Yamaha YZF-R1 i R1M 2015 - pełne dane
17 lat temu Yamaha przedstawiła w Mediolanie oryginalny motocykl YZF-R1. Lekki, potężny i zwrotny R1 zaoferował sportowemu kierowcy całkowicie nowy poziom osiągów. W jednym momencie świat motocyklowy stanął na głowie.
Historia lubi się powtarzać. Dwie dekady po stworzeniu jednośladu, który zrewolucjonizował świat jednośladów, Yamaha znów podnosi poprzeczkę, prezentując super-motocykl nowej generacji!
Nowy YZF-R1. Wszystko zostało zmienione oprócz nazwy
Już od początku projektu było jasne, że ten całkowicie nowy, stricte sportowy motocykl o najwyższych osiągach będzie opracowany od zera, bez żadnych ograniczeń. Dało to szanse inżynierom i projektantom Yamahy na wypróbowanie nowych koncepcji i konstrukcji, w celu stworzenia takiego rodzaju pojazdu, jaki dotychczas mogli prowadzić jedynie fabryczni kierowcy.
Zespół zaprojektował całkowicie inny motocykl, który oferuje wyjątkowe osiągi i doskonałą kontrolę podczas prowadzenia. Zbudowana bez żadnych kompromisów, nowa R1 jest gotowa, by odmienić świat jednośladów i pokazać wizję przyszłości Yamahy.
DNA nowej R1 pozostaje takie samo, choć zmieniły się jej przeznaczenie i filozofia konstrukcji. Naszpikowana wyszukaną technologią zaczerpniętą prosto z MotoGP, nowa R1 jest czysto sportowym motocyklem, opracowanym przede wszystkim na tor wyścigowy.
200 KM, 199 kg, z pełną kontrolą 3D
Nowy, kompaktowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy silnik crossplane (z wykorbieniami w dwóch płaszczyznach) osiąga moc 200 KM bez użycia systemu Ram Air i dostarcza liniowo narastający potężny moment obrotowy, czego efektem są doskonałe osiągi. Z kolei nowe podwozie o krótkim rozstawie osi dzięki zastosowaniu magnezowej ramy pomocniczej i magnezowych kół waży tylko 199 kg w stanie gotowym do jazdy i 179 kg na sucho.
Już same liczby 200 KM i 199 kg pokazują wyjątkowy potencjał wyścigowy nowego motocykla R1, lecz dopiero długa lista zaawansowanych technologii elektronicznych nadaje R1 miano super-motocykla nowej generacji.
Nowa, cyfrowa era
Zastosowanie zaczerpniętej z MotoGP, najnowocześniejszej technologii elektronicznego sterowania oznacza znaczący krok naprzód w konstruowaniu motocykla klasy superbike i wyróżnia nową YZF-R1 spośród innych maszyn tego segmentu. Dzięki analizie danych pochodzących z wielu czujników zamontowanych w silniku oraz podwoziu, nowy, zaawansowany układ elektroniczny R1 umożliwia kierowcom uzyskanie maksymalnej kontroli nad silnikiem i podwoziem.
Wyposażona w 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (Inertial Measurement Unit – IMU), po raz pierwszy w historii zastosowany w maszynie dopuszczonej do użytku na drogach, nowa R1 jest zwiastunem nowej, cyfrowej ery, w której wszyscy kierowcy będą mogli korzystać z pełnej kontroli 3D.
Posiadająca wrażliwą na przechył kontrolę trakcji, kontrole uślizgu i uniesienia przedniego koła, quickshifter, kontrolę startu, ABS i zunifikowany system hamowania UBS oraz wiele innych – R1 nowej generacji wprowadza kierowców wyścigowych i sportowych w nową epokę osiągów, które podlegają pełnej kontroli. Po raz pierwszy każdy kierowca może korzystać z technologii stosowanej w YZR-M1 – motocyklu zawodników MotoGP, Valentino Rossiego i Jorge’a Lorenzo.
Zasady gry zmieniły się na zawsze. Technologia MotoGP przestała być przywilejem nielicznych. Wizją przyszłości Yamahy jest oferowanie większej kontroli przy dodatkowej pewności, szybszych czasów okrążeń i zwiększonego poziomu integracji kierowcy z maszyną.
Silnik YZF-R1
Od nowa zaprojektowany silnik o mocy 200 KM, z wykorbieniami w dwóch płaszczyznach, inspirowany motocyklem M1.
W celu stworzenia całkowicie nowego super-motocykla, naszpikowanego zaawansowaną technologią, Yamaha opracowała nowy, lekki i kompaktowy silnik, który daje początek nowej erze motocykli sportowych o wysokich osiągach.
Sercem nowego, 4-cylindrowego, rzędowego silnika o pojemności 998 cm3 jest wał korbowy zaprojektowany w technologii crossplane. Ta technologia, dostarczająca mocny, liniowo przyrastający moment obrotowy, zapewnia przełożenie przepustnicy na tylne koło w stosunku 1:1 i charakter, który umożliwia kierowcy pełną eksploatację wysokiej mocy wyjściowej nowego YZF-R1.
Pełna sukcesów koncepcja crossplane oryginalnie została opracowana z pomocą Valentino Rossiego do motocykli MotoGP. Najnowsza generacja R1 nadal korzysta z tej innowacyjnej technologii. Wykorbienia 270°-180°-90°-180° silnika crossplane nadają każdemu tłokowi i korbowodowi ich indywidualny, oddzielny ruch, tworząc mocniejsze pulsowanie w niskim i średnim zakresie obrotów, wydając charakterystyczny ryk na wysokich obrotach.
Dzięki zaawansowanej technologii, która jako pierwsza została użyta w Yamahach YZR-M1 MotoGP, nowy silnik korzysta z całej gamy rozwiązań, zaprojektowanych w celu zwiększenia ilości zasysanego powietrza przy jednoczesnym zmniejszeniu strat mocy. Zastosowanie najnowocześniejszych technologii w każdym obszarze nowego silnika zaowocowało uzyskaniem mocy maksymalnej (bez układu doładowania ram air) 200 KM.
Nowa konstrukcja wału korbowego
Udowadniając, jak bardzo ta nowa jednostka o mocy 200 KM różni się od swego poprzednika, warto podkreślić, że nie tylko ma ona inny stosunek średnicy cylindra x skoku tłoka, inny stopień sprężania, cylindry, głowicę cylindrów i system wtrysku paliwa, lecz także korzysta z całkowicie nowej konstrukcji wału korbowego, wykonanego w technologii crossplane. Jedyną rzeczą, która łączy R1 nowej generacji z aktualnym modelem jest jej nazwa!
Aby móc dostarczać doskonałe przyspieszenie o natychmiastowej reakcji, moment inercji wału korbowego w generacji 2015 jest ustawiony na poziomie o około 20% niższym niż w obecnym modelu. Nowy układ korbowy zawiera lekki wałek wyrównoważający, którego obciążenia znajdują się w pobliżu cylindrów zewnętrznych, co w konsekwencji redukuje moment inercji podczas mocnego przyspieszenia i wysokich poziomów liniowo narastającego momentu obrotowego.
Bardzo wydajna głowica cylindrów i konstrukcja zaworów
Dla uzyskania niezwykle wydajnej dostawy mieszanki powietrzno-paliwowej, silnik R1 2015 został wyposażony w nową głowicę cylindrów o wysokim stopniu sprężania 13.0:1, którą charakteryzuje zmieniony kształt otworów oraz duże zawory dolotowe i wydechowe o średnicach odpowiednio 33 mm i 26,5 mm. Ponadto, został zmniejszony kąt otwarcia zaworów dla uzyskania kompaktowej komory spalania.
Ta nowa konstrukcja umożliwia wydajniejszą dostawę mieszanki powietrzno-paliwowej do komory spalania oraz zawirowanie mieszanki, przyspieszając jej spalanie i wydajność oraz zapewniając lepsze właściwości momentu obrotowego.
Pierwsze tytanowe korbowody wykonane metodą łamania w motocyklu produkowanym seryjnie
W celu uzyskania nowego poziomu sportowych osiągów, silnik nowej R1 został wyposażony w tytanowe korbowody wykonane metodą łamania. Zastosowany w nich specyficzny stop tytanowy jest o około 40 % lżejszy od stali, co umożliwia uzyskanie ekstremalnie reagującego charakteru silnika i wielkiej mocy przy wysokich obrotach.
Dzięki zastosowaniu technologii łamania, konstrukcja stopy korbowodu charakteryzuje się ekstremalnie wysokim poziomem precyzji, zapewniając stałe, wysokie osiągi przy wysokich obrotach. Dodatkowo, metoda ta przyczynia się do zmniejszenia tendencji do deformacji stopy korbowodu przy wysokich obrotach, oferując najwyższą niezawodność.
Lekkie tłoki z kutego aluminium
Nowe, odkuwane tłoki o konstrukcji "mostu skrzynkowego", która zapewnia wysoki poziom sztywności, a jednocześnie charakteryzuje się niską masą. O niezmienne, wydajne chłodzenie dba specjalnie zaprojektowany układ chłodzenia tłoków strumieniem oleju.
Lekkie i wytrzymałe tłoki z kutego aluminium w znacznym stopniu przyczyniają się do uzyskania wysokiego poziomu mocy razem z mocnym liniowo narastającym momentem obrotowym i doskonałą odpowiedzią zwrotną przepustnicy. Oprócz tego, wykorzystanie pierścieni tłokowych o niskim naprężeniu i nowych sworzni tłokowych z karbonową powłoką typu diamentowego (DLC) również pomaga zredukować straty spowodowane tarciem, zwiększając osiągi.
Nowy, dźwigienkowy mechanizm napędu zaworów
Po raz pierwszy w historii R1 zastosowano nowy, dźwigienkowy mechanizm napędu zaworów, w którym proporcje ramion dźwigni zapewniają podniesienie zaworu wyżej niż wysokość krzywki, przy jednoczesnym zmniejszeniu jej obciążenia, redukując tym samym straty spowodowane tarciem. Nowa konstrukcja dźwigni zawiera ekstremalnie wytrzymałą powłokę karbonową typu diamentowego (DLC), która odgrywa ważną rolę w uzyskaniu wysokiego poziomu mocy płynącej z silnika oraz doskonałej odpowiedzi zwrotnej.
System dolotowy powietrza o wysokim przepływie
Aby zoptymalizować wzrost wydajności uzyskanej przez nową głowicę cylindra i mechanizm napędu zaworowego, R1 nowej generacji wyposażono w airbox o dużej pojemności 10,55 litra. Konstrukcja większa aż o 23% od airboxa zastosowanego w obecnej R1 dostarcza więcej powietrza do systemu elektronicznie sterowanych kanałów dolotowych YCC-I. System ten tworzą kanały o zmiennej długości, aktywowane elektroniczne w celu dostosowania ich długości do danej prędkości silnika w celu uzyskania optymalnej mocy wyjściowej i właściwości momentu obrotowego.
Zaawansowane, 2-kierunkowe wtryskiwacze paliwa
Nowa R1 jest wyposażona w elektronicznie sterowaną przepustnicę (Yamaha Chip Controlled Throttle – YCC-T), obsługującą nowy system wtrysku paliwa, składający się z dwukierunkowych, 12-otworowych wtryskiwaczy głównych, które kierują rozpylone paliwo pod wysokim ciśnieniem na tył dwóch nowych zaworów dolotowych o dużej średnicy.
Ta nowa konstrukcja zwiększa prędkość spalania poprzez zminimalizowanie ilości paliwa, które dostaje się na ścianki otworów, oferując wyższy poziom mocy i ulepszone właściwości momentu obrotowego. Nowy system wtrysku paliwa zawiera także dodatkowe wtryskiwacze, które działają przy wyższych prędkościach silnika, a w celu zredukowania efektu rozgrzania spalaniem, dostarczają one rozpylone paliwo od górnej części kanału dolotowego.
Lekki, tytanowy, 4-2-1
W celu uzyskania maksymalnej mocy i dla ulepszenia właściwości liniowo narastającego momentu obrotowego, R1 2015 jest wyposażona w nowy układ wydechowy, wyprodukowany głównie z tytanu. Jego kompaktowy tłumik przyczynia się do centralizacji masy, co jest kluczową cechą tego zaawansowanego technicznie, nowego superbika.
Cztery tytanowe rury kolektora wydechowego łączą się w dwie poniżej silnika, a następnie biegną w kierunku dużej, 5,2-litrowej komory, gdzie ciśnienie wydechu jest stłumione, zanim gazy przedostaną się do tłumika poprzez nowy zawór wydechowy. W niskim i średnim zakresie gazy wydechowe płyną tylko przez jedno z dwóch przejść w komorze, a przy wyższych obrotach zawór sterowany serwomotorem, znajdujący się między komorą a tłumikiem, otwiera się, umożliwiając swobodne przedostanie się wysoko sprężonych gazów przez oba przejścia.
Poprzez kontrolę ciśnienia wydechu przy wszystkich prędkościach silnika, nowy zawór wydechowy umożliwia tłumikowi uzyskanie wyjątkowej mocy wraz z mocnym, liniowo narastającym momentem obrotowym i dobrym wyciszeniem odgłosów pracy.
Kompaktowe i lekkie sprzęgło antyhoppingowe
Nowe sprzęgło antyhoppingowe A&S zostało zaprojektowane tak, by dostosować je do nowej, wysokiej mocy i momentu obrotowego silnika. Charakteryzuje je o 19% mniejsza masa od sprzęgła z obecnej R1 i o 7% mniejsza średnica.
Konstrukcja sprzęgła A&S zawiera specjalnie zaprojektowaną, aluminiową krzywkę między koszem sprzęgła a tarczą dociskową, która zapewnia doskonałe sprzęganie podczas przyspieszania oraz odpowiedni uślizg w sprzęgle podczas gwałtownej redukcji biegów przed wejściem w zakręt. Przy wystąpieniu wysokiego poziomu wstecznego momentu obrotowego, sprzęgło A&S w motocyklu R1 zapewnia poślizg odpowiadający około połowie działania sprzęgła, oferując płynniejsze pokonywanie zakrętów, a w rezultacie zmniejszony czas okrążenia.
Wydajny system smarowania
W celu uzyskania stabilnego poziomu smarowania przy wyższych obrotach, nowy silnik wykorzystuje scentralizowaną metodę dostarczania oleju do każdej stopy korbowodu oddzielnie, począwszy od końca wału korbowego, czego rezultatem są minimalne straty spowodowane tarciem. Lekka, magnezowa miska olejowa wykorzystuje konstrukcję zatopionego dna, która obniża poziom powierzchni środka smarnego.
Poprzez wyeliminowanie kontaktu wału korbowego z lustrem oleju, ta konstrukcja zmniejsza straty energii oraz przyczynia się do wysokiej wydajności nowego modelu R1. Niekorzystny efekt baniek powietrznych w powracającym oleju jest zmniejszony, dzięki użyciu ożebrowanej konstrukcji skrzyni korbowej - a dla osiągów na wysokim poziomie chłodzona powietrzem chłodnica oleju znajduje się pod chłodnicą.
Silnik YZF-R1
Główne właściwości techniczne
- Nowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy silnik rzędowy w technologii crossplane o pojemności 998 cm3
- Nowy wał korbowy w technologii crossplane dostarcza liniowo narastający moment obrotowy
- Moc maksymalna 200 KM (bez doładowania ram air)
- Średnica cylindra x skok tłoka: 79,0 x 50,9 mm, wysoki stopień sprężania 13.0:1
- Lekkie, tytanowe korbowody wyprodukowane metodą łamania
- Lekkie tłoki z kutego aluminium o konstrukcji „mostu skrzynkowego”
- Zawory o dużej średnicy i wydajne otwory dolotowe
- Dźwigienkowy napęd zaworowy z karbonową powłoką typu diamentowego (DLC)
- 2-kierunkowe, 12-otworowe wtryskiwacze
- Pierścienie tłokowe o niskim naprężeniu
- Sworznie tłokowe z karbonową powłoką typu diamentowego (DLC)
- Cylindry przesunięte względem osi wału korbowego
- Duży 10,5-litrowy airbox
- Tytanowy układ wydechowy 4-2-1 z tłumikiem położonym blisko środka ciężkości z nowym zaworem wydechowym
- Lekkie sprzęgło antyhoppingowe
- Wydajny, scentralizowany system smarowania
- YCC-I i YCC-T
- Kompaktowa i lekka chłodnica
Podwozie YZF-R1
Lekka rama Deltabox
R1 2015 jest wyposażona w nową, aluminiową ramę Deltabox opracowaną w celu zapewnienia precyzyjnego prowadzenia.
Rama, zbudowana ze spawanych elementów z grawitacyjnego odlewu, tworząc część o jednorodnej strukturze, oferuje zoptymalizowaną równowagę między sztywnością i wytrzymałością. Nowy silnik crossplane (z wykorbieniami w dwóch płaszczyznach) został użyty jako integralna część ramy i jest do niej przymocowany na sztywno w czterech punktach: dwóch przy głowicy cylindra i dwóch przy skrzyni korbowej.
Nowa rama Deltabox jest wyposażona w aluminiowy wahacz o zaawansowanej specyfikacji i konstrukcji kratownicy, skierowany ku górze, zawierający elementy wykonane z odlewu grawitacyjnego, kute oraz o strukturze dwuczęściowej skorupy, które razem tworzą wytrzymałą i lekką konstrukcję.
Znaczącą redukcję masy udało się osiągnąć poprzez zastosowanie magnezowej ramy tylnej, a asymetryczna konstrukcja głównej struktury Deltabox również przyczynia się do redukcji masy i ogólnych kompaktowych rozmiarów motocykla.
Kompaktowe podwozie o rozstawie osi 1405 mm i masie w stanie gotowym do jazdy 199 kg
Nowa R1, która waży zaledwie 199 kg z olejem i paliwem zatankowanym do pełna i tylko 179 kg na sucho, w oczywisty sposób reprezentuje wyścigowe DNA zarówno we wzornictwie, jak i w konstrukcji każdego podzespołu. Jak zostało wcześniej wspomniane, nowy silnik korzysta z wielu redukujących ciężar rozwiązań, które sprawiają, że jest on lżejszy i jeszcze bardziej kompaktowy od swojego poprzednika. Użycie magnezu w konstrukcji podwozia razem z asymetryczną ramą również w dużym stopniu przyczynia się do uzyskania masy pojazdu z płynami wynoszącej zaledwie 199 kg.
Ogólny ciężar motocykla jest jednym czynnikiem, mającym wpływ na charakter prowadzenia, a żeby czerpać maksymalne korzyści z tej niskiej masy projektanci Yamahy skupili się na koncentracji ciężaru tak blisko środka pojazdu, jak tylko to było możliwe.
Podczas gdy masa jest główną właściwością, kompaktowe rozmiary nowego podwozia również odgrywają integralną rolę w kształtowaniu pełnego skupienia, wyścigowego charakteru modelu R1. Flagowy pojazd nowej generacji serii "R", z krótkim rozstawem osi, wynoszącym 1405 mm pokazuje, że jazda po torze wyścigowym jest jego głównym zadaniem.
Dla porównania, rozstaw osi nowego motocykla R1 jest o 10 mm krótszy niż w aktualnej R1, a nowy wahacz jest o 15 mm krótszy i mierzy tylko 570 mm. Zarówno kąt główki ramy, jak i wyprzedzenie widelca są takie same jak w obecnej R1, a w celu zwiększonego czucia przedniej części motocykla, średnica przedniej osi została zwiększona o 3 mm, do 25 mm.
Wymuszone doładowanie powietrza jak w YZR-M1
Nowy airbox o dużej, 10,5-litrowej pojemności jest doładowany sprężonym powietrzem, umożliwiając systemowi YCC-I działanie z optymalną wydajnością. Powietrze wpływa do centralnie umieszczonego dolotu, który znajduje się między dwoma zamaskowanymi reflektorami LED i płynie przez główkę ramy, tak samo jak w motocyklu MotoGP YZR-M1. Wykonany z mieszanki plastikowo żywicznej, wzmocnionej włóknem szklanym, lekki system wymuszonego doładowania powietrza podkreśla znaczący transfer technologii z fabrycznych motocykli wyścigowych Yamahy a nową R1.
Przednie i tylne zawieszenie opracowane na tor wyścigowy
W pełni regulowane systemy przedniego i tylnego zawieszenia zostały opracowane przez KYB we współpracy z Yamahą w celu uzyskania precyzyjnego prowadzenia i efektywnej dostawy mocy na torze i autostradzie. Widelec 43 mm, typu upside down oferuje skok koła 120 mm, a razem z przednią osią o dużej średnicy 25 mm, R1 zapewnia doskonałe właściwości tłumienia o przewidywalnej reakcji podczas hamowania i na zakrętach.
Z tyłu motocykla, nowy, skierowany ku górze wahacz o konstrukcji przypominającej kratownicę aktywuje system zespolonego zawieszenia typu Monocross, który został zaprojektowany tak, aby zoptymalizować przeniesienie mocy z silnika na powierzchnię toru. Starannie wyważona zależność między pozycją osi, pozycją zębatki zdawczej i długością wahacza ma na celu zapewnienie stabilnego, precyzyjnego i efektywnego prowadzenia podczas przyspieszania, hamowania i na zakrętach.
ABS i USB dla większej kontroli
Po raz pierwszy w motocyklu supersportowym Yamahy pojawił się system ABS dodatkowo wsparty UBS. Te dwa, zaawansowane technologicznie systemy hamowania zostały zaprojektowane po to, by umożliwiać kierowcy osiąganie wysokiego pułapu kontroli w różnych sytuacjach na torze i na drodze.
Dzięki UBS naciśnięcie przedniego hamulca spowoduje odpowiednią siłę hamowania również na tylnym kole, zaś gdy kierowca naciśnie naraz oba hamulce, zunifikowany system UBS rozłoży siły hamowania na przód i tył odpowiednio do danych warunków jazdy.
W obu przypadkach, dystrybucja siły hamowania jest oparta na danych pochodzących z 6-osiowego inercyjnego modułu pomiarowego (IMU), który bierze pod uwagę takie czynniki jak kąt hamowania i wysokość motocykla. Jedyną sytuacją, w której UBS się nie włączy, jest użycie przez kierowcę jedynie tylnego hamulca.
Koła magnezowe
R1 2015 jest wyposażona w magnezowe koła o 10-ramiennej konstrukcji w kształcie gwiazdy. Nowe magnezowe koła są kolejnym elementem, przyczyniającym się do redukcji masy o prawie 900 g w porównaniu z konwencjonalną konstrukcją.
Przednie koło jest o 530 g lżejsze, i w porównaniu z obecną R1 ta redukcja masy przyczynia się do 4-procentowej redukcji momentu bezwładności, oferując zwiększoną stabilność prowadzenia, podczas gdy masa tylnego koła została zmniejszona o 340 g, dając 11-procentowe zmniejszenie momentu bezwładności.
17-litrowy, aluminiowy zbiornik paliwa opracowany na potrzeby wyścigów
Ważąc o 1,6 kg mniej od poprzedniego, stalowego zbiornika, 17-litrowy, aluminiowy bak R1 2015 ma głęboko wyżłobiony obszar na kolana. Oprócz tego, że oferuje wydajną i bezpieczną pozycję jazdy, która pomaga zredukować opór powietrza, wyścigowa konstrukcja zbiornika zapewnia jedność kierowcy z maszyną i służy jako oparcie podczas hamowania i pokonywania zakrętów.
Podwójne, 320 mm przednie tarcze z nowymi zaciskami monoblock
Przednie hamulce o zaawansowanej specyfikacji wykorzystują dwie przednie tarcze o średnicy 320 mm, które są wyposażone w nowe, 4-tłoczkowe zaciski monoblock i przewody ze stali nierdzewnej oraz nową dźwignię hamulca. Ten wyszukany system zapewnia wyjątkowe działanie hamulców o wysokim poziomie wyczucia i precyzyjnej odpowiedzi zwrotnej - a jego lekka konstrukcja zmniejsza moment bezwładności wokół osi przedniego koła, przyczyniając się do lepszego prowadzenia.
Kompaktowy system tylnego hamulca wykorzystuje tarczę o średnicy 220 mm, z jednotłoczkowym zaciskiem typu pin-slide.
Owiewka i szybka przednia z pełnym oświetleniem LED, inspirowane YZR-M1
Posługując się analizą aerodynamiki do stworzenia bardziej skutecznego kształtu, konstruktorzy Yamaha zdołali skonstruować owiewkę i szybkę, które zapewniają 8-procentowe zmniejszenie naporu wiatru. Nie jest przypadkiem, że środkowy wlot powietrza i wysoka szybka przypominają elementy zastosowane w modelu YZR-M1, a ich aerodynamiczna skuteczność pomaga osiągnąć szybsze czasy przyjazdów na torze.
Kolejnym krokiem w celu uzyskania ogólnej, niskiej masy było wyposażenie nowej R1 w LED-owe reflektory i LED-owe światła pozycyjne. Są one lekkie i kompaktowe, a do tego oferują większą jasność przy mniejszym poborze prądu.
Dwa reflektory o niedużej średnicy, położone po obu stronach otworu wlotowego powietrza, są umieszczone znacznie niżej w porównaniu z jakimkolwiek innym modelem supersport - a ze względu na ich kompaktową konstrukcję, wyglądają, jakby były ukryte w przedniej owiewce, nadając R1 unikalny wygląd, zdradzający jej wyścigowe pochodzenie.
Inną, uderzającą cechą są liniowe światła pozycyjne, które znajdują się wewnątrz przedniej owiewki. Wąskie i proste linie tych dwóch pozycyjnych świateł LED-owych włączają się podczas uruchamiania zapłonu. Po jego wyłączeniu reflektory stopniowo tracą swą jasność.
Wyścigowe i przydatne na torze właściwości
Zawodnicy, którzy poszukują zwycięskich możliwości motocykla, oraz wyszkoleni kierowcy, którzy pragną najlepszej maszyny do jazdy po torze, stanowią znaczącą część docelowych klientów nowej R1. Mając to na uwadze, Yamaha po raz kolejny zaczerpnęła inspirację z YZR-M1 i opracowała nowe siedzisko o wyścigowej specyfikacji, z szeroką, tylną sekcją i specjalnie ukształtowanymi bokami, które oferują swobodę poruszania się podczas hamowania czy zmiany pozycji ciała w trakcie pokonywania zakrętów.
Konstrukcja siedziska została opracowana w połączeniu z nowym, aluminiowym zbiornikiem, którego głębokie wyżłobienia na kolana pozwalają zawodnikom wyścigowym na przyjęcie kompaktowej i aktywnej, wyścigowej pozycji, która oferuje zwiększone poczucie jedności z motocyklem.
Podwozie YZF-R1
Główne właściwości techniczne
- Nowa, asymetryczna, aluminiowa rama Deltabox
- Kompaktowy i krótki rozstaw osi
- 199 kg masa w stanie gotowym do jazdy / 179 kg masa na sucho
- Magnezowa tylna rama z aluminiowym wahaczem typu kratownicowego
- Wymuszone, centralne doładowanie powietrza jak w YZR-M1
- 17-litrowy, aluminiowy zbiornik paliwa opracowany na potrzeby wyścigów
- 43 mm przedni widelec marki KYB z 120 mm skokiem koła
- Tylne zawieszenie Monocross typu bottom-link
- Lekkie magnezowe koła
- ABS i UBS
- Podwójne, 320 mm przednie tarcze hamulcowe z nowymi, 4-tłoczkowymi zaciskami monoblock
- 220 mm tylna tarcza z jednotłoczkowym zaciskiem pin-slide
- Unikalna przednia owiewka z LED-owymi światłami pozycyjnymi i kompaktowymi, LED-owymi reflektorami
- Szerokie siedzisko z opracowanym na potrzeby wyścigów zbiornikiem paliwa dla optymalnej pozycji jazdy
- Lusterka z wbudowanymi przednimi migaczami
- Tylny błotnik wyprodukowany z włókna węglowego, wzmocnionego termoplastyczną żywicą (CFRTP)
Elektroniczne sterowanie YZF-R1
Każdy zawodnik i kierowca wyścigowy zawsze oczekują pełnej kontroli. Dlatego, że z pełną kontrolą wiążą się wyższa prędkość na zakrętach, krótszy czas okrążenia i większy poziom emocji oraz mniejszy stres kierowcy.
Nowa YZF-R1 jest wyposażona w najbardziej zaawansowaną technologię elektronicznego sterowania, jaka kiedykolwiek znalazła się w motocyklu produkowanym seryjnie, oferując kierowcy możliwość pokazania swego prawdziwego potencjału.
Mechaniczna przewaga już nie wystarcza, by utrzymać się na szczycie. Rozpoczęła się cyfrowa era, a dzięki pełnej kontroli 3D nowa YZF-R1 sprawia, że niemożliwe staje się możliwe.
6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (6-axis Inertial Measurement Unit – IMU)
Jako pierwszy motocykl produkowany seryjnie, nowa R1 jest wyposażona w wyrafinowane, 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (IMU), który natychmiastowo dostarcza dane z jazdy do ECU.
Opracowany wyłącznie do nowego motocykla R1, 6-osiowy IMU składa się z trzech żyroskopowych czujników, które mierzą nachylenie maszyny, kołysanie i zbaczanie z kursu, a także z trzech czujników przeciążenia "G", które przekazują dane na temat przyspieszenia/opóźnienia oraz lewo/prawo i w górę/w dół. Poprzez stałą analizę danych 125 razy na sekundę, IMU ustala pozycję i zachowanie R1, w tym kąt przechylenia, prędkość poślizgu i współczynnik przechylania. Następnie dane są przesyłane za pomocą systemu CAN (Controller Area Network) do ECU, które dokonuje obliczeń w czasie rzeczywistym i natychmiast dostosowuje różne systemy sterowania elektronicznego w celu uzyskania optymalnych osiągów i wysokiego poziomu kontroli.
Znaczenie 6-osiowego IMU nie ogranicza się do możliwości oferowania precyzyjnej kontroli za pośrednictwem ECU w celu ustawienia ilości wtryskiwanego paliwa, czasu zapłonu i otwarcia przepustnicy. Co czyni tę technologię tak przełomową, to zdolność do dostarczania precyzyjnych danych na temat każdego aspektu zachowania się maszyny. To właśnie ona pozwoliła Yamasze na wyposażenie tego nowego superbike’a w najbardziej zaawansowaną technologię rodem z MotoGP, taką jak system kontroli poślizgu (Slide Control System – SCS) w tylnym kole, zawierający czujnik kąta pochylenia czy kontrolę trakcji (Traction Control System – TCS).
Po raz pierwszy w historii, zawodnicy i użytkownicy torów mają dostęp do motocykla produkowanego seryjnie, zawierającego wyścigową technologię zaawansowanych elektronicznie systemów, opisanych w następnej sekcji, dzięki której mają możliwość wykorzystania w pełni swego potencjału na torze.
Nowy system kontroli trakcji (TCS) z czujnikiem kąta pochylenia
Jedną z zaawansowanych technologii, których użycie było możliwe dzięki zastosowaniu 6-osiowego inercyjnego modułu pomiarowego (IMU) był nowy system kontroli trakcji (TCS), który bierze pod uwagę kąt nachylenia podczas sterowania siłą napędową tylnego koła.
TCS jest w stanie zoptymalizować siłę napędową dla tylnej opony poprzez monitorowanie różnicy prędkości między przednim i tylnym kołem, wykrywając, czy przyczepność tylnego koła została utracona, a ECU odpowiednio reguluje otwarcie przepustnicy, dawkę paliwa i kąt wyprzedzenia zapłonu.
Nowy system TCS w motocyklu R1 wnosi tę koncepcję na wyższy poziom poprzez wykorzystanie dodatkowych danych, związanych z kątem nachylenia pojazdu, obliczając optymalne ustawienia dla kontroli tylnego koła. Na przykład, gdy R1 wchodzi w zakręt przy dużym kącie nachylenia, czujniki IMU aktywują TCS do wyższego poziomu kontroli niż przy motocyklu w pozycji wyprostowanej, pozwalając kierowcy R1 na uzyskanie optymalnych osiągów na torze, w trakcie wychodzenia z zakrętu, czy też przyspieszając na linii prostej.
System kontroli poślizgu (SCS)
Zaledwie dwa lata po wprowadzeniu tej technologii do naszych motocykli MotoGP, Yamaha tworzy historię, oferując naszym klientom możliwość doświadczenia najbardziej wyszukanej technologii elektronicznego sterowania, jaka kiedykolwiek była dostępna w motocyklu produkowanym seryjnie.
Wykorzystujący dane pochodzące od nowego, rewolucyjnego, 6-osiowego IMU, opatentowany system kontroli poślizgu (SCS) Yamahy został zaprojektowany po to, by ograniczyć ruch na boki tylnego koła poprzez regulację mocy pochodzącej z silnika do optymalnego poziomu poprzez ECU, gdy zostaje wykryty poślizg. Ten nowy, zaawansowany system działa przy współpracy z nowym TCS zawierającym czujnik kąta pochylenia, a ten wysoki poziom elektronicznej kontroli umożliwia kierowcom zwiększenie swoich możliwości.
System kontroli uniesienia przedniego koła (Front LIFt control system – LIF)
Trzecim rodzajem broni w arsenale kontroli modelu R1 jest system LIF, który został opracowany w celu kontroli podniesienia przedniego koła podczas gwałtownego przyspieszania. I po raz kolejny, użycie systemu elektronicznej kontroli było możliwe dzięki zastosowaniu 6-osiowego IMU, a nowy LIF pomaga uzyskać wyższy poziom kontroli nad maszyną, czego rezultatem są krótsze czasy okrążeń.
System kontroli startu (Launch Control System – LCS)
Szybkie, płynne i skuteczne starty umożliwia system kontroli startu (LCS), który ogranicza obroty silnika poniżej 10 000 obr./min nawet przy całkowicie otwartej przepustnicy. Ten system kontroli również wykorzystuje informacje z systemów TCS i LIF w celu utrzymania optymalnego poziomu mocy z silnika podczas przyspieszania z linii startu, pozwalając kierowcy na pełną koncentrację na kluczowych pierwszych kilku sekundach wyścigu.
System szybkiej zmiany biegów (Quick Shift System – QSS)
Zawodnicy i kierowcy szkolący swoje umiejętności skorzystają w dużym stopniu z udogodnień, jakie oferują 6-osiowe IMU, TCS, SCS, LIF i LCS. Kolejną technologią elektronicznej kontroli, która potwierdza wyścigową specyfikację R1, jest system szybkiej zmiany biegów (QSS). Czujnik, znajdujący się na drążku dźwigni zmiany biegów, wykrywa, kiedy kierowca zmienia bieg na wyższy, a QSS wysyła dane do ECU, który odcina moment obrotowy od załączanego biegu, usprawniając jego zmianę.
Wybór trybu mocy (Power mode selection – PWR)
Nowy wybór trybu mocy (PWR) daje profesjonalnemu zawodnikowi oraz amatorom jazdy po torze opcję wyboru spośród czterech regulowanych trybów jazdy. PWR jest następną wersją sprawdzonego systemu Yamaha D-MODE, a cztery różne mapy kontroli regulują otwarcie przepustnicy w R1 w odniesieniu do pozycji przepustnicy.
System kontroli jazdy Yamaha (Yamaha Ride Control – YRC)
Nowa R1 jest wyposażona w system kontroli jazdy (YRC), który oferuje 4 grupy ustawień początkowych dla szybkiego wyboru kontroli elektronicznej za pomocą łatwych w obsłudze przełączników na kierownicy. W YRC każdy z trybów kontroli może być swobodnie regulowany dla stworzenia nowych kombinacji, opartych na indywidualnych preferencjach i danych warunkach jazdy.
Opcjonalne urządzenie kontroli komunikacji (Communication Control Unit – CCU)
Kupujący YZF-R1, którzy poszukują najdoskonalszego pakietu, mogą rozważyć zamontowanie opcjonalnego CCU. Pełna informacja na ten temat jest dostępna w sekcji YZF-R1M.
Cyfrowy panel oprzyrządowania z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem, sterowanym cienkowarstwowymi tranzystorami (Thin Film Transistor – TFT)
Za sprawą szerokiej gamy kontroli elektronicznej, nowa R1 produkuje olbrzymią ilość informacji, a Yamaha opracowała nowy, efektywny interfejs kierowca-maszyna, który przekazuje te dane w czytelny i intuicyjny sposób. Pojedynczy, prostokątny ekran o szerokości 109 mm zawiera ciekłokrystaliczny wyświetlacz z cienkowarstwowymi tranzystorami (TFT), które w znaczący sposób obniżają odbijanie się światła, zapewniając przejrzysty widok informacji.
W celu uzyskania kolorowego obrazu HD, LCD wykorzystuje bardzo mały rodzaj punktów, nadający czytelny wygląd słupkowemu obrotomierzowi, licznikowi przyspieszenia i wyświetlaczowi ciśnienia hamulców. Panel może zostać ustawiony w trybie „Street” lub „Track”, na białym lub czarnym tle. Dodatkowym udogodnieniem jest czujnik jasności światła zewnętrznego, który automatycznie dostosowuje jaskrawość tła.
W trybie „Street” wyświetlacz zawiera takie funkcje jak pozycja załączonego biegu, a słupek obrotomierza zmienia kolory w miarę wzrostu obrotów. Inne funkcje, dostępne w tym trybie obejmują licznik przebytej drogi, liczniki dziennego przebiegu, spalanie w czasie rzeczywistym i średnim oraz ilość zużytego paliwa. Ikony u góry i u dołu wyświetlacza pokazują również włączone funkcje TCS i SCS i aktualny tryb mocy.
W trybie „Track” wyświetlacz o zwiększonym stopniu jasności pokazuje numer okrążenia, czasy okrążeń i stoper. Wyświetlanie obrotomierza typu słupkowego rozpoczyna się od 8000 obr./min i biegnie do aż do czerwonej linii, a wskaźnik pozycji załączonego biegu wyświetla się po prawej stronie panelu. Dla łatwej analizy danych po wyścigu, każdy z wyświetlaczy dysponuje funkcją pamięci, która umożliwia analizę okrążenia po okrążeniu.
Elektroniczne kontrolki YZF-R1
Główne właściwości techniczne
- Wyrafinowany pakiet elektronicznego sterowania
- 6-osiowe IMU dla trójwymiarowej detekcji ruchu:
a) Stale monitoruje pozycję i zachowanie motocykla
b) Mierzy kąt przechylenia, prędkość poślizgu i współczynnik nachylenia
c) Po raz pierwszy zastosowany w motocyklu produkowanym seryjnie
d) 32-bitowy CPU wykonuje 125 obliczeń na sekundę
e) Żyroskopowy czujnik nachylenia, kołysania i zbaczania z toru
f) Czujnik "G" mierzy przyśpieszenie/opóźnienie, ruch w górę/dół i na prawo/lewo
g) Pozwala na użycie innych, zaawansowanych technologicznie kontroli elektronicznych
- System kontroli trakcji (TCS) z czujnikiem kąta pochylenia (TCS)
- System kontroli poślizgu (SCS)
- System kontroli uniesienia przedniego koła (LIF)
- System kontroli startu (LCS)
- System szybkiej zmiany biegów (QSS)
- Regulowany, 4-pozycyjny system wyboru trybu mocy PWR
- Funkcja kontroli jazdy Yamaha (YRC)
- Nowy, cyfrowy panel oprzyrządowania z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem, sterowanym cienkowarstwowymi tranzystorami (Thin Film Transistor – TFT)
a) Antyrefleksyjny ekran HD
b) Kolorowy wyświetlacz z możliwością wyboru białego lub czarnego tła
c) Możliwość wyboru trybu „Street” lub „Track” z dostępem do różnych danych
d) Opcjonalne urządzenie Sterowania Komunikacją (CCU) z funkcją przechowywania danych i ustawieniami Wi-Fi
KONSTRUKCJA YZF-R1
Inspirowany YZR-M1
W 2013 roku Yamaha Motor potwierdziła, że doskonałość konstrukcyjna jest jednym z kluczowych elementów w procesie tworzenia nowego produktu, a wyrafinowana dynamika definiuje wizję przyszłości firmy.
Widok z boku, który wyraża lekką, smukłą i kompaktową sylwetkę
Jedną z najbardziej uderzających właściwości konstrukcyjnych nowego motocykla R1 jest kompaktowy obszar powierzchni widzianej z boku. Użycie nisko osadzonego zbiornika paliwa i krótkiej, nisko zamontowanej przedniej owiewki, w połączeniu z obszerną, otwartą przestrzenią pod siedziskiem w rezultacie dają znacznie mniejszą sylwetkę, niż ta w aktualnym modelu. Inną, ważną cecha konstrukcyjną, która podkreśla lekki i kompaktowy widok R1 z boku jest krótki, 1405-milimetrowy rozstaw osi oraz użycie tłumika położonego blisko środka pojazdu.
Ogólne wrażenie lekkości zwiększa nowa konstrukcja owiewki z przeplatającymi się warstwami nadwozia. W bocznej i dolnej owiewce znajdują się otwory, które eksponują różne elementy silnika, podkreślając zarówno niską masę R1, jak i jej zaawansowanie technologiczne.
Czyste, wyścigowe DNA YZR-M1 oferujące jedność kierowcy z pojazdem
Konstrukcja nadwozia R1 została ukształtowana poprzez wymagania toru i z tego powodu Yamaha użyła swojego zwycięskiego motocykla GP jako inspiracji. Centralny kanał powietrza oraz szeroka przednia owiewka i szybka, a także duże otwory w bocznej owiewce wyrażają niezaprzeczalny wpływ jaki YZR-M1 miał na konstrukcję nadwozia R1.
Uzyskanie jedności kierowcy z maszyną jest kluczowe dla sukcesu na torze wyścigowym, a każdy element konstrukcji nadwozia został opracowany w tym właśnie celu. Nisko ustawiony zbiornik paliwa z kieszeniami na kolana umożliwia kierowcy większą integrację z nowym motocyklem R1 i przejęcie pełnej kontroli, a szeroka kanapa oferuje większą swobodę ruchów w zakrętach i podczas hamowania.
Nowa konstrukcja przedniej części owiewki bez widocznych reflektorów
Jedną z najbardziej rewolucyjnych właściwości konstrukcyjnych nowego motocykla R1 jest jego radykalna przednia owiewka bez widocznych reflektorów. W miejscu dwóch tradycyjnych
reflektorów znajdują się wąskie, proste światła pozycyjne, podczas gdy nowe, kompaktowe reflektory LED-owe są schowane wewnątrz głównej krawędzi bocznej owiewki. Ta ekskluzywna konstrukcja nadaje YZF-R1 2015 wyścigowy wygląd, który potwierdza jego charakter i DNA pochodzące od M1.
Aerodynamiczne, lekkie elementy nadwozia
Każda zewnętrzna część, która jest wystawiona na przepływ powietrza, jak lusterka czy tylna rama pomocnicza, została zaprojektowana w sposób aerodynamicznie efektywny, co nie tylko pomaga zredukować napór powietrza, lecz także wzmacnia wrażenie prędkości i lekkości nowej R1. Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji tylnej owiewki, która doprowadza powietrze do wnętrza maszyny, a inne elementy, takie jak pokrywy silnika, podnóżki i pokrywa czujnika ABS, zawierają lekkie, żebrowane konstrukcje, które wzmacniają pełen mocy wizerunek R1, jednocześnie przyczyniając się do redukcji masy.
Kolory nadwozia
Dwie nowe opcje kolorystyczne podkreślają zaawansowanie konstrukcji nadwozia, wykorzystując mocne, poziome elementy, jak również uwydatniają piękno poszczególnych części maszyny. Nowa gama kolorystyczna wyraża wyrafinowanie, precyzję i dbałość o szczegóły, które są synonimem produktów Yamahy.
Kolory YZF-R1 2015
Race Blu
Racing Red
Dostępność
Marzec 2015
LIMITOWANA WERSJA YZF-R1M
Yamaha wyprodukuje wersję limitowaną motocykla R1, skierowaną do profesjonalnych zespołów i bardzo doświadczonych kierowców, którzy oczekują najdoskonalszych osiągów na torze i w wyścigach. YZF-R1M będzie zawierał niezwykle zaawansowane wyposażenie, takie jak elektroniczne zawieszenie wyścigowe (Electronic Racing Suspension – ERS), karbonowe nadwozie, urządzenie do kontroli komunikacji (Communication Control Unit – CCU) oraz opony Bridgestone o wysokiej specyfikacji.
Elektroniczne zawieszenie wyścigowe Öhlins (Öhlins Electronic Racing Suspension –ERS)
YZF-R1M jest wyposażony w system elektronicznego zawieszenia wyścigowego marki Öhlins (ERS), który został zaprojektowany, aby jeszcze bardziej wzmocnić potencjał wysokich osiągów tej maszyny na torze wyścigowym.
To niezwykle efektywne, nowe elektroniczne przednie i tylne zawieszenie pobiera dane z 6-osiowego IMU oraz różnych innych czujników, a następnie za pomocą urządzenia kontroli zawieszenia (SCU) dokonuje zintegrowanych regulacji w przednim i tylnym zawieszeniu. Wśród kluczowych zalet ERS jest dodatkowa stabilność i kontrola podczas hamowania poprzez zmniejszenie "nurkowania" widelca oraz lepsza kontrola w zakrętach i zwiększona przyczepność przy opuszczaniu zakrętów.
Kluczem do uzyskania efektywnego działania ERS jest 6-osiowe IMU, które stale monitoruje moc i prędkość YZF-R1M w każdym momencie w trójwymiarowy sposób. Poprzez natychmiastową analizę danych z IMU, ERS bada bieżące warunki, a w tym samym czasie SCU oblicza idealne siły tłumienia dobicia i odbicia dla systemów przedniego i tylnego zawieszenia. Sygnały zostają wysłane do silniczków krokowych, które dokonują natychmiastowych regulacji przedniego i tylnego tłumienia, umożliwiając kierowcy motocykla YZF-R1M korzystanie z systemu zawieszenia, który jest nieustannie dostosowywany w celu jak najbardziej wydajnego działania.
To nowe elektroniczne zawieszenie wyścigowe (Electronic Racing Suspension – ERS) oferuje wybór trybu „Automatic” lub „Manual”, a w obrębie każdego z nich istnieje możliwość wybrania trzech różnych ustawień, co daje kierowcy wybór sześciu unikalnych regulacji, dostosowanych do szerokiego zakresu preferencji i różnorodnych nawierzchni. Po wybraniu trybu „Automatic”, dwa z bieżących trybów oferują funkcję, która pozwala kierowcy dokonać regulacji tłumienia, dostosowując je do konkretnego toru i panujących na nim warunków.
Dla uzyskania stabilnego tłumienia i wydajniejszej regulacji, przedni widelec posiada oddzielne funkcje tłumienia, gdzie tłumienie dobicia jest obsługiwane za pomocą lewej goleni, a tłumienie odbicia odbywa się poprzez prawą goleń. Konstrukcja ERS umożliwia także funkcję niezależnej regulacji tłumienia dobicia i odbicia w systemach przedniego i tylnego zawieszenia, a początkowa regulacja odbywa się za pomocą ręcznego pokrętła.
Karbonowe nadwozie
Jako oryginalny ścigacz fabryki Yamaha Motor, YZF-R1M został wyposażony w pełną, karbonową owiewkę, karbonowy przedni błotnik i karbonową pokrywę siedziska. Lekka, karbonowa owiewka jest pokryta przeźroczystym lakierem i zawiera górną, środkową i dolną sekcję w kolorze srebrno-metalicznym z akcentami w barwach racing blue, które pasują do niebieskich kół w stylu YZR-M1.
Urządzenie do kontroli komunikacji (Communication Control Unit – CCU) z GPS*
Zamontowane jako standardowe wyposażenie w YZF-R1M, urządzenie kontroli komunikacji jest łatwym w obsłudze interfejsem z funkcją gromadzenia wszechstronnych informacji, które pozwala kierowcy na zapisywanie szerokiej gamy danych, w tym czasów okrążeń, prędkości, nawigacji GPS, kąta pochylenia i wielu więcej. Dane mogą być przeglądane, porównywane i udostępniane na tablecie, za pomocą połączenia bezprzewodowego z CCU motocykla R1, pozwalając kierowcom na analizę poprzedniej sesji wyścigu lub jazdy po torze i dokonanie niezbędnych poprawek.
Kierowcy mogą także użyć CCU jako środka komunikacji z systemem Yamaha Ride Control (YRC) oraz do przeglądania, pobierania lub zmiany ustawień bieżącego trybu. Korzystając z aplikacji Android (4.2 on) dostępnej do pobrania, ustawienia YRC mogą być zmienione bezprzewodowo, co pozwala kierowcom R1M na szybką i łatwą regulację za pomocą menu fabrycznego lub indywidualnych ustawień.
Ekskluzywna stylistyka
Inną, ekskluzywną cechą YZF-R1M jest polerowany, aluminiowy zbiornik paliwa, pokryty bezbarwnym lakierem, który podkreśla wysoką jakość materiału. Uzupełnieniem aluminiowego zbiornika i srebrnych elementów owiewki w R1M jest skierowany ku górze wahacz typu kratownicowego, który także zawiera polerowane, aluminiowe wykończenie, kontrastujące ze standardowym, czarnym lakierem R1.
Bardziej ekskluzywne właściwości konstrukcyjne to przednie zaciski montowane radialnie w złotym kolorze oraz elektroniczne zawieszenie wyścigowe (ERS) marki Öhlins, które korzysta ze specjalnie wykończonych 43 mm złotych goleni wewnętrznych w przednim widelcu.
Opony o zaawansowanej specyfikacji
Specjalne opracowane opony w R1M to efekt współpracy Yamahy z Bridgestone, aktualnym dostawcą MotoGP. Tylna opona 200/55-ZR17 i przednia opona 120/70-ZR17 są wykonane ze specjalnej mieszanki, opracowanej tak, aby zoptymalizować osiągi R1 na torze wyścigowym.
Ograniczona dostępność
Zespoły oraz osoby indywidualne są proszone o składanie zapytań ofertowych on-line w specjalnie przeznaczonym dla YZF-R1M systemie zgłoszeń, który zostanie uruchomiony 1 grudnia 2014 roku.
Po otrzymaniu przez Importera zgłoszenia elektronicznego, lokalni Dealerzy Yamaha skontaktują się z potencjalnymi klientami w celu zorganizowania spotkania i omówienia dostępności limitowanych maszyn. Ze względu na spodziewane zwiększone zainteresowanie informujemy, że popyt może przewyższyć dostępność YZF-R1M.
Yamaha Racing Experience – YRE
Posiadacze YZF-R1M otrzymają zaproszenie do wzięcia udziału w ekskluzywnym wydarzeniu YRE Yamaha Racing Experience ze swoją własną R1M. YRE odbędzie się na 4 najważniejszych torach wyścigowych Europy w lipcu 2015, i w czasie półtora dnia uczestnicy będą mieli możliwość spotkania specjalnych gości VIP Yamahy, a także wezmą udział w sesjach na torze na swoich własnych motocyklach R1M z najlepszymi trenerami. Mechanicy Yamahy będą obecni na miejscu, służąc profesjonalnymi wskazówkami na temat wyścigowych ustawień.
YZF-R1M
Kolor 2015:
Silver Blu Carbon
Dostępność:
Marzec 2015
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzena papierze wyglada to bosko, ale dla uzytkownika indywidualnego przy ilnikach 200 koni i mocniejszych kluczowa jest zywotnosc jednostki - zeby to bylo blizej pierwszego blade'a niz awaryjnego bmw
OdpowiedzA które to BMW jest awaryjne ? Parę osób w moim otoczeniu lata na różnych BMW i nie zauważyłem, aby poza przeglądami coś w nich robili. Niektórzy klną na serwisy , ale nie na motocykle.
Odpowiedzprzeciez pisze wyraznie o silniku 200 konnym, to chyba mają taki w jednym modelu? silniki w przecinaku, przynajmniej 2 pierwsze roczniki - nadaja sie do remontu "góry" nawet po kilunasty tysiacach km
OdpowiedzEj ! Miałem egzemplarz z XI 2010, sprzedałem po 31kkm , a na początku 2013 o wziąłem kolejny model. Oba przechodziły normalne przeglądy i wymiany zużywających się części, żadnego remontu . Co więcej , ostatnio kontaktowałem się z nabywcą mod. 2010, aby przekazać mu info o akcji serwisowej (BMW przesyła informacje pierwotnym nabywcom) i moto lata dwa kolejne sezony bez problemów - tylko normalna obsługa eksploatacyjna. Prawda jest inna i bolesna : jak 200- konny silnik trafi ma troglodytę użytkownika lub niekompetentnego serwisanta to wtedy jest kłopot - inaczej jest OK. Proponuję powrócić do rozważań, jak będziemy mieli doświadczenia z przelotami 30-50kkm tegorocznych 200-konnych modeli innych producentów, w wersjach cenowych 70-100kzł. Mnie trwałość tych moto żywotnie interesuje - ostatecznie ślubu z BMW nie brałem.
OdpowiedzKiedy napiszecie coś o R3???
OdpowiedzByło na ścigaczu o R3 http://www.scigacz.pl/2015,Yamaha,YZF-R3,wyscigowka,klasy,A2,24647.html
Odpowiedz