tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Co na pierwszy motocykl? Kilka propozycji i porad, jak wybraæ co¶ na pocz±tek
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Co na pierwszy motocykl? Kilka propozycji i porad, jak wybraæ co¶ na pocz±tek

Autor: Wojtek Grzesiak 2024.07.30, 17:06 Drukuj

Jazda na motocyklu już dawno przestała być zarezerwowana tylko dla wąskiego grona zapaleńców, a polski rynek rośnie jak na drożdżach. Jeżeli więc zastanawiasz się nad zdobyciem prawa jazdy i zakupem motocykla, my podpowiemy ci, jaką drogą możesz podążyć. Pomoże nam w tym oferta marki Honda.

W 2013 r. ustawodawcy zafundowali nam sporą rewolucję w kwestii uprawnień do poruszania się motocyklami. Zniknęła kategoria A, a w zamian pojawiły się aż 4 nowe. Jedną z nich jest A1, o którą można się starać już po ukończeniu 16. roku życia. Ta kategoria uprawnia do poruszania się motocyklami z silnikiem o pojemności do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg.

NAS Analytics TAG

Rok później dostęp do motocykli klasy 125 zdobyły osoby, które mają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat. Wszyscy wieścili wtedy nadejście wielkiej rzezi na drogach, ale nic takiego się nie wydarzyło. Zamiast tego polski rynek motocykli zyskał potężny podmuch wiatru w żagle. Do teraz klasa 125 rządzi w wynikach rejestracji nowych jednośladów w naszym kraju.

Jak zacząć jazdę motocyklem? Najlepiej od początku!

Odpowiedź na pytanie, co najlepiej kupić na pierwszy motocykl, jest niezwykle ciężka. Dlatego w naszym cyklu realizowanym z marką Honda przyjmujemy totalnie zdroworozsądkowe podejście, że najlepiej zacząć od małej pojemności i przebijać się w górę. Choć niektórzy mogą kręcić nosem, że motocykle klasy 125 od Hondy i innych renomowanych producentów są droższe niż ich chińskie odpowiedniki, to ostatecznie są lepszym rozwiązaniem.

Do naszego testu wybraliśmy modele SH125, CB125R Neo Sports Cafe oraz CB125F. Ta ostatnia jest najtańsza, ale pomimo tego ani trochę nie sprawia wrażenia, że obcuje się z produktem gorszym jakościowo. Oczywiście, producent odchudził go do tego stopnia, że np. z tyłu jest hamulec bębnowy, ale nadal motocykl uznanej marki o dobrej reputacji będzie łatwiejszy do sprzedania i mniej straci na wartości, kiedy już zdecydujecie się przesiąść na coś mocniejszego.

Z racji ograniczenia mocy, możecie nauczyć się techniki jazdy przy niskich prędkościach, a później z łatwością przeniesiecie to na większy i cięższy grunt. Korzystając z możliwości, jakie dają przepisy, wielu posiadaczy prawa jazdy kat. B od co najmniej 3 lat wsiada najpierw na motocykl klasy 125 i na tej podstawie decydują, czy chcą zapisywać się na kurs na prawo jazdy kat. A. Są też tacy, którzy zostają w klasie 125, bo wybierają ją ze względów czysto praktycznych i ekonomicznych. Taki motocykl zużywa mniej paliwa niż samochód i pozwala szybciej dojechać do celu w zakorkowanym mieście.

3 dobre motocykle na początek. Zobacz nasze propozycje na filmie »

Honda CB125F - diabeł tkwi w prostocie

Skoro na samym początku wywołałem z lasu model CB125F, to od niego zacznę opowieść o tym, co możesz znaleźć w salonach Hondy. Choć silnik dysponuje maksymalną mocą 10,9 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 10,9 Nm, to uwagę zwraca bardzo niska masa pojazdu, która wynosi zaledwie 117 kg.

Obniżenie masy osiągnięto m.in. poprzez zastąpienie rozrusznika prądnicą prądu przemiennego (ACG). Dla zmniejszenia oporów toczenia zastosowano rolkowe dźwigienki zaworowe z łożyskami igiełkowymi, cylinder o przesuniętej osi i chłodzenie denka tłoka natryskiem oleju. To wszystko sprawia, że pomimo niskiej mocy mała Honda przyspiesza bardzo żwawo. Czy wspominałem już, że zbiornik paliwa ma pojemność 11 l, a producent deklaruje, że po zatankowaniu do pełna można przejechać nawet 800 km?

Honda zrobiła tu sprytne manewry, bo np. tylny hamulec tarczowy zastąpiono bębnowym. Jednocześnie tylne zawieszenie ma 5-stopniową regulację. Ostatecznie motocykl kosztuje zaledwie 13 500 zł i jak zobaczycie w filmie, Paweł wypowiada się o nim w samych superlatywach.

Honda CB125R Neo Sports Cafe - pozory mogą mylić

Z racji tego, że Marlena lubi dynamiczne i stylowe motocykle, to nie pozostawało nic innego, jak dać jej kluczyki do Hondy CB125R Neo Sports Cafe. Choć jest to motocykl klasy 125, to na światłach wygląda jak maszyna większej klasy. Niektórym wyda się zabawne przytaczanie takiego argumentu wśród zalet, ale przecież pewność siebie w ruchu drogowym to podstawa, zwłaszcza na motocyklu.

Wygląd to oczywiście nie wszystko, ponieważ w CB125R możecie liczyć na najmocniejszy silnik dopuszczony przez przepisy, a więc do dyspozycji dostajecie stadko 15 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 11,6 Nm. Do tego mamy widelec upside-down Showa SFF-BP z goleniami o średnicy 41 mm.

To wszystko sprawiło, że w wypowiedziach Marleny często przewijało się stwierdzenie, że CB125R nie ma absolutnie żadnych kompleksów i prowadzi się jak duży motocykl. Do tego dochodzi fakt, że niewiele modeli w klasie 125 może pochwalić się tak dużą mocą. Oczywiście to wszystko ma swoją cenę, a ta wynosi 22 600 zł za egzemplarz z rocznika 2024. Nie będziemy ściemniać, że jest tanio, ale też nie skłamiemy, mówiąc, że bardzo warto!

Honda SH125i - wybór włoskich motocyklistów

Ja natomiast świadomie wybrałem jokera w postaci Hondy SH125. Ten mały skuter i jego inne wersje silnikowe, rządzą w wynikach sprzedaży motocykli we Włoszech. Na ulicach zobaczycie wszystkie możliwe wersje, w każdym stanie - od stanu idealnego, aż po stan zaawansowanego rozkładu. Dlatego od dawna marzyłem, żeby się nim przejechać i zobaczyć, dlaczego Włosi tak go kochają, więc z przyjemnością odebrałem kluczyki, puściłem włoski rap w głośnikach od interkomu i ruszyłem na podbój Warszawy.

Jaki jest przepis na sukces w przypadku Hondy SH125i? Mamy tu 16-calowe koła z przodu i z tyłu, podczas gdy wielu producentów stosuje układ 16 cali z przodu i 14 z tyłu. Do tego dochodzi silnik o mocy 13 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 12 Nm. Zdziwienie osób, które wyprzedzałem na drodze ekspresowej było po prostu bezcenne. Honda SH125i to niepozorny sprzęt, który jest skazany na sukces i doskonale sprawdzi się zamiast samochodu. Warto jednak od razu dokupić kufer centralny. Za model SH125i zapłacicie 16 500 zł.

Jak widzicie, początek przygody z motocyklami może być taki, jak sobie tego życzycie. Może być tanio i zachowawczo. Może być stylowo i dynamicznie. Możecie też być szybcy jak błyskawica i zwinni jak ninja. Wybór należy do was!

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê