tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM EXC 450 2006 - oleje, paliwo i... ogień!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

KTM EXC 450 2006 - oleje, paliwo i... ogień!

Autor: Eliasz Dawidson 2010.12.30, 11:58 27 Drukuj

Bardzo popularnym motocyklem na rynku wtórnym wśród dużych enduro jest KTM EXC 450. Pod lupę bierzemy pojawiający się często w ofertach sprzedaży rocznik 2006. Jest to bardzo wytrzymała maszyna, jednak trzeba pamiętać o kilku ważnych sprawach podczas użytkowania.

Technika

Czterystapiędziesiątka z serii EXC to motocykl do ostrego latania, uwielbia techniczne trasy, ciężkie błota. Są to miejsca, gdzie pomarańczka pręży swoje muskuły przed właścicielem pokazując, na co stać jego kochankę. Jeżeli chcecie piłować ją na prostych drogach, nie jest to dobry pomysł. 450 jako drogowe supermoto - jasne, jednak do długich tras dużo wygodniejsze i lepsze będzie coś z silnikiem LC4.

Skąd taka, a nie inna konstrukcja i konfiguracja? Austriacka firma wyszła z pomysłem dostarczenia motocykla, który po wyjeździe z fabryki ma być gotowy do ścigania. Ta idea sprawdziła się idealnie, ogromna liczba miłośników offroadu czekała właśnie na takie maszyny. Nie mniej jednak „zaprogramowany” do wygrywania EXC znakomicie sprawdza się również pod wodzą weekendowego ridera. Jednocylindrowy czterosuw chłodzony cieczą z rozrządem OHC na pojedynczym wałku w głowicy, z czterema zaworami imponuje swoją prostą, ale jakże wytrzymałą budową.

Zasilany gaźnikiem jednocylindrowiec wyposażono w mokre sprzęgło. Kierowca ma do swojej dyspozycji 6 biegów. Zastosowano tutaj układ smarowania z dwiema pompami oleju, dzięki czemu wydłużona jest żywotność podzespołów, a układ tłokowo-korbowy zabezpieczony jest przed opiłkami pochodzącymi ze skrzyni. Do odpalenia służy kopniak lub elektryczny rozrusznik, obie opcje sprawdzają się świetnie w każdej sytuacji, nawet po dachowaniu. Zawieszenie to robota firmy WP. Skok przednich amortyzatorów wynosi 300 mm, natomiast tylnego koła to 335 mm. Ten zestaw dobrze daje sobie radę w większości zastosowań, choć KTMy czułe są na dobór sprężyn. Do jazdy wyczynowej potrzebny będzie tuning.

Na co uważać przy użytkowaniu

Jak dbasz, tak masz – to najkrótszy przepis na niezawodny motocykl. W przypadku KTMa jest kilka rzeczy, którym warto poświęcić więcej uwagi, a nasza ukochana odpłaci się bezawaryjnością. Jeżeli będziecie robić serwisy na czas, obalicie mit o psuciu się pomarańczowych enduro.

Piętą Achillesa jest na pewno tylna piasta, warto pilnować łożysk, bo jak się wysypią, narobią sporego zamieszania. Zawsze sprawdzajcie też dokręcenie śrub zębatki i tarczy. Minimalny luz powoduje, że mocowania wyklepują się i musimy szukać nowej piasty lub całego koła. O używane będzie bardzo ciężko, więc doglądajcie tego dokładnie. Jeżeli chcecie uniknąć wybuchu, po którym wasz portfel na pewno znacznie się odchudzi, nie przeciągajcie wymiany zaworów. Razem z nimi serwujcie nowe sprężyny oraz zabezpieczenia, nic złego wtedy się nie wydarzy. Zbyt długa jazda bez wymiany często kończy się niezłym bałaganem w silniku.

Następną sprawą jest napęd. Zużyty łańcuch lubi po prostu pęknąć i przy okazji trafić w wysprzęglik, gwarantując nam dodatkowe, niepotrzebne koszty. Sprzęgło pracuje głośno, a po wciśnięciu klamki cichnie? Ten typ tak ma. Sprawdź to dla pewności i spokojnego snu, przyczyną mogą być wybite ząbki tarcz lub przekładek. Jeżeli są dobre, a łożyska na koszu sprzęgła i wałku sprzęgłowym nie mają luzów, musisz przyzwyczaić się do „chrypki”. Serwisując swoją maszynę pamiętajcie o kleju do śrub, przecież nie chcecie pogubić części - drgania powodują odkręcanie się niektórych podzespołów.

Poza tymi niuansami warto przy zakupie zwrócić uwagę na inne typowe dla enduro potencjalne punkty zapalne. Stan kół, szprych, felg oraz kondycja chromów na lagach powiedzą wiele o eksploatacji pojazdu. Warto przyjrzeć się uważnie tylnemu amortyzatorowi oraz uszczelniaczom przedniego zawieszenia. Wycieki zwiastują wydatki. Luzy w łożyskowaniu wahacza oznaczają duże koszty. Warto sprawdzić dokładnie, czy motocykl nie był np. utopiony lub czy nie ma na swoim koncie poważnego wypadku. Takie egzemplarze sprawiają w dalszej eksploatacji sporo kłopotów.

Ceny motocykla i podzespołów

Cena EXC 450 z 2006 roku to ok. 16 tys. zł, za te pieniądze powinniśmy dostać zadbany egzemplarz. Jeżeli przyjdzie czas zrobić serwis, za ok. 1500 zł wymienimy korbę na oryginalną oraz włożymy nowy tłok Vertexa (ok. 600 zł). Remont głowicy na oryginalnych podzespołach KTM – zawory, sprężyny, łańcuszek kosztował nas będzie w granicach 1200-1400 zł. Nie są to wysokie ceny, w porównaniu z innymi producentami, maszynę możemy sobie idealnie przygotować w naprawdę rozsądnych pieniądzach.

Podsumowanie

Motocykl z austriackiej fabryki jest zaawansowany technicznie, bardzo wytrzymały oraz mocny. Aby dobrze służył nie warto odkładać w czasie czynności serwisowych. Przed kupnem pamiętaj, że jazda czterystapiędziesiątką to już nie przelewki. Podczas endurowania trzeba być cały czas czujnym, bo pomarańcza będzie kusiła, aby wykorzystać drzemiący w niej potencjał. Na pewno EXC 450 będzie w stanie walczyć z przedstawicielami innych producentów w tej klasie. Czy chcesz mieć taką maszynę w garażu? Decyzja należy do Ciebie!

Konkurenci:
ktm exc 250 2t 2010 lewy bok
Yamaha WR 450F
Husqvarna TE 450 bokiem
BMW G450X
450 husaberg
ktm exc 2010 nowy model statyka
cross country husaberg fx 450
Husaberg TE 250

Dane techniczne

Silnik i przeniesienie napędu
Pojemność skokowa 447.9 cc
Typ silnika Jednocylindrowy
Ilość suwów 4
Stopień sprężania 11.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka 89.0 x 72.0 mm
Zasilanie Gaźnik
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ rozrządu OHC
Zapłon Elektroniczny
Rozruch Elektryczny i nożny
System smarowania Ciśnieniowy
System chłodzenia Ciecz
Skrzynia biegów 6 biegowa
Sprzęgło Mokre
Wymiary i wagi
Waga na sucho 113.5 kg
Wysokość siodła 925 mm
Prześwit 380 mm
Rozstaw osi 1,481 mm
Podwozie
Typ ramy Spawana z rur chromowo molibdenowych
Kąt główki ramy 26.5°
Wyprzedzenie 112 mm
Zawieszenie przód Widelec upside-down
Skok zawieszenia przedniego 300 mm
Zawieszenie tył Wahacz wleczony z amortyzatorem WP
Skok zawieszenia tylnego 335 mm
Opona przednia 90/90-21
Opona tylna 140/80-18
Hamulec przedni Jednotarczowy
Średnica przedniej tarczy 260 mm
Hamulec tylni Jednotarczowy
Średnica tylnej tarczy 220 mm
Układ wydechowy Aluminiowy
Inne dane
Pojemność zbiornika paliwa 8.0 litrów
NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
ktm exc 450 powerslide
ktm exc 450 skok
ktm exc 450 lot
ktm exc 450 zakret
ktm exc 450 piach
ktm exc 450 piaski
ktm exc 450 prawa strona
ktm exc 450 rozebrany
ktm exc 450 osprzet
ktm exc 450 moteur
ktm exc 450 silnik
ktm exc 450 zawory
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:d 02/01/2011 16:14

Kto To Montowal :)

Odpowiedz
Autor:p 02/01/2011 16:13

Kazdy Trening Montaz :)

Odpowiedz
Autor: HM 09/01/2011 14:02

K.... Tandetny Motocykl

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę