Pierwsze pół roku rynku motocyklowego
Mamy już dane dotyczące sprzedaży motocykli z pierwszej połowy roku. Choć nasz rynek jednośladów nie jest porównywalny swoją wielkościa z europejskimi gigantami, to dzieją się nim mimo wszystko rzeczy ciekawe. Blisko 50 tysięcy pojazdów które znalazło w ostatnim półroczu nabywców w polskich komisach, to jednocześnie pędnik dla rynku części zamiennych, akcesoriów oraz odzieży. A zatem jak wyglądamy w zestawieniu z roku ubiegłym i poprzedzającymi go latami?
Rynek motocykli nowych
W pierwszym półroczu 2016 w polskich Wydziałach Komunikacji zarejestrowano 13 237 nowych motocykli. Jest to mniej o 4,3% niż w analogicznym czasie przed rokiem. Dzięki dobremu wynikowi czerwca skumulowany rezultat przybliżył się do wyniku sprzed roku. W tym okresie najlepszą sprzedaż miał Romet Motors, który zarejestrował sprzedaż na poziomie 2 458 sztuk (-23,7% r/r). Jego udział w rynku zmniejszył się o 4,7 pkt. proc. do 18,6%. Na drugim miejscu podobnie, jak przed rokiem znajduje się Junak (1 990 szt.). Spadek jego sprzedaży wyniósł 23,2%, a udział zmniejszył się o 3,7 pkt. proc. do 15%. Trzecia na podium Yamaha (1 241 sztuk) zanotowała minimalną stratę (-7 sztuk r/r), przy czym zwiększyła nieznacznie udział do 9,4%. W pierwszej 10. marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się czwarty w klasyfikacji Zipp, którego pozycja w rankingu w porównaniu z majem poprawiła się o jeden stopień. Liczba rejestracji tej marki wzrosła ponad 2 krotnie w skali roku.
Oczywiście rynek nowych motocykli to głównie 125cc. Niemniej jednak warto odnotować jak radzą sobie najwięksi gracze. Yamaha sprzedała w tym roku ponad 1200 motocykli, a Honda blisko 1100. W dużej mierze są to wyniki zrobione przez 125-tki, ale mimo to takie ilości robią wrażenie. Jeszcze większe wrażenie robi blisko 800 pojazdów sprzedanych przez BMW, gdzie producent z Bawarii dysponował dotychczas wyłącznie dużymi i drogimi pojazdami.
Duże i małe pojemności
W ostatnim miesiącu, podobnie jak w maju, 125-tki odzyskały trochę pola, które wcześniej w tym roku, oddały motocyklom o większych pojemnościach. Po sześciu miesiącach 2016 roku zajmują 68,5% rynku, czyli o 4% mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 9 064, czyli mniej o 9,6% r/r. Prym w tej klasie wiodą Romet i Junak, a nieco dalej za nimi Zipp. Następne pod względem popularności w tym roku są maszyny o pojemności silnika pow. 750cc. Zajęły 17,9% i przybyło ich 2 365 szt., czyli o 15,4% (316 sztuk) więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 3,1pp. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (32% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad Harley-Davidson (16% udz.) i Yamaha (14% udz.). Wszystkie te marki osiągnęły tu dwucyfrowy wzrost. Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,4% rynku, osiągnęły 843 nowych rejestracji i wzrost o 4,7%. Dominującą pozycję i 32% udziału ma tu Yamaha. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 4,4% w całym rynku, urosły o 10,2%. Przybyło ich 586szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 30% udziałem. Najmniej liczne są motocykle z silnikami od powyżej 125 do 250cc. Zarejestrowano ich w tym okresie 370 sztuk (-9,5%).
Tym na co czekają tak naprawdę dealery jest moment, w którym kierowcy jeżdżący maszynami 125cc na podstawie prawa jazdy kategorii B złapią motocyklowego bakcyla na tyle mocno, aby zrobić prawo jazdy kategorii A i nabyć większą maszynę. Rozmawiając o tym z dealerami dowiedzieliśmy się, że widać już pierwsze symptomy tego procesu, choć trudno na chwilę mówić o czymś, co da się pokazać na dużych liczbach.
Sprzedaży nowych motocykli zdecydowanie przewodzą pojazdy miejskie (typu Street). W pierwszym półroczu stanowiły 45,7% rynku. Było to 4,3pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 6 084 (-12,4% r/r). Na pierwszym miejscu znajduje się Romet (1469), który sprzedał w tym segmencie tylko 4 motocykle więcej niż Junak. Obie marki zanotowały duże spadki w tym segmencie, odpowiednio -20,5% i -37,1%. Trzecia Yamaha zwiększyła sprzedaż o 11% do 641szt. Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem drugim, który odnotował spadek rejestracji (-11,3% r/r) są duże skutery (125cc+). Zarejestrowano ich 2 840 z czego największa część przypada na Zippa (417 szt.) Konkurenci są jednak blisko: Honda wydała 7, a Kymco 20 sztuk mniej. Z tej trójki tylko marka Kymco odnotowała spadek sprzedaży w tym segmencie. Kolejny segment pod względem udziału w rynku (12,4%) to Chopper&Cruiser, w którym odnotowano minimalny spadek (14 sztuk) w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pozostałe kategorie funkcjonalne wypracowały wzrosty ilości, jak i udziałów w rynku w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Pośród nich wyróżniły się najbardziej liczne motocykle on/off. W ich grupie rejestracje zwiększyły się o 42% do 1400 szt. Przełożyło się to na wzrost ich udziału w rynku o 3,5pp do 10,6%. Pierwsze miejsca zajmują tu BMW (396 szt.), KTM (250 szt.) i Honda (246 szt.), która zwiększyła swoje rejestracje ponad dwukrotnie.
Rejestracje motocykli używanych
Od stycznia do maja br. zarejestrowano 34 745 używanych motocykli. Spadek w tej grupie wyniósł 3%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: Honda (8 992 szt.; -4,9% r/r), Yamaha (7 587; -2,1% r/r) oraz Suzuki(5 315; -8,5% r/r). Tym co obserwujemy w redakcji od dłuższego czasu jest coraz lepszy stan sprowadzanych pojazdów oraz ich coraz niższy wiek.
Rynek motorowerów
Rejestracje nowych motorowerów osiągnęły w czerwcu poziom 3 587 sztuk. I chociaż można powiedzieć, że był to dobry miesiąc, ponieważ spadek zmniejszył się do -2%, gdy we wcześniejszych miesiącach br. utrzymywał się w wymiarze dwucyfrowym. Jednak jest to najniższy wynik czerwca jaki zaobserwowaliśmy w ciągu 12 lat (czyli odkąd PZPM monitoruje rynek). W całym pierwszym półroczu zarejestrowano 12 501 szt. tych pojazdów (-21,4% /r/).
W rankingu marek na czele Romet (3 748 szt.), którego sprzedaż spadła o 37,8%. Udział tej marki stopniał do 30%, gdy przed rokiem zbliżał się do 38%. Następny jest ZIPP (2 648, +11,6% r/r), a za nim Junak (2 172, -12,1%). W pierwszej dziesiątce znajdują się marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (Jonway, Barton i Torq).
W pierwszym półroczu zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 4 010 (-22,9% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: Peugeot (878, -12,3% r/r), Piaggio (647, -8,9% r/r) oraz Yamaha (498, -22,4% r/r).
Przyglądając się rynkowi nowych motorowerów możemy pokusić się o stwierdzenie, że liczba sprzedawanych maszyn zaczyna sondować dno i raczej dalej nie powinna spadać poniżej obecnego poziomu. Co prawda 50-tki znacznie straciły na atrakcyjności po zmianach w ustawie o kierujących pojazdami, to na rynku zawsze pozostanie grupa klientów nie posiadająca prawa jazdy żadnej kategorii, a potrzebująca taniego środka transportu. W Polsce motorowerami można poruszać się posiadając jedynie dowód osobisty. W obliczu rosnącej jakości produkcji z Chin (w tym także polskich marek budowanych na komponentach z Państwa Środka) nie powinien także dziwić spadek popularności używanych motorowerów. Z czasem opłacalność ich sprawdzania do nas będzie coraz mniejsza.
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeRynek motocyklowy w Polsce rozwija się i z tego co wiem jest zapotrzebowanie na części. U nas nie brakuje dobrych dostawców, a do takich na pewno zalicza się Mahle.
OdpowiedzMotorowerki powoli odchodzą do lamusa, ale z 2 strony rynek jest tak nasycony tymi pojazdami iż nie ma co się dziwić spadkowych w tym segmencie, po za tym kto może to na 125 orze...Klasa do 250cc ...
OdpowiedzWniosek jest jeden: bida z nędzą bimber pędzą, ale jak ma być dobrze skoro na placu egzaminacyjnym pada 3/4 zdających. Państwo potrafi każdy rynek zabić.
OdpowiedzA jakim cudem Honda sprzedała 135 motocykli supersport? Czy ktoś jeszcze kupuje te przestarzałe fireblady? Jakoś wogóle tego nie widzę na ulicach. Chyba że do tej kateorii wrzucają tu swoje ...
OdpowiedzA jakim cudem Honda sprzedała 135 motocykli supersport? Czy ktoś jeszcze kupuje te przestarzałe fireblady? Jakoś wogóle tego nie widzę na ulicach. Chyba że do tej kateorii wrzucają tu swoje ...
Odpowiedzstara dobra honda nie jest zła
OdpowiedzWidocznie klienci bardziej ufają tym "przestarzałym" a nie tym "nowoczesnym" w których silniki wymagają wymiany przed 50 tys kilometrów przebiegu (patrz test Motocykl czerwiec 2015)
OdpowiedzCiekawe jakim modelem Honda zrealizowała tak piękny wzrost sprzedaży w segmencie ON/OFF ?
OdpowiedzNowa afryka?
Odpowiedz