wzrost liczby wypadków i zabitych. Wtórowały jej ośrodki szkolenia i przedstawiciele Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, choć tutaj jasne było że chodzi nie tylko o bezpieczeństwo, ale także o utracone wpływy ze szkoleń i z egzaminowania.

Co ciekawe protestowało także wielu motocyklistów. Oni również obstawiali, że motocyklowy trup będzie słał się gęsto, ponadto wielu wyrażało obawy o rozmycie elitarności społeczności motocyklowej przez niekontrolowany napływ samochodowego i skuterowego proletariatu przesiadającego się na dwa kółka ze swoich zardzewiałych Golfów i dymiących dwusuwowych 50-tek… Czy te czarne scenariusze znalazły odzwierciedlenie twardych danych? Ano popatrzmy…

Na polskich drogach

Ubiegły rok był rekordowo bezpieczny na polskich drogach dla wszystkich uczestników dróg. W 2015 r. miało miejsce 32 967 wypadków, w których zginęło 2 938 osób, a 39 778 zostało rannych. Policji zgłoszono 362 265 kolizji.

W porównaniu z rokiem ubiegłych jest to:

  • mniej wypadków o 2 003 (-5,7%),
  • mniej osób zabitych o 264 (-8,2%),
  • mniej osób rannych o 2 767 (-6,5%),
  • więcej kolizji o 14 237 (+4,1%).

My, motocykliści

W 2015 r. motocykliści uczestniczyli w 2 136 wypadkach drogowych, w których zginęło 225 osób, a 2 188 zostało rannych. Wśród ofiar większość stanowili kierujący motocyklami – 188 zabitych i 1 703 rannych oraz ich pasażerowie 18 zabitych i 194 ranne. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszyła się liczba ofiar (motocyklistów) - zabitych o 42 (-18,3%) oraz liczba rannych o 261 (-13,3%). To najlepsze wyniki od roku 2007 (w którym rozpoczął się boom na motocykle napędzany niskimi kursami EURO i USD). Pamiętajmy też, że w roku 2007 na polskich drogach było wg. GUS około 400 000 motocykli mniej!

W ubiegłym roku motocykliści byli sprawcami 855 wypadków, w których zginęło 114 osób, a 874 zostały ranne. W porównaniu do roku ubiegłego jest to mniej wypadków o 168 (-16,4%), mniej osób zabitych o 37 (-24,5%) i mniej osób rannych o 187 (-17,6%). Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było:

  • nie dostosowanie prędkości do warunków 501 wypadków,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie 116 wypadków,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości 63 wypadki,
  • nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu 48 wypadków.

Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów. Dane: KGP.

Przyczyny Wypadki Zabici Ranni
2014 2015 2014 2015 2014 2015
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 574 501 101 70 560 487
Nieprawidłowe wyprzedzanie 156 116 25 24 172 124
Nie zachowanie bezpiecznej odległości 100 63 6 1 106 74
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 50 48 2 3 64 55
Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego 31 31 7 3 34 36
Nieprawidłowe wymijanie 18 12 3 1 17 14
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 16 15 2 4 22 16
Nieprawidłowe skręcanie 9 11 - 1 11 12

Z analizy wieku sprawców - motocyklistów wynika, że największe zagrożenie powodowały osoby w wieku 18-24 (przedział wiekowy 7 lat) – 227 wypadków (26,6% wypadków spowodowanych przez motocyklistów). W ich wyniku 33 osoby zginęły (28,9% zabitych w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów) i 232 osoby zostały ranne (26,6% rannych w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów). Dane pochodzą z Komendy Głównej Policji.

Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku. Dane: KGP.

Wiek Wypadki Zabici Ranni
2014 2015 2014 2015 2014 2015
07-14 5 2 - - 5 3
15 - 17 50 30 2 2 62 32
18 - 24 293 227 44 33 304 232
25 - 39 489 392 84 56 493 398
40 - 59 152 158 18 20 162 163
60 plus 19 29 2 3 18 27
b/d 15 17 1 - 17 19

Nietrzeźwi motocykliści byli sprawcami 84 wypadków (9,8% wypadków przez nich spowodowanych), 14 osób zginęło, a 86 zostało rannych.

Strachy na lachy

Nie będziemy przesadzać z podsumowaniami, bo wnioski są oczywiste. Pomimo ciągłego wzrostu liczby motocykli na polskich drogach i pomimo ułatwienia dostępu do motocykli dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B – liczba rannych i zabitych w wypadkach znacząco zmalała w porównaniu z latami poprzednimi. Nie jest żadną tajemnicą, że cały czas poprawia się u nas infrastruktura drogowa. Nawet jeśli daleka od ideału, to ciągle podnosi się kultura jazdy po naszych drogach. Swoje też zarobiły (co by o nich nie mówić) fotoradary i ściślejszy nadzór nad przestrzeganiem prawa o ruchu drogowym. W minionym sezonie zaczęły też działać (budzące ogromne emocje) przepisy odbierające na trzy miesiące prawo jazdy kierowcom, którzy przekroczyli w terenie zabudowanym prędkość o 50 km/h i więcej.

Co ważne – polscy motocykliści, podobnie jak ich koledzy z krajów Europy Zachodniej i Stanów coraz chętniej i coraz częściej uczestniczą w szkoleniach (a jest ich teraz spory wybór w Polsce) podnoszących ich umiejętności, a tym samym bezpieczeństwo na drodze. Ta suma wielu czynników daje zmianę w dobrym kierunku.

Mówiąc krótko nie sprawdziły się czarne scenariusze kreślone przez Policję i wielu przedstawicieli żyjących ze szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców. Zgodnie z naszymi przewidywaniami Polacy, którzy sięgnęli po dwa kółka wykazali się właściwą dozą zdrowego rozsądku i sami, bez pomocy i pomysłów urzędników, dobrze zadbali o własne bezpieczeństwo.

Oczywiście 225 osób, które straciło życie jeżdżąc motocyklami w roku ubiegłym to liczba o 225 za duża, ale cieszy długookresowy trend i ciągła poprawa bezpieczeństwa na naszych drogach.

Foto: Policja

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 15
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę