Historia
Ten motocykl w chwili pojawienia siê na rynku, sta³ siê wizytówk± firmy. W chwili jej upadku, automatycznie sta³ siê klasykiem. XB12S to najlepszy przedstawiciel ideologii przesi±kniêtego pasj± konstruktora, Erica Buella, który z przyczyn niestety niezale¿nych od niego musia³ zaprzestaæ produkcji niesamowitych, bezkompromisowych motocykli. XB12S by³ nastêpc± powsta³ego w 2002 roku XB9S, który by³ archaicznym silnikiem Harleya obudowanym nietuzinkowymi rozwi±zaniami technicznymi, które tylko Erik Buell odwa¿y³ zastosowaæ siê w fabrycznym motocyklu. Dwunastka jest po prostu „wiêcej", „bardziej", „w¶cieklej".
Technika
Rzut oka na specyfikacjê techniczn± Buella i spokojnie mo¿na siê ³apaæ za g³owê. Aluminiowa rama jest jednocze¶nie zbiornikiem paliwa (na której znajduje siê naklejka informuj±ca o tym, ¿e je¶li j± bêdziemy przewiercaæ, spawaæ lub polerowaæ - umrzemy). Jego „pozorny" zbiornik jest tylko atrap±. Olej natomiast p³ywa w tylnym wahaczu. Zawieszenie (USD i Monoshock) posiada pe³n± regulacjê i mo¿na dziêki niemu krótki, zwinny motocykl prowadziæ nieprawdopodobnie precyzyjnie. Rozstaw osi wynosz±cy 1272mm nie tylko u³atwia prowadzenie, ale tak¿e wszelkie zakazane kodeksem drogowym czynno¶ci. Silnik to do¶æ prymitywna jednostka, kontrastuj±ca z nowatorskimi rozwi±zaniami technicznymi zastosowanymi w tym motocyklu.
Dlaczego warto go mieæ?
Pierwszy powód jest banalnie prosty - wiêcej Buelli nie powstanie. Drugi jest wa¿ny - XB12S to ostatni Buell z silnikiem Harleya. Po nim zaczêto stosowaæ jednostki napêdowe produkowane przez Austriackiego Rotaxa, które z poprzednimi modelami wspóln± mia³y tylko nazwê motocykla, w którym by³y montowane. Jako¶æ wykonania Buella XB12S jest OK. Oczywi¶cie mo¿na doczepiæ siê do kiepskiego spasowania niektórych elementów, ale nie doznamy tu fruwaj±cych ¶rub czy notorycznie pêkaj±cych pasków napêdowych jak np. w S1, S2, S3 czy X1. Sam silnik jest niezawodny i wytrzyma³y, choæ strasznie nie lubi odpalania „na chwilê" i ostrego pa³owania tu¿ po uruchomieniu, zw³aszcza przy niskich temperaturach. To stary Harleyowski silnik, a to oznacza, ¿e trzeba mu daæ czas na nabranie odpowiedniej temperatury. Trzeba uwa¿aæ na poprowadzony pod silnikiem uk³ad wydechowy, który nie tylko rdzewieje (pytanie, kto zim± je¼dzi motocyklem za solark±), ale zwyczajnie jest nara¿ony na uszkodzenia i ogranicza prze¶wit. Je¶li chodzi o kupno, to pierwszym miejscem, do którego warto siê udaæ, jest dealer Harleya. Ostatnie sztuki z produkcji, z umiarkowanym przebiegiem rzêdu 10000 km (mówimy o serii XB, z silnikiem HD) mo¿na tam czasami znale¼æ w bardzo atrakcyjnych cenach w okolicach 25 tysiêcy z³. Ceny na serwisach aukcyjnych, zarówno Polskich i zagranicznych s± podobne. Po zamkniêciu produkcji jednak w tajemniczy sposób wzros³y. Ciekawe dlaczego?
|
|
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzez tego co widzia³em to do dzis produkuja ten model :) a motorej jest jedyny w swoim rodzaju
OdpowiedzCiekawe w której bajce go produkuj±, bo przecie¿ nie w rzeczywisto¶ci :)
OdpowiedzMam XB12R - miodzio ;)
Odpowiedz