Bardziej surowa i bezpieczniejsza. Nadchodzi nowa norma dla kasków
Nowa, bardziej restrykcyjna norma dotycząca kasków motocyklowych - ECE R22.06, zacznie obowiązywać już za dwa lata. Zastąpi przestarzałą i zbyt liberalną normę ECE R22.05.
ECE R22.05 (Economic Commission of Europe Regulation 22.05) to certyfikat, który musi uzyskać każdy kask, zanim trafi na europejski rynek. Nie bez protestów wprowadzono go w 2000 roku - nie wszystkim spodobał się pomysł ujednolicenia wymagań dotyczących ochrony głowy obowiązujących w różnych krajach.
Dziś normę ECE R22.05 uznają 62 państwa, można zatem powiedzieć, że odniosła ona światowy sukces. Niestety - w ciągu osiemnastu lat od jej uchwalenia technologie poszły mocno do przodu i dziś zakres badań certyfikacyjnych dla tej normy jest niewystarczający.
Więcej badań
Badania przeprowadzane w ramach certyfikatu R22.05 nie obejmują między innymi kasków modularnych, zintegrowanych interkomów czy innych rozwiązań nieobecnych w roku 2000, takich jak niektóre typy blend przeciwsłonecznych.
Dla normy ECE R22.06 zakres badań zostanie zatem poszerzony tak, by uwzględniał nowe technologie i wymagania stawiane współczesnym kaskom. Pod tym względem ECE zbliży się do najbardziej restrykcyjnego certyfikatu dotyczącego kasków - amerykańskiego SNELL.
Pierwszą zmianą będzie rozszerzenie dotyczasowych testów uderzeniowych - do pięciu uderzeń specjalnego kowadła (przód, góra, tył, bok, podbródek), zostaną dodane cztery nowe. Mówi się też o sześciu w przypadku niektórych typów kasków.
Zwiększy się również zakres badania odporności na uderzenia, polegającego na zrzuceniu kowadła na kask z pewnej wysokości. Zamiast dotychczasowej 7,5 metra będzie to 5,5 metra i 8,5 metra.
Badanie skrętu głowy
Kolejną zmianą będzie wprowadzenie badania odporności kasku na skręcenie podczas tarcia. Badana będzie podatność skorupy i jej elementów na zahaczanie o elementy infrastruktury drogowej. W badaniu zostanie wykorzystana specjalna magnezowa makieta głowy pokryta materiałem imitującym skórę ludzką, wyposażona w czujniki.
W nowej normie R22.06 pojawią się także oficjalnie zapisy dotyczące tak zwanej "podwójnej homologacji", czyli możliwości używania kasków modularnych z zamkniętą lub otwartą szczęką. Kaski te będą odtąd podlegały podwójnym testom - dla jednej i drugiej opcji.
Wprowadzenie normy ECE R22.06 działająca przy ONZ organizacja Global Road Safety Partnership, zapowiedziała na rok 2020.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze"Wprowadzenie normy ECE R22.06 działająca przy ONZ organizacja Global Road Safety Partnership, zapowiedziała na rok 2020." - odwiedziłem stronę internetową owej organizacji i nie ma żadnych ...
Odpowiedz