Uk³ad ch³odzenia w motocyklu - rodzaje zasada dzia³ania
Układ chłodzenia w motocyklu ma dwa podstawowe zadania: odprowadzić nadmiar ciepła z silnika oraz utrzymać optymalną temperaturę pracy jednostki napędowej. Jakie są rodzaje układów chłodzenia?
Czynnikiem chłodzącym silnik, zawsze jest opływające go powietrze. Jednak w zależności od konstrukcji mamy różny sposób przekazania nadmiaru ciepła do otoczenia. Może to być np. olej silnikowy lub ciecz chłodząca,od wielu lat błednie określana jako "woda".
Ze względu na konstrukcję silniki dzielimy na chłodzone za pomocą:
- radiatorów - najczęściej są to stare silniki dwusuwowe. Temperatura wytworzona przez proces spalania nagrzewa ścianki cylindra, skąd przenika na bogate użebrowanie bloku silnika i głowicy - jazda powoduje przepływ powietrza przez żeberka chłodzące i nadmiar ciepła pozostaje odebrany. W samochodach, w takiej sytuacji często dołożony jest wentylator wymuszający ruch powietrza, co ma kluczowe znaczenie podczas jazdy w korkach. Konstrukcje te są dzisiaj tak archaiczne, że w zasadzie można je pominąć...
- oleju silnikowego - olej przepływający przez wnętrzności silnika odbiera z najbardziej obciążonych termicznie miejsc nadmiar ciepła i poprzez kanały olejowe i chłodnicę przekazuje go przepływającemu powietrzu. W konstrukcjach Suzuki (tzw. olejaki) w układzie olejowym zastosowano dodatkową pompę wysokociśnieniową tłoczącą olej w specjalne kanały, których zadaniem nie było smarowanie obracających się części ale tylko i wyłącznie odebranie ciepła z okolic głowicy i komór spalania. Dlatego też chłodzenie powietrzno-olejowe w Suzuki było w zasadzie najskuteczniejsze wśród pojazdów bez chłodzenia "wodą"...
- cieczy chłodzącej - dawniej była to woda, dzisiaj substancje oparte na glikolu z różnymi dodatkami. W takich silnikach wciąż mamy, w zależności od konstrukcji, chłodzenie powietrzem, bądź powietrzem i olejem. Dodatkowo blok silnika otoczony jest płaszczem "wodnym", który pobiera zbyt dużo wydzielonego ciepła i przekazuje go chłodnicy lub chłodnic cieczy. Najczęściej w motocyklu posiadamy wówczas dwie chłodnice: cieczy i oleju (czasami chłodnica cieczy umieszczona przed silnikiem zastąpiona jest przez dwie mniejsze, umieszczone po bokach silnika).
Warto wiedzieć:
- najczęstszymi przyczynami spadku wydajności układu chłodzenia są: nieszczelności, zapchana lub uszkodzona chłodnica, popsuta pompa cieczy, zepsuty termostat, uszkodzona uszczelka pod głowicą, spadek własności płynu chłodniczego wywołany starzeniem, korozja wewnętrzna powodująca zapchanie kanałów, spadek przepustowości kanałów poprzez odkładanie kamienia w układzie...
- układ chłodzenia z cieczą ma dwa obiegi: mały czyli płaszcz "wodny" wokół silnika, oraz duży, wykorzystujacy chłodnicę wraz z kanałami doprowadzającymi do niej ciecz. Po uruchomieniu zimnego silnika układ pracuje na małym obiegu. W ten sposób jednostka napędowa szybciej łapie temperaturę i nagrzewa się krócej (jazda, szczególnie ostra na zimnym silniku jest dla niego szkodliwa i powoduje dużo szybsze zużycie). Kiedy jednostka napędowa nagrzeje się do odpowiedniej temperatury termostat otwiera duży obieg cieczy umożliwiając skuteczną wymianę ciepła...
- przegrzanie silnika często wiąże się z uszkodzeniem termostatu lub (nieco rzadziej) uszczelki pod głowicą. Ale to działa w obie strony: uszkodzona uszczelka i termostad mogą być przyczynami przegrzewania się jednostki napędowej...
- w niektórych modelach chłodzonych olejem i powietrzem (np. boxery nieco starszych generacji) w układzie olejowym także zastosowano mały i duży obieg oleju (analogicznie jak w przypadku chłodzenia cieczą)...
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeCzyli mam rozumieæ, ¿e ch³odzone powietrzem silniki HD, np. TC 96 s± archaiczne. Có¿, wolê te archaiczne silniki, od tych nowych cudów.
Odpowiedz