Dodatkowe badanie techniczne przy zmianie opon w motocyklu. Niemcy wprowadzają nowe przepisy
Producenci motocykli i samochodów podają w instrukcjach obsługi wymiary felg i opon, jakie można montować w ich pojazdach. Większość kierowców się tego trzyma, ale są też użytkownicy, którzy lubią eksperymentować. W Niemczech będą teraz mieli pod górkę.
Jak czytamy w komunikacie prasowym Reifen24.de, który jest jednym z największych niemieckich sklepów z ogumieniem, wspomniany przepis wprowadzono już w 2020 r., ale do 2024 r. obowiązywał okres przejściowy, więc nie mówiono o tym zbyt głośno.
Dotychczas producenci motocykli testowali opony w porozumieniu z producentami ogumienia i na tej podstawie wydawano certyfikaty potwierdzające zgodność (UBB). Wskazywały one, że dana opona jest zgodna z danym modelem motocykla, nawet jeśli miała inny rozmiar. Każdy motocyklista musiał mieć taki dokument przy sobie. Od 2025 roku certyfikaty stracą ważność w przypadku opon wyprodukowanych po 1 stycznia 2020 r.
Nowe przepisy zakładają, że producent motocykla będzie dokładnie określał charakterystykę opon, jakie mogą być zamontowane w danym jednośladzie. Informacja będzie wpisana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, więc policjant będzie mógł to łatwo zweryfikować. Jeśli użytkownik założy opony o innych wymiarach, będzie musiał zgłosić się na dodatkowe badanie techniczne.
Nowe przepisy mogą zaszkodzić głównie właścicielom starszych motocykli, ponieważ tu zdarza się, że opony w fabrycznych wymiarach nie są już dostępne. Oni również będą musieli zgłosić się na dodatkowe badanie techniczne. Dotkną też tych, którzy po prostu chcą eksperymentować z rozmiarami opon, bo np. przerobili swój motocykl i wsadzili szerszą felgę z tyłu. To oznacza konieczność poniesienia dodatkowych kosztów, które mogą wynosić nawet kilkaset euro.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze