tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zmarł Ginter Hennek. Przez dziesięciolecia mistrz sportów motocyklowych w Polsce
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Zmarł Ginter Hennek. Przez dziesięciolecia mistrz sportów motocyklowych w Polsce

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.06.22, 19:16 Drukuj

Dziś rano (22.06.2022 r.) w wieku 88 lat zmarł Ginter Hennek. Jego śmierć zamyka ważny rozdział w historii wyścigów motocyklowych w Polsce.  

W historii sportów motorowych w naszym kraju niezmiernie rzadko spotykało się całe rodziny owładnięte pasją motoryzacyjną. A takie, w których ojciec i synowie startowali z dużymi sukcesami, były wyjątkiem. W ścisłej elicie polskich motocyklistów była tylko jedna taka familia - Hennkowie. Ojciec Herbert oraz synowie Jan i Ginter byli czołowymi zawodnikami wyścigów motocyklowych w Polsce, od lat 30. do początku lat 70. Przez kilka dziesięcioleci byli chlubą i dumą Górnego Śląska. Wspólnie zdobyli kilkadziesiąt (!) tytułów mistrza i wicemistrza polski w różnych dyscyplinach motocyklowych. Specjalizowali się w klasycznych wyścigach motocyklowych, choć w swojej historii mieli również starty w rajdach i rywalizacje na żużlu.

NAS Analytics TAG

 

Ginter Hennek, urodzony w 1933 roku, idąc za rodzinną tradycją, mając 15 lat rozpoczął karierę sportowa w wyścigach motocyklowych. Pierwsze starty zaliczył w wyścigach na żużlu. Szybko jednak zmienił dyscyplinę na drogowe wyścigi motocyklowe. Po pierwszych stratach w barwach klubów śląskich i ujawnieniu swoich możliwości, na początku lat 50. został ściągnięty do Warszawy. W 1953 roku był już członkiem stołecznej Legii, a niedługo potem Kadry Narodowej. W 1956 roku powrócił na Śląsk i od tego czasu, przez następne ponad 15 lat reprezentował kluby ze swoich rodzinnych stron. Startował głównie na krajowych, sportowych motocyklach: WFM, COD, SHL, WSK, Promot.

(…) W 1960 roku na trasach wyścigów motocyklowych pojawiły się po raz pierwszy motocykle tak zwanej Formuły A. Zgodnie z regulaminem PZMot. były to pojazdy oparte na konstrukcji seryjnego modelu M06. Seria takich motocykli o nazwie COD 125 została opracowana i wykonana w warsztatach PZMot. w Warszawie. Pierwszy start odbył się 15 maja na ulicach Wrocławia. Zwycięzcą został Ginter Hennek. (…)

W 1961 roku odbyły się cztery wyścigi eliminacyjne do Mistrzostw Polski. Rozegrano je w tak zwanej Formule A oraz w klasach 125, 250, 350 i powyżej 350. Wyścigi motocykli Formuły A pomimo niższej rangi (wyróżnieniem był Puchar PZMot., a nie tytuł Mistrza Polski) cieszyły się dużym powodzeniem, zarówno wśród zawodników, jak i publiczności. Podobnie jak w poprzednim sezonie, w Formule A triumfował Ginter Hennek. (…).

Główna Komisja Motocyklowa PZMot. postanowiła podnieść rangę wyścigów Formuły A, wprowadzając rozgrywki o tytuł Mistrza Polski, a jednocześnie zlikwidować dotychczasową klasę 125 cm³, w której zawodnicy startowali na dowolnym sprzęcie. Utworzono również Formułę B, działającą na podobnych zasadach, przy czym podstawą budowy motocykli był model SHL M11. W warsztatach PZMot. na ulicy Kickiego, działających wówczas pod nazwą Ośrodek Techniczno - Zaopatrzeniowy, zbudowano serię takich motocykli. W maju 1962 roku odbył się pierwszy wyścig. Jego zwycięzcą został Ginter Hennek, który zdradził Formułę A dla Formuły B. (…) W pierwszym roku startów Formuły B tytuł Mistrza Polski zdobył Ginter Hennek. (…)

Andrzej Zieliński "Polskie motocykle 1946 - 1985", Warszawa 1999.    

Po ponad 20 latach aktywności sportowej i zdobyciu kilkunastu tytułów mistrza i wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, choroba stawów w nadgarstkach zmusiła Gintera Hennka do zakończenia kariery sportowej. Jego ostatnie starty miały miejsce na początku lat 70. Ścigał się wówczas w Formule Junior, jeżdżąc motocyklem Promot 250.

Po zakończeniu kariery mieszkał razem z rodziną w Pszczynie. Można go było często spotkać na lokalnych imprezach motocyklowych.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę