Ekspansja Jawa-CZ
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Następna strona »
Ideal Jawa (India) Limited została założona w 1960 roku, a jej głównym celem miała być produkcja niedrogich, ale dobrych jakościowo motocykli zaspokajających popyt olbrzymiej liczby ludności (drugie pod względem liczby ludności państwo na świecie) na pojazdy. Zakład Jawy w Indiach bardzo szybko osiągnął dużą rentowność, produkując rocznie 36000 motocykli i z powodzeniem konkurował z miejscowymi producentami, jak i z byłymi kolonizatorami z Anglii.
Produkty zakładu położonego w Mysore (stan Karnataka) już w pierwszych latach działalności w niczym nie odbiegały od wyrobów zakładów czeskich. Po ulicach drugiego pod względem wielkości miasta w Indii, a wkrótce również po jego przedmieściach poruszały się bliskie sercu również człowieka socjalistycznego Jawy, których nazwę wkrótce zmieniono na lepiej brzmiąca dla ucha mieszkańca Półwyspu Indyjskiego „Yezdi”. Wśród produkowanych wyrobów dominowały modele słabsze. Później pojawiły się wersje „Yezdi” o pojemności 175 ccm z indyjskim wariantem Jawy 634 o pojemności 350 ccm.
Oprócz Indii wyrobami Jawy i CZ zainteresowane były inne kraje pragnące zapewnić środek transportu dla chociażby części ludności liczonej w dziesiątkach milionów, bądź inni zainteresowani łatwym zarobkiem.
Chiński gigant Chang Jiang Motorworks do tej pory produkuje na licencji 350-sześcienne klony Jawy. Także najstarsza i największa sieć supermarketów Eatons nie gardziła sprzedażą wyrobów połączonego czechosłowackiego koncernu Jawa–CZ pod własną nazwą. Powojenne „stodwudziestkipiątki” CZ sprzedawane były w USA na podstawie umowy z firmą „Indian” pod jej nazwą. Silniki „Czeskiej Zbrojeniówki” 125 ccm i 150 ccm stosowały szwedzki AB Cykelfabriken Monark, norweski „Tempo” i belgijski „Socovel”. Nie ma sensu rozwodzić się na temat eksportu samych wyrobów połączonego koncernu Jawa–CZ, gdyż liczba z sześcioma zerami mówi sama za siebie.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Następna strona »
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze