QJMOTOR TRX 125 - mój test motocykla i opinia. Niespotykana jako¶æ za cenê 9 990 z³
W ostatnim czasie na naszym rynku pojawiło się dużo budżetowych motocykli klasy 125, które pochodzą z dalekiej Azji. Jednym z nich jest QJMotor TRX 125, który kosztuje mniej niż 10 tys. zł. Czy to znaczy, że jest zły i powinniśmy go dyskryminować? Dla kogo jest przeznaczony? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w teście.
W raportach rejestracji jednośladów od lat rządzą motocykle klasy 125 oraz kategoria STREET. Jeżeli dodamy dwa do dwóch, to wychodzi, że Polacy najchętniej kupują małolitrażowe nakedy. Nic dziwnego. Z jednej strony jeżeli ktoś jest młody i dopiero zdał egzamin na prawo jazdy kat. A1, to taka maszyna idealnie nada się do nauki jazdy i zazwyczaj będzie wyglądać na tyle dobrze, że wzbudzi zachwyt wśród rówieśników.
Drugą grupą użytkowników są osoby mające prawo jazdy kat. B co najmniej od 3 lat i albo szukają alternatywy dla samochodu, albo chcą sprawdzić, czy połkną motocyklowego bakcyla i zapiszą na kurs prawa jazdy kat. A.
W obu przypadkach często wspólnym mianownikiem jest chęć zakupu możliwie najlepszego sprzętu w możliwie jak najniższej cenie. Tu na scenę wkracza QJMotor TRX 125, który kosztuje zaledwie 9 990 zł (będę do tego często nawiązywał). Jeżeli nie orientujecie się w tym, kto jest kim w branży motocyklowej lub ostatnie lata spędziliście w jaskini, QJMotor to marka, która jest właścicielem włoskiego Benelli. Koncern ma pod sobą również markę Keeway. Jednak to właśnie zakup i wskrzeszenie Benelli przygotowało dla QJMotor podwaliny do szturmu na europejskie rynki.
QJMOTOR TRX 125 - mistrz oszczędności
Motocykl QJMotor TRX 125 jest napędzany silnikiem o pojemności 125 cm3, który generuje maksymalną moc 11 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 10 Nm. Silnik jest chłodzony powietrzem, ale ma chłodniczkę oleju. Współpracuje z pięciobiegową skrzynią. Producent deklaruje spalanie na poziomie 2,1 l na 100 km, a zbiornik paliwa ma pojemność 13,5 l. To przekłada się na całkiem spory zasięg pomiędzy tankowaniami.
Jak wygląda i jak jeździ QJMOTOR TRX 125? Zobacz test wideo »
Jak to działa w praktyce? W przypadku mojej masy najlepiej sprawdzają się silniki 125 o mocy 13 KM i większej. Muszę jednak oddać sprawiedliwość, że na 3 i 4 biegu, w przedziale prędkości licznikowej od 40 do 70 km/h TRX 125 rozpędza się bardzo przyzwoicie. Z racji niewielkiej pojemności i niskiej mocy pierwszy bieg kończy się bardzo szybko. Nie ma tu nic, co mogłoby zaskakiwać, ale też nie ma rzeczy, do których można się przyczepić. Po prostu jest poprawnie.
Daj się zaskoczyć marce QJMOTOR
Choć w przypadku silnika nie ma żadnych fajerwerków, to jeśli chodzi o prowadzenie, motocykl miło mnie zaskoczył. Zacznijmy jednak od teorii. Mamy tu stalową ramę kratownicową, która zapewnia wysoki poziom sztywności. Do tego jest tylny amortyzator centralny z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. W materiałach reklamowych producent podaje, że tłumienie odbicia zostało tak dostrojone, by iść w parze ze sportowymi aspiracjami motocykla. Najlepsze zostawiłem jednak na koniec. Z przodu zamontowano widelec typu upside-down. Przypominam, że ten motocykl kosztuje tylko 9 990 zł.
W praktyce wygląda to tak, że często przy tego typu konstrukcjach, wchodząc w zakręt mam wrażenie, że widelec chce się wygiąć. Tutaj nic takiego nie miało miejsca. Jak wprowadzicie go w zakręt, tak pojedzie. Tylne zawieszenie jest sztywne, ale nie powoduje dyskomfortu. Ogólne wrażenie jest takie, że mamy tu do czynienia z przemyślaną całością, co wcale nie jest takie oczywiste w tej półce cenowej.
Hamulce to klasyka klasy 125 - jedna tarcza z przodu, jedna tarcza z tyłu i do tego układ CBS, który równomiernie rozkłada siłę hamowania. Całość pracuje poprawnie, co oznacza, że nie spotka was żadna niemiła niespodzianka.
TRX 125 - wygodny i praktyczny
Kanapa w motocyklu ma oddzielną część dla kierowcy i pasażera, który dodatkowo może liczyć na uchwyty. Siedzisko znajduje się na wysokości 780, a do tego dochodzi całkiem wysoki prześwit, wynoszący 190 mm. Szerokość motocykla to 810 mm, więc swobodnie radzi sobie podczas przeciskania w korkach. Całość sprawia bardzo komfortowe wrażenie, które jest potęgowane przez szeroki i wyprofilowany pod nogi zbiornik paliwa. Pozycja jest wygodna i pozwala zachować pełną kontrolę oraz skupienie.
Jeżeli chodzi o dodatki, to w motocyklu za 9 990 zł nie można spodziewać się fajerwerków, ale nie oznacza to, że jest źle. Światła są wykonane w całości w technologii LED, włącznie z reflektorem. Centrum dowodzenia stanowi prosty ekran LCD, który odpowiednio eksponuje obrotomierz oraz informacje o biegu i prędkości. Przyjemnym dodatkiem jest umieszczony centralnie przy mocowaniu kierownicy port USB do ładowania np. telefonu. W motocyklu zamontowano też stopkę centralną, która ułatwia prace serwisowe oraz smarowanie łańcucha.
Na koniec parę słów o wyglądzie
Przypomnę raz jeszcze, że QJMotor TRX 125 kosztuje 9 990 zł i w tej cenie otrzymujecie motocykl, który będzie robił dokładnie to, co do niego należy. Na dokładkę macie bardzo dobre i przemyślane zawieszenie. Całość zamknięto w przyjemnym dla oka opakowaniu, choć aż prosi się o zamontowanie owiewki pod spodem dla uzupełnienia całej sylwetki. Wiem, że są motocykle klasy 125, które są mocniejsze, lepiej wyposażone i lepiej wykonane, ale trzeba na nie wydać zdecydowanie więcej pieniędzy. Jeżeli więc chcecie mieć nowy sprzęt za cenę nieco powyżej średniej krajowej pensji, to TRX 125 jest dla was.
QJMOTOR TRX 125 Dane Techniczne
SILNIK
TYP |
Jednocylindrowy, SOHC, chłodzony powietrzem |
ŚREDNICA x SKOK |
54 x 54.5 mm |
POJEMNOŚĆ SKOKOWA |
125 cm3 |
MAKSYMALNA MOC |
8.2 kW (11KM) / 9500 rpm |
MAKS. MOMENT OBR. |
10Nm / 7000 rpm |
UKŁAD PALIWOWY |
EFI |
ROZRUCH |
Elektryczny |
SPRZĘGŁO |
Mokre, wielotarczowe |
SKRZYNIA BIEGÓW |
5 biegów |
PODWOZIE
ZAWIESZENIE PRZÓD |
Upside-down |
ZAWIESZENIE TYŁ |
Sprężyna teleskopowa tłumiona olejem |
OPONA PRZÓD |
100/80-17 |
OPONA TYŁ |
130/70-17 |
HAMULEC PRZÓD |
Tarczowy 260mm |
HAMULEC TYŁ |
Tarczowy 240mm |
WYMIARY QJMOTOR TRX 125
DŁ. x SZER. x WYS. |
2065 x 810 x 1065 mm |
ROZSTAW OSI |
1360 mm |
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA |
780 mm |
PRZEŚWIT |
190 mm |
WAGA |
142 kg |
ZBIORNIK PALIWA |
13.5 L |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze