Benelli BN 251 - æwiartka wystarczy
Czego potrzeba do sprawnego przemieszczania się po mieście? Na pewno wystarczą dwa koła i silnik. Tylko jaki? Benelli BN 251 to pojazd, wyposażony w ćwierćlitrowego singla, który spełni twoje marzenia o niezależności, da dużo przyjemności z jazdy i pozwoli na odrobinę szaleństwa.
Po co litry na miasto?
Jeżdżąc po mieście moim małym, jednocylindrowym motocyklem pojemności 400 ccm często obserwuję, jak przeciskają się w korku motocykliści, męcząc się na swoich litrach i sportowych sześćsetkach. Ponad 200 kg masy, grubo ponad 100 koni mocy, a wszystko po to, by wykręcić średnią przejazdu rzędu 60 km/h. Pragmatyk zapytałby się – po co? Podchodząc pragmatycznie do zaspokojenia najbardziej podstawowych miejskich potrzeb komunikacyjnych ćwierćlitrowy silnik to aż zanadto... W taki właśnie piecyk wyposażony jest włoski motocykl powstały z mariażu firmy Keeway oraz Benelli, czyli BN 251. Prawie 26 KM mocy generowanych przez niego pozwala na całkiem dynamiczną jazdę tym 145 kilogramowym motocyklem. Silnik, jak przystało na dobrze zaprojektowanego jednocylindrowca, bardzo chętnie wchodzi na obroty. Do dynamicznej jazdy po mieście wystarczą cztery z sześciu biegów, jakimi dysponuje BN 251. Przy prędkości 100 km/h na czwartym biegu mamy 8 tys. obrotów, czyli jeszcze 1,5 tysiąca w zapasie. Silnik lubi wysoką prędkość obrotową i odwzajemnia się całkiem dynamiczną jazdą.
Jeden cylinder, a wibracji mało
Wibracje jednocylindrowca nie są dokuczliwe i po zejściu z kanapy nie odczuwamy nieprzyjemnego mrowienia. Natomiast pojawia się ciekawe zjawisko przy prędkości obrotowej 7 tys. obr. min. Najbardziej słychać je przy schodzeniu z obrotów. Podczas gdy wskazówka obrotomierza przechodzi przez siódemkę, wibracje powodują interferencję owiewki, albo innego elementu motocykla i możemy usłyszeć ciekawy dźwięk, przypominający spontaniczne: Wooooow! To pierwszy w życiu motocykl, który doceniał mnie za schodzenie z obrotów… Fajnie!
Powiew luksusu, czyli zawsze wiem na jakim biegu jadę
Wyświetlacz Benelli BN 251 posiada coś, w co nie jest wyposażony wyższy model Benelli BN 302. Mowa o wyświetlaczu biegów. To świetny patent, ułatwiający jazdę każdemu poczatkującemu motocykliście. Pamiętam, gdy miałem swój pierwszy motocykl, powiedziałem koledze podczas wspólnej przejażdżki, że chyba zepsuła mi się skrzynia biegów, bo mam tylko 4 biegi. Okazało się, że ruszałem z trójki! Hahaha, gdybym wtedy miał wyświetlacz biegów, nie spaliłbym cegły przed kolegą…
Prawie sportowy motocykl
Benelli BN 251 byłby motocyklem o sportowym zacięciu, dzięki zawieszeniu, ale nie jest przez hamulce. Już wszystko wyjaśniam. Sztywno zestrojone przednie zawieszenie upsidedown o średnicy lag 41 mm pozwala na niesamowitą wprost kontrolę tego motocykla w ciasnych, szybkich zakrętach. Dzięki temu zawieszeniu i sztywnej stalowej, rurowej ramie prowadzi się jak po sznurku. Fakt, czuć nierówności drogi i wjazd w dziurę, mimo 120 mm skoku, powoduje próby wyrwania kierownicy z rąk, ale… coś za coś. Dynamiczny silnik, sportowe zawieszenie, całkiem szerokie, jak na 250-tkę opony (110/70/17 i 150/60/17) Metzelera i słabe hamulce, które po prostu nie pasują do tego motocykla. Nie jest tak, że są niebezpieczne, bo do zwykłej jazdy są jak najbardziej wystarczające, ale zmniejszają potencjał tego motocykla. Nie pomaga im wcale ABS, bo system ten nie ma nic wspólnego z mocą hamowania. Na szczęście istnieje możliwość tuningu hamulców przez dodanie drugiej tarczy, bo zarówno zawieszenie, jak i przednia felga przystosowane są do montażu dodatkowej tarczy oraz zacisku. Rozmawiałem z konstruktorami z Benelli, którzy powiedzieli, że w przyszłym roku model ten możliwe, że wyjedzie z fabryki z dwiema tarczami na przednim kole. Byłoby świetnie.
Podsumowanie
Benelli BN 251 to sprzęt idealny do rozpoczęcia swojej przygody z motocyklami lub świetne narzędzie dla pragmatyka. Korki? Duże spalanie? Przesiadka z auta na Benelli rozwiąże te problemy! No dobrze, a ile kosztuje ten motocykl? Firma Motorland, która w Polsce jest importerem motocykli Benelli, jeszcze nie określiła ceny za ten sprzęt, ale możemy spodziewać się z nieoficjalnych źródeł, że będzie oscylowała w okolicy 12 tys. zł.
Nie mogę też przejść obojętnie obok faktu, jak malowanie tego motocykla pięknie pasowało mi do kasku Arai i kurtki Aplinestars. Wprost idealnie, a to przecież się liczy na mieście!
Dane techniczne:
Silnik jednocylindrowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder |
Pojemność 249,2 ccm |
Skok x średnica tłoka – 61,2 mm x 72 mm |
Stopień sprężania 11,2:1 |
Moc maksymalna: 25,8 KM przy 9250 obr. min |
Maksymalny moment obrotowy: 21,2 Nm przy 8000 obr. min |
Zasilanie: elektroniczny wtrysk paliwa 37 mm |
Sprzęgło: mokre, wielotarczowe |
Skrzynia: 6-biegowa |
Przekazanie napędu: łańcuchem |
Rama stalowa, rurowa |
Zawieszenie przód: 41 mm upsidedown, o skoku 120 mm |
Zawieszenie tył: pojedynczy amortyzator |
Hamulce przód: pojedynczy tarczowy 280 mm, zacisk czterotłoczkowy z ABS |
Hamulce tył: pojedyncza tarcza 240 mm, zacisk jednotłoczkowy z ABS |
Wysokość siedzenia: 795 mm |
Prześwit: 175 mm |
Rozstaw osi: 1400 mm |
Waga: 145 kg |
Zbiornik paliwa: 17 L w tym 3,5 L rezerwy |
|
Komentarze 5
Poka¿ wszystkie komentarzeMam 194 cm, motocykl kupiony dla ¿ony. Mi te¿ je¼dzi siê na nim bardzo przyjemnie i wbrew pozorom 251 daje mnóstwo frajdy, nawet na trasie 150-200 km (przy gêstych i ciasnych zakrêtach nie ma ...
OdpowiedzSalon w Krakowie, zaprasza: http://www.skutery-krakow.pl/benelli/benelli-bn-251 /
OdpowiedzNiestety maksimum wzrostu na ten motocykl to co¶ ko³o 180-185cm. Wy¿si niestety nie zmieszcz± kolan w wnêkach zbiornika i bêd± mieli trudno¶æ ze znalezieniem podnó¿ków. Fajna maszynka, ale dla ...
OdpowiedzA ja siê bêdê dalej buja³ przez korki moim ciê¿kim, pó³torasetkonnym litrem... niestety nie staæ mnie ¿eby mieæ 5 motocykli, ka¿dy na inn± okazjê :-/ i wolê siê czasem mêczyæ litrem w mie¶cie ni¿ ...
Odpowiedz250-tka, to motocykl do wszystkiego i do niczego. My¶lê, ¿e ten model zginie ¶mierci± naturaln±, jak inne 250-tki, które próbowa³y wej¶æ na nasz rynek.
Odpowiedz