Jawa, CZ i Giacomo Agostini
Ma³o kto zna jeszcze jeden interesuj±cy fakt zwi±zany z czechos³owack± legend±. Otó¿ w wy¶cigach motocyklowych, po³±czony koncern czechos³owacki mia³ wielk± chêæ zszargaæ nerwy znanym europejskim markom oraz japoñskim samurajom.
Na pocz±tku lat piêædziesi±tych fabryczni kierowcy wy¶cigowi ¶cigali siê na jednocylindrowych 125-kach „CZ DOHC Racer” i dwucylindrowych „piêæsetkach” Jawy. By³y to jednak tzw. „rodzynki”. W 1968 roku Jawa zbudowa³a jeden z najbardziej mitycznych motocykli wy¶cigowych. Motocykl z dwusuwowym czterocylindrowym (!) silnikiem w uk³adzie V, o pojemno¶ci 350 ccm ch³odzony ciecz± osi±ga³ 75 KM przy 12500 obr./min i móg³ rozpêdziæ siê do 270 km/godz. Jednak s³abe prowadzenie oraz du¿a awaryjno¶æ by³y odwrotnie proporcjonalne do osi±gów prêdko¶ciowych. Chocia¿ Jack Findli, Silvio Grasseti oraz Bill Ivy bardzo starali siê poskromiæ narowistego ogiera, to w okresie 1968 – 1971 Grasseti tylko jeden raz w 1969 r. wygra³ Grand Prix, a dwukrotnie drugi przekroczy³ liniê mety za Agostinim na torze Hockenheim oraz podczas Grand Prix Holandii.
ÈZ zaprezentowa³a swoj± czterocylindrow± wersjê wy¶cigow± w 1969 roku. Co prawda czterosuwowy szesnastozaworowy silnik ch³odzony powietrzem z dwoma podwójnymi wa³kami rozrz±du w g³owicy cylindra nie pretendowa³ do tytu³u cudu motoryzacji jak Jawa, jednak w pe³ni konkurowa³ z motocyklami japoñskiej czwórki. Moc 350-tki wynosi³a 60,5 KM (245 km/godz.), ? „piêæsetki” – 72,5 (260 km/godz.). Oba motocykle b³yszcza³y w Mistrzostwach Czechos³owacji, jednak najwiêksze osi±gniêcia zdoby³y w 1972 roku. CZ niemal¿e zwyciê¿y³y w Grand Prix Austrii, jednak na kilka okr±¿eñ przed met± zosta³y wyprzedzone przez Giacomo Agostini na MV Agusta.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeWarto by uzupe³niæ ten znakomity artyku³ o Polski akcent.W ramach wspó³pracy bratnich socjalistycznych narodów takzwanych "demoludów" do motocykli wyscigowych w klasach 125 i 250 by³y wstawiane ...
Odpowiedz