Poprzecznie i wzdłużnie. Wyjaśniamy różnice w sposobach ułożenia silnika
Silnik ułożony poprzecznie czy wzdłużnie? Moto Guzzi ma silnik w poprzek, ale wzdłużnie, zaś Harley ma wzdłuż, ale poprzecznie. Jak połapać się co jest czym? Wyjaśniamy prosto jak tylko się da.
Orientacja silnika w motocyklu uzależniona jest od położenia wału korbowego. Najprościej można opisać to tak - jeśli wał korbowy jest równoległy do osi motocykla, mamy do czynienia z silnikiem ułożonym wzdłużnie; jeśli wał leży do osi prostopadle, z silnikiem ułożonym poprzecznie.
Najbardziej rozpowszechnionym ułożeniem jest to poprzeczne - mają je niemal wszystkie silniki rzędowe i znakomita większość V-twinów. Wzdłużnie ułożony silnik spotkamy w bokserach BMW, Hondach Gold Wing i Pan European oraz w V-twinach Moto Guzzi.
Najczęściej spotykane połączenie to silnik ułożony wzdłużnie i wał kardana lub silnik ułożony poprzecznie i łańcuch (lub pas) napędowy. Istnieją jednak motocykle, gdzie do silnika poprzecznego zastosowano wał kardana - na przykład Yamaha FJR1300, BMW K1300 czy BMW K1600. Napęd musi tam zostać przeniesiony przez dwie 90-stopniowe przekładnie. Rozwiązanie to zabiera trochę mocy i dodaje wagi, dlatego stosowane jest tylko w ciężkich turystykach.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze...że przegub
OdpowiedzFajne wyjaśnienie. Myślę, że większość laików widząc ułożenie silnika np. w MotoGucci powiedziałoby, że silnik ma ułożenie poprzeczne.
OdpowiedzNie ma czegoś takiego jak "wał kardana"...
Odpowiedz