Kawasaki ZR-7 (1999-2003): dane techniczne, wady/zalety, historia
Historia Kawasaki ZX-7 sięga połowy lat 70. ubiegłego stulecia. Wówczas pojawił się Kawasaki Z/KZ750. W różnych formach przetrwał do drugiej połowy lat 80. Wraz z modą na konstrukcje klasyczne, w 1990 roku, technika z wspomnianego modelu po pewnych zmianach została zaadaptowana na potrzeby serii Zephyr.
Wraz z zakończeniem produkcji Zephyra w 1998 roku, Kawasaki zaprezentowało model ZR-7 będący ostatnim wcieleniem nieśmiertelnej, chłodzonej powietrzem jednostki napędowej o pojemności 738 ccm. Czy dzisiaj warto polecić ten model?
Bezpośredni następca Zephyra 750 zadebiutował wraz z sezonem 1999. Był wypełnieniem luki pomiędzy Kawasaki ER-5 a ZRX1100. Nowa stylizacja oraz rewelacyjna cena stanowiły o doskonałej relacji ceny do osiągów czyniąc z ZR-7 ciekawy, nieźle wyposażony i dostępny pojazd w średniej wyższej klasie pojemnościowej.
Z poprzednika przejęto sprawdzoną i uznawaną za trwałą jednostkę napędową o mocy 76 KM. Kompaktowe podwozie i duża poręczność czyniły z niego nie tylko dynamiczny ale i przyjazny pojazd zarówno do weekendowych wycieczek jak i codziennych dojazdów do pracy.
Nowocześniej
W stosunku do Zephyra, w Kawasaki ZR-7 zmieniono przede wszystkim tylne zawieszenie, rezygnując z dwóch elementów resorująco-tłumiących na rzecz centralnego amortyzatora. Zbiornik paliwa powiększono do 22l, obydwie klamki (hamulca i sprzęgła) odtąd posiadały regulację, w wyposażeniu znajdziemy także centralną podstawkę oraz wydech 4 w 1. Stylizacja ma kształt nadający większej dynamiki, a siedzenie można uznać za bardzo wygodne. Na wielu rynkach oferowano także wersję 34 KM.
Zmiany, Kawasaki ZR-7S
W 2001 roku do zwykłego ZR-7 dołączył wariant obudowany. Owiewka mocowana do ramy zmniejszała opór aerodynamiczny i poprawiała komfort przy większych prędkościach. W tym samym roku do przedniego widelca trafiły twardsze sprężyny. Odtąd zwiększona siła tłumienia przyczyniła się do poprawy prowadzenia motocykla w szybkich łukach o nierównej nawierzchni. Niestety, pięciobiegowa skrzynia, ze zbyt długim przełożeniem najwyższego biegu, była odpowiedzialna za spadek dynamiki przy wyższych prędkościach.
W takiej formie obydwie wersje przetrwały jeszcze dwa lata, do zakończenia produkcji w 2003 roku. Wówczas Kawasaki ZR-7 został zastąpiony przez model Z750 wyposażonego w dużo nowocześniejszą technikę.
Rachunek sumienia
Kawasaki ZR-7 to udana konstrukcja. Jest wygodny i bardzo zwrotny. Jego silnik pracuje cicho a modyfikacje głowicy, bloku i napinacza łańcucha w przekładni wstępnej sprawiły, że jest uznawana za trwałą. Plusem jednostki napędowej jest dobra dynamika nawet w czasie rozgrzewania, nie ma także problemów z uruchamianiem na zimno. Wadą jest spore zużycie paliwa ciężko jest zejść poniżej 7 litrów.
Konstrukcja nie posiada żadnych typowych usterek a troskliwy serwis skutkuje bezawaryjnymi przebiegami ponad 100 000 km. Podczas wstępnych oględzin warto zwrócić uwagę na stan łożysk ramy, wahacza, kół a także zużycia opon, układu hamulcowego i korozji wydechu oraz ramy.
Prezentowany model kosztuje w zależności od rocznika i wersji a także stanu pomiędzy 3500 a 8500 zł. Naszym zdaniem to świetna propozycja na rozpoczęcie przygody z uniwersalnym, dynamicznym, trwałym i zwrotnym pojazdem wszelakiego zastosowania. Polecamy roczniki po 2001 szczególnie egzemplarze wyposażone w owiewkę...
Wady i zalety Kawasaki ZR-7
Wady:
- zbyt miękki widelec
- zużycie paliwa większe niż średnia w tej klasie
- korozja ramy i tłumika
- za długie przełożenie 5 biegu
Zalety:
- dynamiczny silnik
- osiągi
- zwrotność
- komfortowa pozycja kierowcy i pasażera
- cena/koszty utrzymania
Dane techniczne:
https://www.scigacz.pl/Kawasaki,ZR,7,3679,bm.html
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeMia³em taki motocykl 3 sezony i z³ego s³owa na niego nie mogê powiedzieæ. Motocykl dobry równie jak na pierwszy jak i sprzêt do turystyki. Jedynie do czego móg³bym siê przyczepiæ to brak 6 ...
Odpowiedz