tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle Dniepr znowu na wojnie. Tym razem służą ukraińskim obrońcom
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle Dniepr znowu na wojnie. Tym razem służą ukraińskim obrońcom

Autor: Andrzej Sitek 2022.07.12, 12:43 Drukuj

Wojna na Ukrainie trwa. Obie strony zaangażowały w konflikt większość swoich dostępnych środków, często z czasów Związku Radzieckiego. Tym razem żywe zabytki wojskowości, które musiały znowu ruszyć w bój, zobaczyliśmy po stronie ukraińskiej.

Okazuje się, że broniący swego kraju żołnierze spod błękitno-żółtej flagi używają do walki z pancernymi zagonami Rosjan historycznych motocykli Dniepr. 

NAS Analytics TAG

Na Twitterze opublikowały został film, na którym zaprezentowano dostosowane do okoliczności wojennych motocykle KMZ  Dniepr MT-11 z wózkami bocznymi. Poza maskującym malowaniem i ograniczającymi snop światła ochraniaczami na reflektorach, motocykle wyposażono w bojowe systemy 9K115-2 Metys-M.

To rosyjski system przeciwpancerny składający się z przeciwpancernego pocisku kierowanego 9M131 Metys i wyrzutni 9P151. Nie jest to nowość, bo układ ziemia-ziemia 9K115-2 Metys-M zaprezentowano w 1992 roku. System jest rozwinięciem wariantu 9K115 M i charakteryzuje się większą głowicą oraz zwiększonym zasięgiem do 1500 m.

Ale w tym kombinowanym układzie motocykla i systemu przeciwpancernego, pojazd ma równie ważne zadanie. Niewielki zasięg 9K115-2 Metys-M oznacza konieczność przedostania się w pobliże pancernych jednostek Rosjan, namierzenie celu i jego likwidację, a zaraz potem natychmiastową ucieczkę. Korzenie ciężkich motocykli Dniepr produkowanych przez Kijowskie Zakłady Motocyklowe sięgają legendarnego BMW R71, którym zresztą Wehrmacht zaatakował Rosję w 1941 roku.

Produkcja tych maszyn w Związku Radzieckim rozpoczęła się zaraz po wojnie. Pierwszy egzemplarz, wówczas M72, zjechał z linii produkcyjnej we wrześniu 1945 roku. Co ciekawsze, kolejne ulepszone wersje powstawały przez długie dekady. Ostatnie egzemplarze, które trafiły na eksport, produkowano aż do 2015 roku. Kijowską fabrykę wyburzono dopiero w 2019 roku.

Dniepr to motocykl ciężki o masie 350 kilogramów, napędzany przez dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 649 cm3. Przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, Dniepr MT-11 sprawdza się nawet dziś. Na mniej wyboistej drodze motocykl może rozpędzić się do ok. 100 km/h.  

Nie wiemy, ile takich zestawów pozostaje w siłach ukraińskich, ale jak widać Dniepry nadal służą w wojsku. Historia kołem się toczy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę