Chińskie enduro z silnikiem Nortona - Zongshen Cyclone RX6
Oprócz niesmaku i niespłaconych zobowiązań upadający Norton zostawił po sobie kilka bardzo udanych autorskich projektów silników. Dwa z nich trafiły do Chin, przy czym mniejszy z nich, przeznaczony początkowo dla modeli Atlas i Superlight, zobaczymy niedługo w przyjemnie wyglądającym enduro Zongshen Cyclone RX6.
Pisaliśmy niedawno o sprzedaży praw do silnika Norton 961 chińskiej firmie Jinlang, do której doszło na kilka dni przed ujawnieniem gigantycznej afery z brytyjskim producentem w roli głównej. Nie była to pierwsza sprzedaż własności intelektualnej Nortona. W czasie, kiedy firma pracowała nad mniejszymi jednostkami o pojemności 650 cm3, zbudowanymi na potrzeby modeli Atlas i Superlight, projekt ten już w fazie projektu w 2017 roku został sprzedany innej chińskiej firmie - dużemu koncernowi Zongshen. Silnik ten, będący w istocie oparty na dwóch przednich cylindrach z modelu V4 1200, został opracowany w we współpracy z renomowanym brytyjskim biurem projektowym Ricardo.
Rzędowy twin klasy 650 trafił do zaprezentowanego niedawno turystycznego enduro Zongshen Cyclone RX6. Motocykl dysponujący mocą ok. 70 KM może stać się ciekawą alternatywą dla modeli pokroju Kawasaki Versys 650. Zongshen na tym jednak nie poprzestaje - prowadzone są prace nad dalszym rozwojem tej jednostki. W przyszłości ma ona mieć 850 cm3 pojemności i ok. 94 KM mocy. Wtedy może stać się tańszym konkurentem dla takich maszyn, jak BMW F 850 GS.
Widoczne tu komputerowe grafiki pochodzą z wniosku patentowego. Zongshen będzie sprzedawał te motocykle na światowych rynkach pod marką Cyclone, prawdopodobnie od sezonu 2021.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze