tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Odbicie rynku motocyklowego w Unii Europejskiej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Odbicie rynku motocyklowego w Unii Europejskiej

Autor: Lovtza 2016.07.05, 10:28 Drukuj

Rynek motocykli w Unii Europejskiej zaczyna odbijać się po tąpnięciu jakie w sposób szczególny dotknęło kraje Europy Zachodniej i Południowej. Po latach spadków i stagnacji dealerzy odnotowali wzrosty sprzedaży. Jak to wygląda na konkretnych liczbach? I jak odnieść te liczby do złotej ery motocykli na kontynencie europejskim?

Dwa kółka na starym kontynencie

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku zarejestrowano  w Unii Europejskiej łącznie 534 744 jednoślady ( w tym motocykle trójkołowe). Oznacza to wzrost ich liczby o 5,5% w porównaniu do 507 106 takich samych pojazdów zarejestrowanych w takim samym czasie 2015 roku. Oczywiście wzrosty cieszą, ale prawdą jest, że w latach 2009-2012 rynek EU tracił około 20% rocznie spadając do nienotowanych od lat poziomów.

Niezależnie od tych dywagacji wyniki rejestracji były pozytywne na kluczowych rynkach europejskich, w tym we Włoszech (103 542 sztuki, + 16,8%), Hiszpanii (61 696 sztuk, + 12,3%), Wielkiej Brytanii (51 872 sztuki, + 8,8%), Niemczech (94,873 sztuki, + 2%) i we Francji (99 596 sztuk, + 0,5%). Nie mamy jeszcze danych za czerwiec, ale od stycznia do maja w Polsce sprzedało się 19074 nowe pojazdy, co w całym pierwszym półroczu powinno dać około25 tysięcy nowych pojazdów. W zestawieniu z europejskimi gigantami nie jest to zapewne liczba szokująca, ale z pewnością nie sposób jej nie zauważyć. Niestety od krajów Europy Zachodniej różni nas nie tylko wolumen sprzedaży, ale przede wszystkim jej struktura. Ale o tym za chwilę.  

Rejestracje motocykli

Skumulowana od początku 2016 roku liczba nowych rejestracji motocykli wzrosła o 8,5%  w skali roku. Łącznie zarejestrowano od stycznia do maja br. 416 938 motocykli, wobec 384 366 w takim samym czasie 2015 roku. Na największych rynkach europejskich rejestracje motocykli wzrosły, w tym we Włoszech (93 730 sztuk, 18,5%), Hiszpanii (55 768 sztuk, + 13,1%), Wielkiej Brytanii (48 571 sztuk, + 8,5%) i Niemczech (81 206 sztuk, + 3%).

Dla tych liczb warto mieć właściwy punkt odniesienia. Na ponad 81 tysięcy sztuk motocykli sprzedanych w Niemczech to z pewnością wynik godny pozazdroszczeni z punktu widzenia polskich dealerów, ale nie zapominajmy, że w Niemczech w złotych dla motocyklizmu latach 90-tych, w pierwszym półroczu sprzedawało się 150-160 tysięcy motocykli. A zatem mamy wzrost, ale tak naprawdę to dwukrotnie mniejsza sprzedaż niż 20 lat temu. Do tego wspomniane Niemcy są świetną ilustracją problemu z demografią wśród motocyklistów. Statystyczny niemiecki motocyklista dobija 60-tki. Jeszcze chwila i pojawi się trudna do przeskoczenia granica dla wzrostów. Po prostu motocyklami nie będzie miał kto tam jeździć.

Rynek motorowerów

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2016 roku zarejestrowano w UE łącznie 117 806 nowych motorowerów, natomiast 122 740 zostało zarejestrowanych w analogicznym czasie 2015 roku - oznacza to spadek o 4%. Rejestracje motorowerów wzrosły w Holandii (25 803 sztuki, + 3,2%) i we Włoszech (9 812 sztuk, + 2,6%). Podczas gdy spadły we Francji (29 989 sztuk, -1,4%), Niemczech (13,667 sztuk, -3,4%) i Polsce (8 925 sztuk, -27,2%).

Sytuacja na rynku motorowerów jest znakomitą ilustracją tego, jak bardzo zmieniło się znaczenie dwóch kółek wśród społeczeństw zachodniej Europy. Kiedyś motorowery i skutery były niezbędnym narzędziem do poruszania się do pracy czy do codziennej egzystencji. Dziś dwa kółka służą przede wszystkim do zapewniania rozrywki, a skutery i motorowery są w stanie „utrzymać się” przede wszystkim z zatłoczonych metropoliach Europy Południowej, gdzie można korzystać z nich praktycznie cały rok.  

Co przyniesie przyszłość?

Biorąc pod uwagę ostatnie doniesienia na temat modeli motocykli wycofywanych z oferty z powodu Euro4, wiedząc jakie wymogi będą stawiały producentom w Unii kolejne normy, a także znając demografię społeczeństw Starego Kontynentu… trudno być optymistą jeśli chodzi o przyszłość motocykli w Unii Europejskiej. 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę