LEM Bullet - elektryczny motocykl polskich studentów
Zawody SmartMoto Challenge Barcelona 2016 zostały zakończone. Drużyna z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych z Politechniki Wrocławskiej wystartowała z motocyklem LEM Bullet. Tematem zawodów było stworzenie motocykla dostosowanego do potrzeb lokalnej policji.
"Motocykl z Politechniki Wrocławskiej waży 70 kg, posiada silnik o mocy 6 kW a maksymalna rozwijalna prędkość wynosi ok. 120 km/h, a do 100 km/h potrafi się rozpędzić w mniej niż 6 sekund. Zasięg motocykla zawiera się w przedziale 70 - 100 km. Motocykl wyposażony został w dwie tarcze ochronne z systemem szybkiego montażu na magnesy neodymowe. Ponadto motocykl posiada aplikację mobilną z narzędziami potrzebnymi każdemu policjantowi takimi jak GPS, lokalizacja zdarzenia, bazy osób poszukiwanych oraz informacje nt stanu baterii motocykla." - mówi Wojciech Pawlak lider techniczny projektu.
SmartMoto Challenge to zawody organizowane od 4 lat w Barcelonie oraz w Moskwie. Rywalizują między sobą drużyny z uczelni technicznych z całego świata, a konkurencje pomiędzy drużynami dotyczą nie tylko możliwości dynamicznych motocykla, ale także umiejętności drużyn w aspektach biznesowych: produkcji i sprzedaży motocykli. Tegoroczne zawody trwały od 7 do 10 lipca. Pierwsze dwa dni były zarezerwowane na testy sprawdzające możliwość dopuszczenia motocykla do zawodów. Drużyna z Wrocławia zdała testy jako pierwsza, nie mając problemów z żadnym z testów.
"Niestety w trakcie przygotowań kierowców do konkurencji dynamicznych silnik uległ poważnej usterce, a dalszy udział w zawodach stanął pod znakiem zapytania. Nasz zespół się nie poddał, zdiagnozowaliśmy usterki, zdobyliśmy części zamienne a następnie naprawiliśmy silnik ku zaskoczeniu pozostałych rywali oraz sędziów. Naprawa takiego silnika bez odpowiednio wyposażonego laboratorium to sprawa wręcz niemożliwa" - powiedział Piotr Mierzwiak, lider projektu.
Trzeci dzień zawodów obejmował przede wszystkim konkurencje dynamiczne oraz prezentacje biznesplanu. Podczas testów przyśpieszeń oraz wydajności motocykli drużyna z Wrocławia rywalizowała na równi z zespołami z Moskwy oraz Bilbao. Podczas gdy kierowcy pokonywali kolejne konkurencje, część drużyny prezentowała przed sędziami biznesplan, który zawierał opis produktu, szczegółowy cost report, analizę ryzyka biznesowego oraz przewidywana produkcja i sprzedaż w pierwszych pięciu latach działalności firmy.
Ostatniego dnia zawodów poza ogłoszeniem wyników, drużyny miały okazję zaprezentować motocykle przed sędziami od strony ich funkcjonalności oraz przygotowania do produkcji i sprzedaży. Sędziowie byli pod takim wrażeniem LEMa Bulleta, że postanowili go osobiście sprawdzić w akcji, gdzie przekonali się, że nie tylko wyglądem ale także rozwiązaniami technicznymi potrafi zaimponować oraz jest wygodny i dobrze się prowadzi. Ostatecznie studenci zajęli II miejsce w kategorii biznesplan, II miejsce w kategorii dynamicznej oraz III miejsce w klasyfikacji generalnej. Zawody wygrał zespół z Moskwy - MAMI.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeGromkie brawa dla zespołu! Trochę zaskakujące jest zestawienie mocy silnika z przyśpieszeniem i prędkością maksymalną :) Pytania do Konstruktorów: jak bardzo silnik może być przeciążany? Dobrze ...
Odpowiedz