Korzystanie z kasków w Polsce - wyniki badań
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zleciła przeprowadzenie badań, których wyniki miały odpowiedzieć na pytanie w jakim stopniu Polacy korzystają z kasków ochronnych podczas użytkowania jednośladów. W przypadku motocykli i motorowerów wyniki są bardzo dobre, wręcz znakomite.
98% procent kierujących motocyklami ma na głowie kask i tutaj nie odstajemy od standardów krajów Europy Zachodniej. Generalnie Polacy jeżdżą na motocyklach dobrze ubrani, a kask jest podstawowym środkiem ochrony zdrowia. Dodajmy, że przypadku wielu krajów tak wysoki współczynnik osób korzystających z kasków pozostaje w sferze marzeń administracji państwowej i wcale nie mówimy tutaj jedynie o rozwijających się krajach Azji, ale także o bogatych krajach Europy południowej, gdzie normą jest jazda motocyklem lub dużym skuterem bez kasku. Tutaj oczywiście nie można pominąć czynnika klimatycznego. Poza kilkoma ciepłymi tygodniami naszego lata jazda bez kasku przez resztę sezonu oznaczałaby konieczność automatycznej wizyty u laryngologa.
96% motorowerzystów w kaskach ochronnych to znakomity wynik. Jeszcze niedawno (zaledwie 20 lat temu) bardzo wielu z nich nie korzystało z żadnej formy ochrony głowy. Dziś jazda skuterem pozostaje jednym z bezpieczniejszych sposobów poruszania się po naszych drogach, w dużej mierze dzięki stosowaniu kasków.
Problemem pozostają rowery. Zaledwie 9% rowerzystów stosuje kaski. Im starsi rowerzyści tym odsetek korzystających z ochrony głowy jest niższy. Im dalej od centrów miast, tym rzadziej kierujący rowerami zakładają kask. Wytłumaczeniem są najczęściej niskie prędkości rozwijane przez tego typu pojazdy. Pytanie, co w sytuacji gdy rowerzysta uderzany przez inny pojazd z dużą prędkością? Zupełnie osobną sprawą jest że poważną krzywdę można wyrządzić sobie na rowerze spadając z niego przy prędkości 15-20 km/h.
Poziom stosowania kasków ochronnych wśród podróżujących motocyklami, motorowerami i rowerami był następujący:
w podziale na uczestników ruchu:
- motocykliści – 98%,
- motorowerzyści – 96%,
- rowerzyści – 9%;
Rowerzyści w podziale na wiekowym:
- osoby starsze (pow. 60 lat) – 7%,
- dorośli (25-60 lat) – 8%,
- młodzież (18-24 lata)– 10%,
- dzieci (poniżej 18 lat) – 13%;
Rowerzyści w podziale na płeć:
- kobiety – 4%,
- mężczyźni – 11%;
Rowerzyści w podziale na obszar i rodzaj drogi:
- miasta, stolice województw 1 – 18%,
- drogi krajowe– 3%,
- drogi wojewódzkie – 2%,
- drogi powiatowe – 1%.
Metodologia
Badania stosowania kasków ochronnych przez motocyklistów, motorowerzystów i rowerzystów zostały przeprowadzone po raz pierwszy w Polsce na taką skalę w październiku 2013 r. przez konsorcjum złożone z Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej, Politechniki Krakowskiej oraz Politechniki Gdańskiej.
Badania prowadzono metodą obserwacji z zewnątrz, tzw. „metodą fotograficzną” w 3-ech województwach (pomorskie, mazowieckie, lubelskie) na odcinkach dróg w miastach oraz na zamiejskich odcinkach dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych.
Łącznie w 12 lokalizacjach przeprowadzono badania na próbie ponad 500 osób.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeW niektórych stanach mogą jeździć tylko w okularach ale na wielu filmikach są bez kasków i bez okularów, nie czaję tego kompletnie, kilka razy miałem wątpliwą przyjemność podwozić kawałek ...
Odpowiedz