tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Warsztat Ścigacz.pl - naciąganie łańcucha
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Warsztat Ścigacz.pl - naciąganie łańcucha

Autor: Lovtza 2009.01.08, 12:59 27 Drukuj

Sprawa wydawałoby się tak błaha, że niegodna uwagi. Tylko dlaczego tak wiele motocykli ma źle naciągnięty łańcuch?

Sprawa wydawałoby się tak błaha, że niegodna uwagi. Gdy jednak przyjrzeć się uważniej motocyklom w naszym kraju, z łatwością można dostrzec, że wiele z nich ma nieprawidłowo naciągnięty łańcuch. To częste zaniedbanie grozi poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz może w skrajnych przypadkach doprowadzić do wypadku.

NAS Analytics TAG

Zbyt luźny łańcuch przede wszystkim pracuje bardzo głośno. Ponadto zużywa się w zbyt szybkim tempie oraz generuje duży, nieprzyjemny luz w układzie przeniesienia napędu niszcząc przy okazji zabierak w tylnym kole.  W przypadku niektórych motocykli luźny łańcuch potrafi spaść z zębatek, szczególnie dotyczy to maszyn off-roadowych.

Zbyt mocno naciągnięty łańcuch zaburza pracę tylnego zawieszenia oraz niszczy łożyska, przede wszystkim łożysko wałka zdawczego w silniku.

Przygotowanie do pracy

Aby sprawnie naciągnąć łańcuch podobnie jak w przypadku innych prac przy motocyklu, powinieneś:

  • Sprawdzić, jaki powinien być prawidłowy luz łańcucha. Warto zwrócić uwagę na to, jak ten luz powinien być mierzony. W zależności od typu i marki motocykla luz należy przeprowadzać na motocyklu podpartym na podstawce centralnej, podstawce bocznej, lub przy obciążeniu go kierowcą.
  • Przygotować motocykl. Elementy naciągacza powinny być czyste. Pozwoli to na sprawne i precyzyjne regulowanie naciągu.
  • Przygotować wszelkie niezbędne klucze. W większości wypadków komplet kluczy niezbędnych do naciągnięcia łańcucha znajduje się wśród narzędzi podręcznych będących na wyposażeniu motocykla. W miarę możliwości warto korzystać jednak z „porządnych" kluczy pełnowymiarowych, jeśli mamy je pod ręką. Są one znacznie wygodniejsze w użytku.
  • Rozważyć pomoc dodatkowej osoby, najlepiej znającej temat. W przypadku gdy zabieramy się za regulację po raz pierwszy może to oszczędzić wiele nerwów.

Gdy już mamy przygotowane miejsce, motocykl, skompletowane narzędzia można przystąpić do pracy. Ruszamy. Aby wyregulować łańcuch w większości motocykli należy:

  • Sprawdzić luz łańcucha i ustalić, czy łańcuch jest zbyt słabo, czy zbyt mocno naciągnięty
  • Poluzować nakrętkę mocującą oś tylnego koła
  • Poluzować naciągacze łańcucha
  • W zależności od tego czy koniczne jest poluzowanie łańcucha, czy jego naciągnięcie należy tak wyregulować naciąg łańcucha przy pomocy naciągaczy, aby naciąg łańcucha był taki, jak zaleca producent
  • Upewnić się, czy oś koła jest po regulacji prostopadła do osi motocykla. Informują o tym znaczki na wahaczu, czasem konieczne jest policzenie ilości zapadek na naciągaczu mimośrodowym
  • Jeśli łańcuch naciągnięty jest właściwie, a oś koła prostopadła do osi motocykla - dociągamy nakrętkę osi koła.
  • Następnie dociągamy śruby naciągaczy (jeśli jest taka potrzeba).
  • Gotowe

Warto wiedzieć o łańcuchach:

-  w motocyklu o mocy 100 KM obciążenie każdego z ogniw dochodzi do 2 ton. Każdy łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo.

- aby sprawdzić kondycję łańcucha wystarczy chwycić go pacami na tylnej zębatce i spróbować odciągnąć go do tyłu. Jeśli łańcuch jest w dobrym stanie luz będzie minimalny. Jeśli łańcuch daje się odciągnąć na więcej, niż 2 mm oznacza to, że kwalifikuje się do wymiany.

- łańcuch w trakcie swojego zużywania wyciąga się nierównomiernie. Może to powodować nierównomierne naciągnięcie łańcucha w zależności od położenia koła. Łańcuch naciągamy w miejscu gdzie jego naciąg jest najciaśniejszy.

- łańcuch należy zawsze wymieniać w komplecie z obiema zębatkami. Nowy łańcuch zostanie błyskawicznie zniszczony przez stare zębatki, tak jak nowe zębatki nie będą poprawnie pracowały ze starym łańcuchem.

- do smarowania łańcucha najlepiej skorzystać ze specjalistycznych smarów w sprayu. Są one najwygodniejsze w użytku i dają najlepszy efekt.

- czyszczenie łańcucha o-ringowego wbrew obiegowym opinią nie wydłuża jego żywotności, ani nie poprawia jego stanu technicznego. Łańcuch oczyszcza się sam w trakcie pracy, natomiast brud oblepiający go z zewnątrz jest nieszkodliwy. Zamiast czyścić łańcuch lepiej skupić się na jego prawidłowym naciągu oraz na regularnym jego smarowaniu.

- zawsze stosuj łańcuch o takich parametrach jak zaleca producent motocykla. To samo dotyczy zębatek. Stosowanie zamienników do celów sportowych, tudzież wyczynowych to osobny temat i z uwagi na swoją obszerność wymaga osobnego opracowania.

Film:
naciaganie lancucha
wywiad regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0194
przygotowanie do regulacji luzu lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0186
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
demczuk logo
Za pomoc przy realizacji
materiału dziękujemy firmie
Demczuk Motocykle
LOGO NEO
Dziękujemy firmie Neo
za narzędzia użyte podczas
realizacji materiału.
zestaw narzedziowy klucze plaskie nasadowe warsztat scigacz mg 0005
odczyt luzu regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0181
regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0182
sprawdzenie regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0183
gorny odczyt regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0184
poluzowanie nakretki wahacza regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0185
regulowanie luzu lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0187
ustawienie naciagu regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0190
mierzenie regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0191
sprawdzanie wyciagniecia regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0192
wyciagniecie i nierownomiernosci regulacja lancucha motocyklowego warsztat scigacz mg 0193
Komentarze 15
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę