tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Dniepr K-650 "Fire Bike" custom z Mogilna - zdjêcia, opis
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Dniepr K-650 "Fire Bike" custom z Mogilna - zdjêcia, opis

Autor: Lech Wangin 2021.07.28, 21:09 Drukuj

Po raz pierwszy zobaczyłem ten motocykl na zdjęciach, kiedy jego twórcy przysłali zgłoszenie do udziału w Mistrzostwach Polski w Budowie Motocykli Customowych. Już wtedy zrobił na mnie duże wrażenie. W trakcie trwania imprezy poznałem twórców maszyny, którzy okazali się bardzo sympatycznymi ludźmi i zaprosili mnie do siebie do Mogilna.

Trzeba mieć dużo fantazji, samozaparcia, smaku estetycznego i wiedzy, by zbudować motocykl tematyczny i nie otrzeć się o kicz. Jarek Milczarek i Tomek Kozłowski najwyraźniej posiadają te cechy, czego najlepszym dowodem jest pierwsze miejsce, które ich "Fire Bike" zajął w Polish Custom Show 2018. Jak się dowiedziałem, w Mogilnie istnieją długoletnie tradycje ruchu harleyowskiego i customizingu. Kiedyś na zlotach mówiło się nawet o mogileńskim stylu. Jak na imprezę wjeżdżała ekipa na motocyklach z monstrualnie szerokimi kierownicami i "sercowymi" siodłami, to z dużą dozą prawdopodobieństwa można było założyć, że chłopaki są z Mogilna. Tomek i Jarek to ludzie w średnim wieku, którzy doskonale pamiętają tamte czasy. Nie są w swej pasji bynajmniej osamotnieni. Motocyklową i customową zajawką owładnięta jest spora, szczególnie jak na tak niewielką miejscowość, paczka kumpli. Wszyscy mają bardzo podobne doświadczenia motocyklowe. Lubią grzebać przy swoich maszynach, a w ich garażach można znaleźć Harleye (to spełnienie młodzieńczych marzeń i sprzęty do dalszej turystyki), ruskie boxery (to powrót do czasów młodości) i ewentualnie BMW (jak wyżej, tylko na wyższym poziomie technicznym). Warto jeszcze dodać, że na ruskich zaprzęgach paczka kumpli z Mogilna regularnie organizuje offroadowe wyprawy.

NAS Analytics TAG

Jeden z kolegów Jarka zrobił z "Kaśki" (K-750) całkiem zgrabnego bobbera (przedstawimy go w jednym z kolejnych artykułów) i zaczął go namawiać, by zbudował coś podobnego, to będą razem latać po okolicy w customowym stylu. Wkrótce nadarzyła się okazja kupna stosownej bazy, czyli zdekompletowanego modelu K-650. W skrócie to to samo co K-750, tylko że z mniejszym, ale za to górnozaworowym silnikiem. Właściwie to Jarek kupił ramę z silnikiem i przednim zawieszeniem. Brak pozostałych części nie był problemem, po pierwsze dlatego, że customowy projekt i tak zakładał zmiany, a po drugie Jarek i jego kumple są dobrze oblatani w ruskich boxerach, więc ze skomponowaniem motocykla nie było kłopotu. Jak już "graty" znalazły się w garażu Jarka wpadł on na pomysł, żeby zbudować coś naprawdę oryginalnego, coś, czego nie wstyd będzie pokazać szerszej publiczności. Ponieważ Jarek od dwudziestu jeden lat jest zawodowym strażakiem postanowił stworzyć maszynę, która będzie związana z jego zawodem. Jak widzicie projekt udał się znakomicie i taki motocykl byłby z pewnością bardzo dobrą wizytówką dowolnej jednostki Straży Pożarnej. Prace przy realizacji rozpoczęto pod koniec września 2017 roku, a już w pierwszy weekend marca 2018 roku miałem okazję fotografować gotową maszynę podczas Polish Custom Show. Efekt jaki widzicie na zdjęciach to wspólne dzieło Jarka i jego kumpla z motocyklowej mogileńskiej paczki Tomka. Główną część prac konstrukcyjnych wziął na siebie Tomek, który ma na swoim koncie między innymi budowę wuelki opartej na własnej ramie z wykorzystaniem skrzyni biegów od BSA, a więc wie, jak się buduje motocykle niemal od zera. Jarek wziął na siebie gromadzenie wszystkich strażackich akcesoriów, które w całkiem pokaźnej liczbie możecie znaleźć na motocyklu. Nie będę zdradzał, co gdzie jest, żeby nie psuć wam zabawy przy oglądaniu zdjęć. Ktoś, kto nie jest obeznany z ruskimi boxerami może tego nie zauważyć, ale oba zawieszenia motocykla zostały skrócone o dobre dziesięć centymetrów. W jaki sposób zostało to zrobione, to już pozostanie tajemnicą chłopaków z Mogilna. Fakt jest taki, że zawieszenia działają, a przeróbka nie rzuca się w oczy. Kolejnym ciekawym patentem jest dźwignia ręcznej zmiany biegów połączona z klamką sprzęgła. Nie było łatwe skonstruowanie tego mechanizmu, bo w miejscu gdzie "chodzi dźwignia" jest wyjątkowo ciasno. Przednia lampa to tak zwany szperacz stosowany dawniej w radzieckich  wozach bojowych i strażackich. Została ona odpowiednio zmodyfikowana i zaopatrzona we wkład z żarówką od bardziej współczesnego reflektora. Instalację elektryczną przerobiono z sześcio na dwunastowoltową. Silnik dostał alternator z japońskiego motocykla oraz elektroniczny zapłon. Poza tym, w jego wnętrzu pojawił się nowy wałek rozrządu, a także zmodyfikowano głowice. Za chichot losu można uznać fakt, że "strażacki motocykl" podczas pierwszej próby odpalenia stanął w płomieniach. Na szczęście pożar udało się ugasić, a od tego czasu żelaznym wyposażeniem garażu jest gaśnica.

Malowanie doskonale oddające ducha projektu wykonano w pracowni Guli Customs. Sesja zdjęciowa, której efekty właśnie oglądacie, była dziewiczą jazdą "Fire Bike". Okazało się  że wszystko działa doskonale, tym większa radość i satysfakcja twórców maszyny, w której "zamrażając" maszynę w kadrze miałem swój skromny udział.

"Fire Bike" zdobył również tytuł Best Of w konkursie custmowym podczas zlotu Euro Bike Fest w czeskich Pasohlavkach a także zajął pierwsze miejsce w kategorii Old School.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Dniepr K650 Fire Bike jazda
NAS Analytics TAG
01 Dniepr K650 Fire Bike strazak
02 Dniepr K650 Fire Bike akcja
02 Dniepr K650 motocykl strazacki
03 Dniepr K650 Fire Bike bez trzymanki
03 Dniepr K650 Fire Bike custom bok
04 Dniepr K650 Fire Bike custom na drodze
04 Dniepr K650 Fire Bike custom profil
05 Dniepr K650 Fire Bike custom
07 Dniepr K650 Fire Bike custom
16 Dniepr K650 motocykl strazy pozarnej custom
17 Dniepr K650 Fire Bike custom
19 Dniepr K650 Fire Bike straz pozarna
20 Dniepr K650 Fire Bike reflektor
21 Dniepr K650 Fire Bike silnik
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê