Zmarł Ginter Hennek. Przez dziesięciolecia mistrz sportów motocyklowych w Polsce
Dziś rano (22.06.2022 r.) w wieku 88 lat zmarł Ginter Hennek. Jego śmierć zamyka ważny rozdział w historii wyścigów motocyklowych w Polsce.
W historii sportów motorowych w naszym kraju niezmiernie rzadko spotykało się całe rodziny owładnięte pasją motoryzacyjną. A takie, w których ojciec i synowie startowali z dużymi sukcesami, były wyjątkiem. W ścisłej elicie polskich motocyklistów była tylko jedna taka familia - Hennkowie. Ojciec Herbert oraz synowie Jan i Ginter byli czołowymi zawodnikami wyścigów motocyklowych w Polsce, od lat 30. do początku lat 70. Przez kilka dziesięcioleci byli chlubą i dumą Górnego Śląska. Wspólnie zdobyli kilkadziesiąt (!) tytułów mistrza i wicemistrza polski w różnych dyscyplinach motocyklowych. Specjalizowali się w klasycznych wyścigach motocyklowych, choć w swojej historii mieli również starty w rajdach i rywalizacje na żużlu.
Ginter Hennek, urodzony w 1933 roku, idąc za rodzinną tradycją, mając 15 lat rozpoczął karierę sportowa w wyścigach motocyklowych. Pierwsze starty zaliczył w wyścigach na żużlu. Szybko jednak zmienił dyscyplinę na drogowe wyścigi motocyklowe. Po pierwszych stratach w barwach klubów śląskich i ujawnieniu swoich możliwości, na początku lat 50. został ściągnięty do Warszawy. W 1953 roku był już członkiem stołecznej Legii, a niedługo potem Kadry Narodowej. W 1956 roku powrócił na Śląsk i od tego czasu, przez następne ponad 15 lat reprezentował kluby ze swoich rodzinnych stron. Startował głównie na krajowych, sportowych motocyklach: WFM, COD, SHL, WSK, Promot.
(…) W 1960 roku na trasach wyścigów motocyklowych pojawiły się po raz pierwszy motocykle tak zwanej Formuły A. Zgodnie z regulaminem PZMot. były to pojazdy oparte na konstrukcji seryjnego modelu M06. Seria takich motocykli o nazwie COD 125 została opracowana i wykonana w warsztatach PZMot. w Warszawie. Pierwszy start odbył się 15 maja na ulicach Wrocławia. Zwycięzcą został Ginter Hennek. (…)
W 1961 roku odbyły się cztery wyścigi eliminacyjne do Mistrzostw Polski. Rozegrano je w tak zwanej Formule A oraz w klasach 125, 250, 350 i powyżej 350. Wyścigi motocykli Formuły A pomimo niższej rangi (wyróżnieniem był Puchar PZMot., a nie tytuł Mistrza Polski) cieszyły się dużym powodzeniem, zarówno wśród zawodników, jak i publiczności. Podobnie jak w poprzednim sezonie, w Formule A triumfował Ginter Hennek. (…).
Główna Komisja Motocyklowa PZMot. postanowiła podnieść rangę wyścigów Formuły A, wprowadzając rozgrywki o tytuł Mistrza Polski, a jednocześnie zlikwidować dotychczasową klasę 125 cm³, w której zawodnicy startowali na dowolnym sprzęcie. Utworzono również Formułę B, działającą na podobnych zasadach, przy czym podstawą budowy motocykli był model SHL M11. W warsztatach PZMot. na ulicy Kickiego, działających wówczas pod nazwą Ośrodek Techniczno - Zaopatrzeniowy, zbudowano serię takich motocykli. W maju 1962 roku odbył się pierwszy wyścig. Jego zwycięzcą został Ginter Hennek, który zdradził Formułę A dla Formuły B. (…) W pierwszym roku startów Formuły B tytuł Mistrza Polski zdobył Ginter Hennek. (…)
Andrzej Zieliński "Polskie motocykle 1946 - 1985", Warszawa 1999.
Po ponad 20 latach aktywności sportowej i zdobyciu kilkunastu tytułów mistrza i wicemistrza Polski w wyścigach motocyklowych, choroba stawów w nadgarstkach zmusiła Gintera Hennka do zakończenia kariery sportowej. Jego ostatnie starty miały miejsce na początku lat 70. Ścigał się wówczas w Formule Junior, jeżdżąc motocyklem Promot 250.
Po zakończeniu kariery mieszkał razem z rodziną w Pszczynie. Można go było często spotkać na lokalnych imprezach motocyklowych.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze