Karel Bubla - CZ
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Nastêpna strona »
Karel Bubla (1875-1951 r.) - urodzony w mie¶cie Strakonice, zdoby³ tytu³ architekta w Pil¼nie, o czym przypomina wiele jego projektów budowlanych, które nawet teraz mo¿na zobaczyæ w tym mie¶cie. Karelowi budownictwo szybko siê znudzi³o i postanowi³ zaj±æ siê mechanik±. Kszta³ci³ siê w Wiedniu, a nastêpnie odby³ praktykê w wiedeñskim zak³adzie zbrojeniowym. Po rozpadzie Cesarstwa Austro-Wêgierskiego wróci³ do swojej ojczyzny, która teraz by³a nowym pañstwem - Czechos³owacj±. M³ode pañstwo potrzebowa³o w³asnej armii, a co za tym idzie równie¿ uzbrojenia dla swoich si³ zbrojnych, a do¶wiadczenie Karela Bubla w tej kwestii by³o nie do przecenienia. W 1919 roku po zapewnieniu sobie wsparcia inwestycyjnego Skoda Holding - jednego z najwiêkszych przedsiêbiorstw zbrojeniowych w Europie. Bubla stworzy³ przedsiêbiorstwo zbrojeniowe „Jihoèeská zbrojovka" produkuj±ce pistolety kalibru 6,35 mm. W 1922 roku firma Bubla po³±czy³a siê z kolejnym praskim zak³adem zbrojeniowym „Vejprty", w wyniku czego powsta³a spó³ka akcyjna, nazywana w skrócie „Èeska Zbrojovka" lub po prostu „ÈZ".
Firma poma³u rozwija³a siê wch³aniaj±c, przy okazji drobnych producentów uzbrojenia. Dochody stale reinwestowano w nowe programy produkcyjne zwi±zane nie tylko z produkcj± ró¿nego rodzaju broni, ale równie¿ w wyroby o przeznaczeniu gospodarczym. Zaczêto od produkcji latarek, nastêpnie produkowano narzêdzia, pó¼niej maszyny frezuj±ce, a w1929 roku kierownictwo podjê³o decyzjê o zakupie linii do monta¿u rowerów. Oczywi¶cie w tamtych latach ka¿dy rowerzysta marzy³ o doczepieniu silnika do swojego „¿elaznego towarzysza". Kierownictwo firmy doskonale zdawa³o sobie sprawê z oczekiwañ klientów i wkrótce podchwyci³o temat produkcji rowerów wyposa¿onych w silnik, a ÈZ wesz³a w ¶wiat motocykli.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Następna strona »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze