Rozszerzona rzeczywistość dla motocyklistów, która się uda
Grupa Nolan dzięki współpracy z Sony stworzyła nowy system komunikacji dla kasków, który korzysta z rozszerzonej rzeczywistości.
Jeśli uważnie śledzisz Ścigacz.pl, to pewnie znasz historię Skully. Amerykański startup (czyt. firma bez kasy) uchylił nam rąbka tajemnicy, pokazał przyszłość i rozpaliła rządze wszystkich fanów Gwiezdnych Wojen (w tym mnie!). Skully skasowało za to sporo pieniędzy i gdyby nie fakt, że pomysłodawcy postanowili kupować sportowe samochody, zamiast budować kaski, może by się udało. Problem ze Skully był jeden: nawet jeśli założyciele, bracia Weller, mieli wiedzę technologiczną, nie posiadali doświadczenia w branży motocyklowej i w kaskach jako takich.
Co innego, jeśli mówimy o Nolangroup. W skład włoskiej korporacji wchodzi Nolan, sportowy X-Lite, Gex i dedykowany systemom komunikacji N-Com. Pod tą ostatnią marką Nolan wypuścił prototypowe rozwiązanie wykorzystujące przezierny wyświetlacz i rozszerzoną rzeczywistość.
System N-Com ARX debiutował w zeszłym tygodniu na dedykowanym stoisku podczas targów EICMA. Dodam tylko, że na EICMA cała jedna hala poświęcona była nowym technologiom (Gogoro!).
Grupa Nolan zgłosiła się o pomoc do Sony, które zapewniło swoją unikalną technologię holograficzną. Mówienie o zwykłym, przeziernym wyświetlaczu byłoby sporym uproszczeniem. Z informacji do których udało mi się dotrzeć można wywnioskować, że Nolan korzysta z rozwiązania wykorzystywanego w Sony SmartEyeglass. Po angielsku jest to „holographic waveguide technology” (falowody?) i dla zainteresowanych więcej w temacie można przeczytań na stronie Sony. To co nas interesuje to: transparencja na poziomie 85% i możliwość zastosowania soczewek o małej grubości. Podobne rozwiązania będzie stosować BMW, o czym za chwilę.
N-Com połączył technologię Sony ze swoim systemem komunikacji. Całość napędzana jest przez specjalną, dedykowaną aplikację w smartfonie.
Same założenia są bez zmian. W polu widzenia motocyklisty pojawiają się informacje np. dotyczące nawigacji czy prędkości, co w teorii ma poprawiać bezpieczeństwo. Największą różnicą pomiędzy wcześniejszymi propozycjami (od Skully, Nuviz czy LiveMap), a N-Com ARX jest fakt, że tematem zajmują się dwie ogromne korporacje z jeszcze większym doświadczeniem w swoich dziedzinach.
Dodatkowo, Włosi z N-Com nieodpłatnie udostępniają technologię na zasadach opensource w celach czysto rozwojowych.
Moim zdaniem to krok w dobrym kierunku. Byłbym oczywiście mocno nierzetelny sugerując, że Nolan jest pierwszym „dużym” w tym temacie. Prace nad podobnymi rozwiązaniami prowadzi Sena, Bell i w końcu BMW. Swoje podejście do tematu robił także Samsung.
Różnica jest jednak znacząca. Sena to producent systemów komunikacji, nie gigant w kwestii produkcji kasków. Amerykański Bell dorzuca do swoich kasków wbudowaną kamerę 360fly, więc ciężko mówić o rozwiązaniu rewolucyjnym. Największe szanse powodzenia w temacie nowatorskich, „inteligentnych” rozwiązań ma BMW. Na targach EICMA BMW pokazało kolejne wcielenie ConnectedRide. Tutaj podejście jest nieco inne, bo bazą systemu ma być komunikacja między pojazdami. Ale BMW bardzo konkretnie mówi o integracji z własnymi kaskami (a nie zapominajmy, że BMW to gigant jeśli chodzi o odzież i akcesoria), dorzucając do całości społeczność aplikacji Raver - którą BMW jakiś czas temu kupiło.
Tak jak w przypadku pojazdów elektryczny, tak i tutaj nie upieram się, że są to kroki w dobrym kierunku. Zwykłe interkomy osobiście mocno mi przeszkadzają i najlepiej na motocyklu czuję się w stoperach, najlepiej na crossówce bez rozpraszających mnie zegarów. Co nie oznacza, że nie powinniśmy przyglądać się światowym trendom. A na małym stoisku Nolana zrobiono duży krok w stronę przyszłości. Bez względu na to czy ta przyszłość nam się podoba, czy nie.
Źródła: Motorcycle, Autoevolution, Sony, Gazetta, Nolan
|
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeTylko na wzór HUD'ów z maszyn bojowych powinno to wskazywać "wrogów" i ich radary.
OdpowiedzTylko na wzór HUD'ów z maszyn bojowych powinno to wskazywać "wrogów" i ich radary.
Odpowiedzw końcu już dawno powinny być takie systemy zintegrowane z kaskiem i wyświetlana informacje na szybce kasku
OdpowiedzOsobiście przydałoby mi się coś takiego do nawigacji i od dawna ślinię się na widok zbajerowanych hełmów używanych w śmigłowcach Apache, tak więc jestem za. Akurat wskazania "zegarów" są dla mnie ...
Odpowiedz