QJ Motor SVT 650 X. Co to za motocykl? Test i opinia
Wprowadzanie nowej marki na rynek nigdy nie jest łatwe. Jednak QJ Motor trafiła w gusta Polaków i to za pierwszym razem. Jak tego dokonali? W bardzo prosty sposób. Dali nam wybór aż 3 motocykli klasy ADV o innej stylistyce i osiągach, jednocześnie w bardzo przystępnej cenie. Jest zatem marchewka, ale gdzie jest kij?
My Polacy jesteśmy nieufni i doszukujemy się drugiego lub trzeciego dna. Dla motocykli chińskich mamy już osobną szufladę, do której wrzucamy wszystko jak leci. Wiadomo, "badziew" i musi się psuć. Dodatkowo słaby serwis i brak części zamiennych. Wizytówka wystawiona i można spokojnie iść kupić coś japońskiego, ale tu odzywa się druga strona medalu, czyli cena. Chętnie byśmy pojeździli, ale brakuje luźnej kasy na drogi motocykl. Zaczynamy od początku, może jednak te motocykle z Chin nie są takie złe...
QJ SVT 650X Dakar
SVT650 swoją stylistyką nawiązuje do motocykli rajdowych, biorących udział w wyścigach po bezdrożach pustynnych. Jego charakterystyczna przednia owiewka jest wąska i wysoka oraz charakteryzuje się pionowym rozmieszczeniem dwóch reflektorów LED. Osłona przednia zapewnia dobrą ochronę kierowcy przed wiatrem dzięki manualnej, łatwej w użytkowniku, regulacji wysokości szyby. Urzekła mnie właśnie ta prosta szyba, bez żadnych udziwnień, czy futurystycznych kształtów. Jest niska, gdy jedziemy na siedząco, ale dzięki temu nie przeszkadza, jak chcemy jechać na stojąco w terenie.
Wyświetlacz QJ Motor SVT 650X
Przejrzysty, nowoczesny wyświetlacz TFT wyraźnie pokazuje aktualną prędkość, aktualne obroty, licznik przebiegu, zawartość zbiornika paliwa, czas jazdy, a także zawiera wskaźnik włączonego biegu. Dodatkową funkcją jest wskaźnik ciśnienia opon. Grafika i układ wszystkich elementów może się podobać. Ja musiałem się przyzwyczaić do umiejscowienie obrotomierza. Górna część wyświetlacza jest mniej czytelna w słońcu, przez co możemy mieć problem zauważeniem wskazań świateł czy kontrolki check engine.
Kierownica SVT 650X
Podgrzewane manetki osłaniają handbary z aluminiowym prętem wzmacniającym. Dzięki temu ręce kierowcy są chronione przed zimnem, wiatrem i uderzeniami w drobne przeszkody. Przełączniki są standardowe, a obsługa ich jest intuicyjna. Odstępstwem od standardu są włączniki podgrzewanej kanapy i grzanych manetek. Tu przydałby się wskaźnik ich uruchomienia na desce rozdzielczej.
Sama kierownica jest wysoka i mało wygodna podczas jazdy w pozycji siedzącej. Natomiast na stojąco robi robotę.
Kanapa
Siedzenie kierowcy i pasażera jest dzielone, ale znajduje się na tej samej wysokości. To ukłon w stronę Dakaru, gdzie widzimy zawodników jadących z maksymalną prędkością po pustyni, którzy siedzą na tylnej części kanapy, z jednej strony dociążając koło napędowe, z drugiej nie wystając przy tym zza owiewki. Oczywiście nie wiem, czy taki dokładnie był zamysł projektantów marki QJ Motor, ale tak to sobie tłumaczyłem. Kanapa kierowcy jest przestronna i ergonomicznie ukształtowana, ponadto ma użyteczną w chłodne dni funkcję grzania. Wysokość siedzenia kierowcy wynosi 795mm. Kanapa jest raczej twarda, ale wygodna. Zaraz za kanapą mamy aluminiowy bagażnik. Bagażnik ten dzięki dużej powierzchni i solidnej konstrukcji pozwala na przypięcie bagażu lub bezpośredni montaż dużego kufra.
Oświetlenie
Nowoczesne i stylowe światła LED zapewniają dobre oświetlenie drogi o zmierzchu i w ciemności. Dzięki oryginalnemu designowi nie pomylicie SVT 650X z żadnym innym motocyklem. Zwłaszcza te kocie wąsy wyglądają ciekawie.
Silnk QJ Motor SVT 650X
SVT650 napędzany jest dwucylindrowym silnikiem w układzie V. Moc 76,2 KM przy 9000 obr/min plasuje ten model na czołowym miejscu w tej kategorii pojemności i rodzaju silnika. Maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 65 Nm przy 8000 obrotów. Silnik z układem cylindrów V charakteryzuje się mniejszą szerokością od silników rzędowych, co przekłada się na lepszą poręczność w czasie jazdy. Kąt rozwarcia cylindrów, wynoszący 90 stopni, daje nam możliwość domyślenia się, skąd zaczerpnięto wzorzec. Chyba nie zdradzę tego, co możecie sami znaleźć w sieci, że jednostka QJ 650 jest bliźniacza z Suzuki SV650. Czy są to bliźniaki jednojajowe? Na to pytanie nie potrafię odpowiedzieć. Charakterystyka pracy tego silnika jest wzorowa i dla mnie ta jednostka wypada najlepiej z całej gamy silnikowej marki QJ Motor.
Hamulce i zawieszenie
Hamulce w modelu SVT 650 składają się z dwóch tarcz o średnicy 320 mm z przodu z radialnymi czterotłoczkowymi zaciskami Brembo i tarczy o średnicy 260 mm z tyłu z jednotłoczkowym zaciskiem, współpracujących z dwukanałowym układem ABS firmy Bosch. Odwrócony widelec o średnicy 43 mm umożliwia regulację napięcia wstępnego i tłumienia odbicia oraz zapewnia skok 145 mm.
Tylny amortyzator ma możliwość regulacji napięcia wstępnego sprężyny. Regulacja przodu to bardzo fajna sprawa i jest to zdecydowanie atut tego motocykla. Hamulce od Brembo to klasa sama w sobie, ale ich efektywność nie jest tak duża, jak w przypadku układów hamulcowych w motocyklach sportowych. Do tego trzeba się przyzwyczaić, bo agresywny hamulec i jazda w terenie to dwie rzeczy, które źle się ze sobą łączą.
Opony Maxxis Maxventure
W modelu SVT650 zastosowano lekkie felgi aluminiowe oraz opony marki MAXXIS MAXVENTURE, zaprojektowane specjalnie do tego typu motocykli. Opony te mają oferować komfort, stabilność, trwałość oraz mają scharakteryzować się bardzo dobrym odprowadzaniem wody. Nie miałem do nich większych zastrzeżeń, ale muszę przyznać że aura pogodowa w Lutym nie dawała pewności siebie w trakcie testu.
Podsumowanie
"STV650 jest doskonałym motocyklem na dalekie wyprawy po drogach całej Europy. Model ten oferuje w standardzie bogate wyposażenie podróżnicze i jest zbudowany z komponentów o najwyższej jakości. Wszystko to doskonale uzupełnia silnik V twin, mający doskonałe osiągi i świetne brzmienie. SVT 650 to piękny motocykl, przeznaczony do bliskich i dalekich podróży, głównie po drogach utwardzonych. Ten model to idealne rozwiązanie dla każdego motocyklisty, lubiącego przygody i styl podróżniczy."
Tyle ze strony producenta. Jednak przytoczyłem ten fragment, ponieważ właściwie muszę się z nim zgodzić. To co oferuje ten motocykl przy cenie 29 990 zł jest dokładnie tym, za co mogę zapłacić. Na dzień dzisiejszy chyba trudno będzie znaleźć motocykl ADV z lepszym stosunkiem jakości do ceny.
QJ Motor SVT 650 dane techniczne
SILNIK |
TYP |
Dwucylindrowy silnik widlasty(V), 8V, DOHC, chłodzony cieczą |
ŚREDNICA x SKOK |
81 x 62.6 mm |
POJEMNOŚĆ SKOKOWA |
645 cm3 |
MAKSYMALNA MOC |
56.8 kW (76.2 KM) / 9000 rpm |
MAKS. MOMENT OBR. |
65 Nm / 8000 rpm |
UKŁAD PALIWOWY |
EFI |
ROZRUCH |
Elektryczny |
SPRZĘGŁO |
Mokre, wielotarczowe |
SKRZYNIA BIEGÓW |
6 biegów |
PODWOZIE |
ZAWIESZENIE PRZÓD |
Upside-down |
ZAWIESZENIE TYŁ |
Regulowany monoshock |
OPONA PRZÓD |
110/80 - 19 | bezdętkowe Maxxis Maxxventure |
OPONA TYŁ |
150/60-17 | bezdętkowe Maxxis Maxventure |
HAMULEC PRZÓD |
Podwójny tarczowy 320mm z zaciskiem radialnym Brembo i ABS |
HAMULEC TYŁ |
Tarczowy 260mm Brembo z ABS |
WYMIARY |
DŁ. x SZER. x WYS. |
2270 x 950 x 1405 mm |
ROZSTAW OSI |
1505 mm |
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA |
795 mm |
PRZEŚWIT |
170 mm |
WAGA |
236 kg (Gotowy do jazdy) |
ZBIORNIK PALIWA |
20 L |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze