Sprawa wydawałoby się tak błaha, że niegodna uwagi. Tylko dlaczego tak wiele motocykli ma źle naciągnięty łańcuch?
Sprawa wydawałoby się tak błaha, że niegodna uwagi. Gdy jednak przyjrzeć się uważniej motocyklom w naszym kraju, z łatwością można dostrzec, że wiele z nich ma nieprawidłowo naciągnięty łańcuch. To częste zaniedbanie grozi poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz może w skrajnych przypadkach doprowadzić do wypadku.
Zbyt luźny łańcuch przede wszystkim pracuje bardzo głośno. Ponadto zużywa się w zbyt szybkim tempie oraz generuje duży, nieprzyjemny luz w układzie przeniesienia napędu niszcząc przy okazji zabierak w tylnym kole. W przypadku niektórych motocykli luźny łańcuch potrafi spaść z zębatek, szczególnie dotyczy to maszyn off-roadowych.
Zbyt mocno naciągnięty łańcuch zaburza pracę tylnego zawieszenia oraz niszczy łożyska, przede wszystkim łożysko wałka zdawczego w silniku.
Przygotowanie do pracy
Aby sprawnie naciągnąć łańcuch podobnie jak w przypadku innych prac przy motocyklu, powinieneś:
- Sprawdzić, jaki powinien być prawidłowy luz łańcucha. Warto zwrócić uwagę na to, jak ten luz powinien być mierzony. W zależności od typu i marki motocykla luz należy przeprowadzać na motocyklu podpartym na podstawce centralnej, podstawce bocznej, lub przy obciążeniu go kierowcą.
- Przygotować motocykl. Elementy naciągacza powinny być czyste. Pozwoli to na sprawne i precyzyjne regulowanie naciągu.
- Przygotować wszelkie niezbędne klucze. W większości wypadków komplet kluczy niezbędnych do naciągnięcia łańcucha znajduje się wśród narzędzi podręcznych będących na wyposażeniu motocykla. W miarę możliwości warto korzystać jednak z „porządnych" kluczy pełnowymiarowych, jeśli mamy je pod ręką. Są one znacznie wygodniejsze w użytku.
- Rozważyć pomoc dodatkowej osoby, najlepiej znającej temat. W przypadku gdy zabieramy się za regulację po raz pierwszy może to oszczędzić wiele nerwów.
Gdy już mamy przygotowane miejsce, motocykl, skompletowane narzędzia można przystąpić do pracy. Ruszamy. Aby wyregulować łańcuch w większości motocykli należy:
- Sprawdzić luz łańcucha i ustalić, czy łańcuch jest zbyt słabo, czy zbyt mocno naciągnięty
- Poluzować nakrętkę mocującą oś tylnego koła
- Poluzować naciągacze łańcucha
- W zależności od tego czy koniczne jest poluzowanie łańcucha, czy jego naciągnięcie należy tak wyregulować naciąg łańcucha przy pomocy naciągaczy, aby naciąg łańcucha był taki, jak zaleca producent
- Upewnić się, czy oś koła jest po regulacji prostopadła do osi motocykla. Informują o tym znaczki na wahaczu, czasem konieczne jest policzenie ilości zapadek na naciągaczu mimośrodowym
- Jeśli łańcuch naciągnięty jest właściwie, a oś koła prostopadła do osi motocykla - dociągamy nakrętkę osi koła.
- Następnie dociągamy śruby naciągaczy (jeśli jest taka potrzeba).
- Gotowe
Warto wiedzieć o łańcuchach:
- w motocyklu o mocy 100 KM obciążenie każdego z ogniw dochodzi do 2 ton. Każdy łańcuch jest tak mocny jak jego najsłabsze ogniwo.
- aby sprawdzić kondycję łańcucha wystarczy chwycić go pacami na tylnej zębatce i spróbować odciągnąć go do tyłu. Jeśli łańcuch jest w dobrym stanie luz będzie minimalny. Jeśli łańcuch daje się odciągnąć na więcej, niż 2 mm oznacza to, że kwalifikuje się do wymiany.
- łańcuch w trakcie swojego zużywania wyciąga się nierównomiernie. Może to powodować nierównomierne naciągnięcie łańcucha w zależności od położenia koła. Łańcuch naciągamy w miejscu gdzie jego naciąg jest najciaśniejszy.
- łańcuch należy zawsze wymieniać w komplecie z obiema zębatkami. Nowy łańcuch zostanie błyskawicznie zniszczony przez stare zębatki, tak jak nowe zębatki nie będą poprawnie pracowały ze starym łańcuchem.
- do smarowania łańcucha najlepiej skorzystać ze specjalistycznych smarów w sprayu. Są one najwygodniejsze w użytku i dają najlepszy efekt.
- czyszczenie łańcucha o-ringowego wbrew obiegowym opinią nie wydłuża jego żywotności, ani nie poprawia jego stanu technicznego. Łańcuch oczyszcza się sam w trakcie pracy, natomiast brud oblepiający go z zewnątrz jest nieszkodliwy. Zamiast czyścić łańcuch lepiej skupić się na jego prawidłowym naciągu oraz na regularnym jego smarowaniu.
- zawsze stosuj łańcuch o takich parametrach jak zaleca producent motocykla. To samo dotyczy zębatek. Stosowanie zamienników do celów sportowych, tudzież wyczynowych to osobny temat i z uwagi na swoją obszerność wymaga osobnego opracowania.
|
Komentarze 15
Pokaż wszystkie komentarzeNaciągacie wg podziałki, czy licząc obroty śrubek na wahaczach? U mnie w suzuce jest różnica o 1,5 pełnego obrotu śrubki, a więc: jeśli naciągam wg podziałki na blaszce na wahaczu: to z jednej ...
Odpowiedztaka jaka zaleca producent i podpowiada logika;) te znaczniki nie sa wybite przypadkowo;)
OdpowiedzZ tym czyszczeniem (że niby nie trzeba, że lepiej smarować a nie czyścić) to jest wielka bzdura. Generalnie łańcuch powinien być czysty! Nie, że smarujemy i w drogę! Należy łańcuch nasmarować a ...
OdpowiedzMechanik pierwszej wody tylko , że czasami przy dokręcaniu koła to łańcuch zmienia wartość naciągu a jakoś nie słyszałem by o tym wspomniał
Odpowiedzmasz racje. Ja w swojej yamaszce r1 nastawialem naciag niedawno i zauwazylem te inna wartosc naciagu lancucha
Odpowiedzwitam wszystkich :-) czy ktos moze mi pomoc w naciagnieciu lancucha w mv agusta brutale?wystarczy jezeli ktos z was napisze jak mam to zrobic:-) z gory dzieki dunczyk
Odpowiedzto jak powinien naciągnięty być łańcuch w yamaha DT 50 cc (na ile centymetrów)
Odpowiedzwitam ... czy łańcuch ma leżeć na prowadnicy w trakcie jazdy??????
Odpowiedz