tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki ZXR400 1989-2003 - historia, wady zalety, opinia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul Boost And Clean Moto

Czyści i smaruje zawory silnikowe, gaźniki, układy wtryskowe, wtryskiwacze, pompy i komory spalania.

Motul
Boost
And
Clean
Moto

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Kawasaki ZXR400 1989-2003 - historia, wady zalety, opinia

Autor: Kuba Olkowski 2020.09.18, 08:28 Drukuj

Kawasaki dołączyło do grona producentów supersportowych 400 cm3 jako ostatnie, w 1989. Co najważniejsze, powściągliwość we wprowadzaniu modeli okazała się zbawienna - motocykl był najbardziej nowoczesny i miał najbardziej sportowy charakter wśród konkurencji. Co możemy o nim powiedzieć z perspektywy ponad 30 lat od momentu prezentacji?

ZXR był niezwykle nowoczesny jak na swoją pojemność i rok debiutu: aluminiowa rama, widelec upside down i czterocylindrowy, wysokoobrotowy silnik generujący 62 KM. Hamulce i tylne zawieszenie było raczej standardem w ówczesnych sportowych konstrukcjach motocyklowych. Pozycja była jak w rasowych wyścigówkach - prowadzenie i jazda na dobrych nawierzchniach lub torze były perfekcyjne a od 10000 obrotów silnik pokazywał pazur. Na gorszych nawierzchniach i do codziennej jazdy sprzęt był mocno przeciętny, zbyt radykalny i zwyczajnie niewygodny. Za sprawą ultra twardego zawieszenia jazda wymagała bezkompromisowego nastawienia kierowcy.

NAS Analytics TAG

W pewnym sensie ZXR400 był genialną propozycją dla każdego. Początkujący wobec zatrważającego braku osiągów w niższym zakresie obrotów nie był zagrożony nagłym przyrostem mocy. Doświadczony, przy lekkości konstrukcji i doskonałego prowadzenia oraz świetnych osiągów od 10000 obrotów miał szansę nawiązać na krętej trasie lub torze walkę z konkurencją z dużo większymi silnikami.

Zmiany, bolączki i słabe punkty Kawasaki ZXR400

Pierwsza generacja, model H został po dwóch latach zastąpiony wersją L. Tę drugą oferowano także w Europie. Najłatwiej rozpoznać ją po nowym nadwoziu i pojedynczym reflektorze. Zmieniono w nim ramę, zawieszenie, wahacz, pozycję-w zasadzie bez większych zmian pozostawiono głównie silnik. Jego moc zwiększyła się o 3 KM, kosztem 3 Nm. Wzrosły także obroty mocy maksymalnej o 500 obr/min.

Przy skróconych przełożeniach biegów 2-5 motocykl wyraźnie zyskał na wyjściu z zakrętów. Dzięki zmienionemu amortyzatorowi z tyłu nieznacznie wzrósł także komfort. Model L cieszył się jeszcze lepszą zwrotnością a dzięki mniejszej o 4 kg masie (159 kg) był jeszcze chętniejszy do szybkiej zmiany kierunku. W 1995 roku motocykl otrzymał uchwyty dla pasażera. Produkcję zakończono w 2003 roku modyfikując już tylko kolorystykę.

Motocykl przez 14 lat kariery rynkowej sprzedawał się nieźle ale za sprawą ceny porównywalnej z sześćsetkami nie był bestsellerem. Dzisiaj znalezienie ładnej sztuki bywa ciężkie. Części mechaniczne zarówno oryginały jak i zamienniki powinny być stosunkowo łatwo dostępne - problemy pojawiają się przy elementach karoseryjnych. Nieco inaczej wygląda temat w przypadku wersji usportowionej, z pojedynczą kanapą, zmienionym rozrządem, gaźnikami oraz zmodyfikowaną skrzynią biegów i przełożeniami. Tak przygotowany motocykl, oznaczony SP osiągał czasem 80 KM i był doskonałym pojazdem na tor.

Serwis

Motocykl uznawany jest za trwały - słaba okazywała się uszczelka pod głowicą (poddawała się w niektórych przypadkach już przy przebiegu 40000 km, ale to dotyczy głównie modeli generacji H. Silnik jest czuły na prawidłowe ustawienie zaworów i gaźników. Pewnym utrudnieniem dla mechaników jest napinacz rozrządu, umieszczony w dolnej części silnika.

Oczywiście warto zwrócić uwagę na bezwypadkową przeszłość - szlify i gleby na torze wpisane są w DNA tego modelu.

Kawasaki ZXR400 - czy warto

Znalezienie zadbanego ZXR400 to trudny temat. Niewielka podaż i zróżnicowane ceny mające duży rozstrzał: egzemplarze pozostawiające wiele do życzenia kosztują 3000 zł, trafiają się także zadbane z ceną przekraczającą 10000 zł. Naszym zdaniem, jeśli ktoś jest niewielkich gabarytów i uwielbia ostrą, sportową jazdę - będzie to wymarzony pojazd w garażu. Potencjał wyścigowy tego modelu jest...zaskakująco duży!

Kawasaki ZXR400 - wady i zalety

Zalety

  • świetne sportowe prowadzenie
  • genialna moc przy wysokich obrotach
  • hamulce
  • sportowy potencjał
  • akceptowalny dla początkujących

Wady

  • mała elastyczność
  • pozycja na co dzień
  • mała podaż
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę