Motocykle Dniepr znowu na wojnie. Tym razem służą ukraińskim obrońcom
Wojna na Ukrainie trwa. Obie strony zaangażowały w konflikt większość swoich dostępnych środków, często z czasów Związku Radzieckiego. Tym razem żywe zabytki wojskowości, które musiały znowu ruszyć w bój, zobaczyliśmy po stronie ukraińskiej.
Okazuje się, że broniący swego kraju żołnierze spod błękitno-żółtej flagi używają do walki z pancernymi zagonami Rosjan historycznych motocykli Dniepr.
Na Twitterze opublikowały został film, na którym zaprezentowano dostosowane do okoliczności wojennych motocykle KMZ Dniepr MT-11 z wózkami bocznymi. Poza maskującym malowaniem i ograniczającymi snop światła ochraniaczami na reflektorach, motocykle wyposażono w bojowe systemy 9K115-2 Metys-M.
#Russia #Ukraine 🇷🇺🇺🇦: #Ukrainian combatants released a video of their armed KMZ Dnepr MT-11 motorcycles.
— War Noir (@war_noir) June 30, 2022
The motorciycle seem to be armed with 9K115-2 Metis-M ATGM systems (9P151 launchers launcher and 9M131-series anti-tank guided missiles). pic.twitter.com/AFhZqCCk32
To rosyjski system przeciwpancerny składający się z przeciwpancernego pocisku kierowanego 9M131 Metys i wyrzutni 9P151. Nie jest to nowość, bo układ ziemia-ziemia 9K115-2 Metys-M zaprezentowano w 1992 roku. System jest rozwinięciem wariantu 9K115 M i charakteryzuje się większą głowicą oraz zwiększonym zasięgiem do 1500 m.
Ale w tym kombinowanym układzie motocykla i systemu przeciwpancernego, pojazd ma równie ważne zadanie. Niewielki zasięg 9K115-2 Metys-M oznacza konieczność przedostania się w pobliże pancernych jednostek Rosjan, namierzenie celu i jego likwidację, a zaraz potem natychmiastową ucieczkę. Korzenie ciężkich motocykli Dniepr produkowanych przez Kijowskie Zakłady Motocyklowe sięgają legendarnego BMW R71, którym zresztą Wehrmacht zaatakował Rosję w 1941 roku.
Produkcja tych maszyn w Związku Radzieckim rozpoczęła się zaraz po wojnie. Pierwszy egzemplarz, wówczas M72, zjechał z linii produkcyjnej we wrześniu 1945 roku. Co ciekawsze, kolejne ulepszone wersje powstawały przez długie dekady. Ostatnie egzemplarze, które trafiły na eksport, produkowano aż do 2015 roku. Kijowską fabrykę wyburzono dopiero w 2019 roku.
Dniepr to motocykl ciężki o masie 350 kilogramów, napędzany przez dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 649 cm3. Przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, Dniepr MT-11 sprawdza się nawet dziś. Na mniej wyboistej drodze motocykl może rozpędzić się do ok. 100 km/h.
Nie wiemy, ile takich zestawów pozostaje w siłach ukraińskich, ale jak widać Dniepry nadal służą w wojsku. Historia kołem się toczy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze