Jawa i CZ w sporcie
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Następna strona »
Żużel w Czechach był bardzo popularny. „Zlata přilba” w Pardubicach jest najstarszym turniejem żużlowym na kontynencie. W styczniu 1937 roku niedaleko Pragi przeprowadzono pierwsze w Czechosłowacji wyścigi na lodzie. Takie zawody przeprowadzane były w sąsiednich Niemczech i w Austrii, dlatego Jawa jeszcze długo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.
Motocykl kierowcy rajdowego Jaroslava Simandla wyposażono w angielski silnik JAP, który stał się podstawą do opracowania nowego wiodącego motocykla żużlowego. W 1948 roku w mieście Divisov otwarto zakład produkujący części zapasowe do popularnych silników JAP. Duży popyt na produkowane silniki stał się impulsem do zaprojektowania silnika własnej konstrukcji zaprezentowanego w 1950 roku. Wkrótce nowopowstałe przedsiębiorstwo nazwano ESO i rozpoczęto w nim produkcję konkurencyjnych motocykli żużlowych, a w późniejszym czasie również motocykli motocrossowych. ługo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.
W 1963 roku zakład w Divisovie włączono do koncernu Jawa. W ten sposób Jawa zdobyła to o czym od dawna marzyła – motocykl o dużym potencjale, dzięki któremu tytuły mistrzowskie były realne Przez wiele dziesięcioleci motocykle zdobywały doświadczenie startując w różnych zawodach. Wielu kierowców rajdowych rozsławiło firmę czechosłowacką, a największe sukcesy odnosili kierowcy: Briggs (Mistrz Świata w 1957, 1958, 1964, 1966), Mauger (1968, 1969, 1970, 1972, 1977, 1979) i Olsen (1971, 1975, 1978). Ponadto sukcesy Jawy w wyścigach na lodzie były wprost oszałamiające! Wśród wszystkich Mistrzostw Świata w wyścigach na lodzie, licząc od 1966 roku do dnia dzisiejszego, tylko kilka razy motocykle innych marek przejeżdżały linię mety jako pierwsze.ługo przed wojną eksperymentowała ze specjalnym motocyklem. W owym czasie Jawa nie mogła się jeszcze pochwalić szczególnymi osiągnięciami, jednak sytuacja uległa zmianie w latach powojennych.
W zawodach motocrosowych większe sukcesy zdobywały motocykle marki CZ. Cztery razy motocykle CZ zwyciężały w klasie 250 ccm (1964, 1965, 1968 i 1969), a trzy razy w klasie 500 ccm (1966, 1967 i 1968). Natomiast w endurowej Sześciodniówce drużyna Czechosłowacji 15 razy zajmowała najwyższy stopień podium na motocyklach CZ, od 1947 do 1982 roku.
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 Następna strona »
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze