tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Tourist Trophy 2007 i Isle of Man - kiedy zasypia rozsądek
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Tourist Trophy 2007 i Isle of Man - kiedy zasypia rozsądek

Autor: Ron, BadYunior, Alonzo, Lovtza 2007.08.16, 11:46 8 Drukuj

Tourtist Trophy jest najmocniejszym narkotykiem, jaki wymyśliła ludzkość. Jest to jedyny wyścig warty więcej niż ludzkie życie. Wysiadasz z promu i widzisz rachityczne kamieniczki sennego celtyckiego miasteczka. Czas stanął tu w miejscu. Kontrast, między spowitą lekką mgiełką architekturą portowej mieściny i jeżdżącymi 300 km/h motocyklami jest tylko jednym z czynników wywołujących szok.

Bywają tutaj dni, gdy deszcz leci z nieba przez kilka dni pod rząd. Leci z nieba, ale nie pada. Pomimo tego, że leci non stop, chodzisz bez parasola i w ogóle nie czujesz się przemoczony. Jakby w ogóle nie padało. Między Douglas i Ramsey jest góra, która czasami powstrzymuje napływające z nad morza chmury. W efekcie po jednej stronie wyspy „leci z nieba" deszcz, a z drugiej świeci słońce. Bez względu na to, czy założysz slicki czy wety, wybierzesz źle.

NAS Analytics TAG

Fenomen TT

Nie można wymyślić słów, które byłyby zbyt mocne dla określenia legendarnego wyścigu Isle of Man Tourist Trophy. Dziennikarze często przerysowują rzeczywistość. Ubarwiają ją tak, aby była bardziej atrakcyjna dla przeciętnego czytelnika. Wyścigów Tourist Trophy nie można przereklamować lub przerysować. Tam, gdzie kończy się próg ludzkiej odporność na końskie dawki adrenaliny, tam stoją fundamenty strzelistej konstrukcji najbardziej szalonego wyścigu motocyklowego świata.

Wjeżdżasz na prom i wszędzie widzisz tylko motocykle. Masz wrażenie, że jedziesz nie na wyścigi, ale na zlot motocyklowy. Ale Isle of Man Tourist Trophy nie jest zlotem motocyklowym. To Mekka wszystkich motocyklistów świata, którzy co roku podążają na Wyspę Man aby oddać cześć tym, którzy jeszcze żyją i tym którzy już zginęli dla prędkości.

Początki ścigania na Isle of Man

Pierwszy wyścig Tourist Trophy rozegrany został na wyspie już w 1904 roku. Automobilklub Wielkiej Brytanii zadecydował aby właśnie tutaj, na Man, organizować zawody o puchar Gordona Bennett'a. Władze wyspy zmieniły prawo, tak aby możliwe stało się zamykanie dróg publicznych dla ruchu na czas wyścigów. Był to krok na jaki nigdy w tamtym czasie nie zdecydowałyby się władze w Anglii, czy też w innej części Królestwa. Pierwsze wyścigi stricte motocyklowe rozgrywane były na Isle of Man od 1907 roku na trójkątnej trasie rozpoczynającej się w St. John's. Motocykliści jechali dalej przez Ballacraine, po czym skręcali w kierunku Kirk Michael jadąc trasą obecnego TT. Na rogu ulicy Douglas Road zawodnicy odbijali z trasy dzisiejszego TT na wąską nadmorską drogę prowadzącą do Peel. Stamtąd trasa prowadziła ponownie do St. John's.

W 1907 roku w pierwszym z dwóch wyścigów w klasie maszyn dwucylindrowych wygrał Rem Fowler na maszynie Peugot napędzanej silnikiem Nortona. Średni czas okrążenia Fowlera to 36,22 mph. W drugim wyścigu w klasie maszyn jednocylindrowych wygrał Charlie Collier na motocyklu Matchless z prędkością 38,22 mph. Obaj zawodnicy ustanowili jednocześnie rekordy okrążenia wynoszące odpowiednio 42,91 oraz 41,81 mph.

Trasa

37 i ¼ mili, czyli ponad 61 km publicznej drogi, trzysta sześćdziesiąt zakrętów, każdy o innym profilu. Przewyższenie między najniższym, a najwyższym punktem trasy wynosi tutaj ponad 400 metrów! W wielu przypadkach oznacza to wiraże, które należy pokonać idąc ostro pod górę, lub ostro w dół. Tych kilka faktów pozwala wyobrazić sobie czym jest Mountain Course na którym rozgrywane jest Tourist Trophy.

Trasa wyścigu prowadzi przez kilkadziesiąt wsi i miasteczek. W wielu miejscach zawodników od murów, płotów, latarń i przystanków dzielą dosłownie centymetry. Wiele najlepszych miejscówek do podziwiania zmagań zawodników znajduje się tak blisko toru, że koszulkami widzów szarpie podmuch powietrza wywołany przemykającymi maszynami. Coś niewiarygodnego. Jeśli kiedykolwiek byłeś na nowoczesnym torze wyścigowym, to tutaj będziesz musiał wszystko poznawać od nowa.

Punkt Start / Meta to legendarny Grandstand w Douglas. Dalej trasa prowadzi w dół wzgórza aż do Quarterbridge, gdzie zawodnicy skręcają w prawo w kierunku miejscowości Peel. Przy Ballacraine Corner peleton skręca w prawo na południe w kierunku Kirk Michael. Stamtąd przez Ballaugh Bridge wyścig dociera do Ramsey. Tu zaczyna się odcinek górski. Tuż za miastem seria serpentyn wynosi zawodników wysoko nad poziom morza. Wielu twierdzi, że właśnie odcinek pomiędzy Ramsey a Douglas to kwintesencja ścigania się w TT. Górski odcinek kończy się kultowym wirażem w Creg-ny-baa i stąd już tylko chwila do Douglas. Jeszcze tylko szykana przy Governor's Bridge i ponownie jesteśmy na Grandstand.

Dla zawodników takie warunki do ścigania się są szalenie wymagające. Ten wyścig to tak na prawdę wyzwanie rzucone wiedzy, umiejętnościom, doświadczeniu i odwadze każdemu, kto chce zmierzyć się z Mountain Course. Choć organizatorzy wyścigu dokładają wielu starań, aby zminimalizować ryzyko odniesienia obrażeń przez zawodników, to statystyki są brutalne. Niewielki odsetek tych, którzy zaliczyli glebę jest w stanie wrócić do padoku o własnych siłach. Większość odnosi poważne lub śmiertelne obrażenia. Niestety tegoroczne zmagania były tej brutalnej prawdy kolejnym jaskrawym dowodem.

Wyścigi, zasady, o co chodzi

W czasie dwutygodniowej imprezy pierwszy tydzień przeznaczony jest na treningi. Sesje przeprowadzane są najczęściej dwa razy w ciągu dnia z podziałem na motocykle i sidecary.

Sam wyścig nie przypomina tego, co znamy z nowoczesnych torów wyścigowych. Zawodnicy nie startują razem i z założenia między kierowcami nie ma bezpośredniej walki na trasie. Biorąc pod uwagę osiągi startujących w TT motocykli oraz samą trasę wyścigu, byłoby to po prostu zbyt niebezpieczne, trudno wyobrazić sobie co działoby się na Quarterbridge, gdyby wszyscy wystartowali do wyścigu w stylu MotoGP. Całe zawody rozgrywane są w formie czasówki, gdzie zawodnicy starają się osiągnąć jak najlepszy czas przejazdu. To właśnie czas przejazdu decyduje o końcowych wynikach. Oczywiście na trasie szybsi zawodnicy doganiają tych wolniejszych, przez co widać grupki jadących razem maszyn walczących ze sobą ramię w ramię.

W czasie wyścigu zawodnicy dotankowują motocykle oraz zmieniają tylną oponę. Postój w picie usytuowanym vis a vis Grandstandu często decyduje o wynikach końcowych. Przekonał się o tym choćby Bruce Anstey, którego motocykl w czasie wyścigu Supersport przez okrutnie długie 23 sekundy nie chciał z niewiadomej przyczyny odpalić. To zaprzepaściło szanse na zwycięstwo w wyścigu.

Zawodnicy

Skąd biorą się ludzie gotowi zaryzykować własnym życiem dla uczestnictwa w tym wydarzeniu? Jacy są? Czy aby na pewno są zdrowi psychicznie? Takie pytania i wiele innych przychodzi do głowy każdemu, kto widzi pędzący motocykl z kierowcą odchylającym bark, aby w złożeniu nie zaczepić o przydrożny murek...

Większość zawodników startujących w TT to profesjonalni kierowcy wyścigowi startujący na co dzień w wyścigach motocyklowych na terenie swoich rodzimych krajów. Bohater tegorocznego Tourist Trophy John McGuinness to zawodnik startujący w serii British Superbike. Jacy są? Przystępni i otwarci. W padoku bez problemu da się podejść do większości zawodników, zamienić słowo i podpytać o co tylko przyjdzie na myśl.

Ci ludzie są na pewno zdrowi psychicznie. Chyba właśnie dzięki temu, że biorą udział w TT i dlatego, że ryzykują tak wiele potrafią docenić życie i cieszyć się nim. Ta atmosfera radności życia, otwartości i przyjaźni udziela się wszystkim.

Klasy wyścigowe

W poprzednich latach klas wyścigowych w jakich rywalizowano na TT było bez liku. Począwszy od jazgoczących 50-tek, przez klasy średnie, aż do klas rangi MotoGP. Od tamtych zamierzchłych czasów zmieniło się jednak bardzo wiele i dziś ilość klas jest zdecydowanie mniejsza.

Sidecar TT

Zacznijmy od sidecarów. Pojazdy wystawione do wyścigu muszą być zgodne ze specyfikacją Formula Two Sidecar. Dla mniej wtajemniczonych podpowiemy, że są to maszyny napędzane 4-cylindrowymi silnikami o pojemności do 600 ccm. W praktyce bolidy napędzane są motocyklowymi silnikami z wyścigowych 600-tek.

TT Superbike

To klasa motocykli spełniających warunki dla maszyn 2007 World Superbike lub MCRCB Superbike. Oznacza to, że mówimy tutaj o motocyklach o dopuszczalnych przeróbkach identycznych jak w przypadku maszyn np. Troya Baylissa, czy Maxa Biaggiego. Tutaj nie ma żartów. Dopuszczane silniki:

Od 750 do 1000 ccm 4 cylindry 4-suwy
Od 750 do 1000 ccm 3 cylindry 4-suwy
Od 800 do 1000 ccm 2 cylindry 4-suwy

TT Superstock

Motocykle ścigające się w tej klasie, to maszyny spełniające warunki dla 2007 FIM Superstock lub UEM/MCRCB Stocksport. Motocykle o takim zakresie przeróbek spotkacie w bardziej lokalnych wyścigach, choćby u nas na torze w Poznaniu. Dopuszczane silniki:

Od 600 do 1000 ccm 4 cylindry 4-suwy
Od 750 do 1000 ccm 3 cylindry 4-suwy
Od 850 do 1200 ccm 2 cylindry 4-suwy

Supersport Junior TT

Maszyny startujące w tej klasie muszą spełniać wymagania klasy 2007 FIM Supersport lub MCRCB Supersport. Takie motocykle spotkać można nie tylko w wyścigach serii WSS, ale także na naszym Poznańskim grajdołku. Dopuszczalne silniki:

Od 400 do 600 ccm 4 cylindry 4-suwy
Od 600 do 675 ccm 3 cylindry 4-suwy
Od 600 do 750 ccm 2 cylindry 4-suwy

Senior TT

To najbardziej prestiżowa klasa. Zwycięstwo w niej to największy sukces w czasie Tourist Trophy. Właściwie można by ją także nazwać klasą „open", jako że dopuszczone są tutaj do startu motocykle o najbardziej zaawansowanym stopniu przeróbek. Mamy zatem tutaj maszyny z klas:

- TT Superbike
- TT Superstock
- Supersport Junior TT
- Inne maszyny dopuszczone przez organizatorów

Filmy

Pozostałe filmy:
chwile przed startem
start
wyscig1
mostek skoki ballaugh bridge
sidecar
sidecar1
Lovca o sidecarze
padok
wyscig enduro
wyscig quadow
Angyal Zoltan
Chris Pfeiffer
Matti Tepsa
Mattie Griffin
Humberto Ribeiro
quad rakieta
trial show
Lovca przestrzega
Lovca na koniecz wyscigu
Lovca wrazenia
Ian Hutchinson interview
Klaus Klaffenbock interview
Michelle Duff interview
Steve Plater interview
Carl Fogarty interview
Adrian z Polski wywiad
Prom
ulica przystanek isle of man b mg 0327 Mike Hode Tourist Trophy
TT Race Stefano Bonetti Man Ian huthinson Bruce Anstey
yamaha isle of man b mg 0205 Ian Laugher Ballaugh Bridge
Ian Lougher Isle of Man Keith Amor Ballaugh Bridge
Martin Finnegen IOM motocykl miedzy budynkami isle of man e mg 0362
motocykl na kole i mg 0278 Owen Supersport race
suzuki relenthless isle of man b mg 0152 Tourist Trophy racer
Tourist Trophy Supersport Adrian Archbald IOM
Jimmy Moore Race TT John McGuinness Ballaugh Bridge
kawasaki isle of man b mg 0210 miedzy domami motocykle tourist trophy e mg 0346
Bruce Anstey TT Chris McGahan Supersport
chris pfeifer a mg 0456 corless isle of man c mg 0074
Ian Hutchinson Ballaugh John McGuiness Tourist Trophy
John McGuinness TT John McGuinness wheelie
motocykle na tle domow e mg 0376 Phil Stewart Tourist Trophy
Sandor Bitter TT Michael Dunlop Superstock race TT
motocykl na tle logo scigacz tourist trophy c mg 0056 relentles suzuki isle of man c mg 0018
honda isle of man b mg 0147 logo scigacz tourist trophy c mg 0102
motocykl z gory i mg 0388 motocykle daleko i mg 0217
motocykle daleko z gory i mg 0198 sidecar z przodu f mg 0074
TT Sidecar race Tourist Trophy sidecar race
Sidecar Race sidecar lap of honour d mg 0294
sidecar pedzi j mg 0117 TT Race Tony Thirkell Roy King
Sidecar TT Ballaugh Bridge Dave Molyneu Rick Long TT
Isle of Man TT kamerzysta z sidecarem j mg 0231
isle of man sidecar j mg 0479 tourist trophy sidecar j mg 0455
Sidecar Tourist Trophy race sidecar suzuki gsxr j mg 0069
sidecar skorupa b mg 0008 Sidecar Vincent
klasyczny sidecar b mg 0010 sidecar w gorach f mg 0029
sidecar w miescie j mg 0016 sidecar na ulicy tourist trophy j mg 0208
sidecar z tylu na tle gor isle of man d mg 0285 stary klasyczny sidecar f mg 0057
sidecar ramsey j mg 0031 start do tourist trophy b mg 0129
start na isle of man b mg 0140 startuja zawodnicy tourist trophy b mg 0110
tourist trophy start b mg 0137 motocross quadow isle of man h mg 0005
motocross quadow tourist trophy start g mg 0469 motocykle tourist trophy motocross g mg 0295
motocykle motocross isle of man g mg 0235 Quad race
quady wyscig isle of man motocross g mg 0075 motocross na plazy tourist trophy g mg 0288
wypadek motocross tourist trophy g mg 0400 pokazy promenada isle of man douglas a mg 0236
motocykl w dymie a mg 0481 Trial freestyle isle of man
Ribeiro sunt quad odrzutowy a mg 0472
motocykl mz tourist trophy k mg 0019 Motocykle BSA TT
logo mz isle of man k mg 0022 motocykl przed startem b mg 0100
motocykle grandstand k mg 0008 motocykle w rzedzie b mg 0021
hm plant przed startem b mg 0101 krzatanina przed startem b mg 0102
grandstand isle of mann a mg 0046 stary i nowy motocykl grandstand isle of man k mg 0020
stqry i nowy suzuki tourist trophy k mg 0036 trajka grandstand isle of man k mg 0013
motocykle prom zaladunek mann isle a mg 0024 zaladunek motocykli na prom a mg 0026
bilety man a mg 0013 kopie raptownego k mg 0083
motocykle na promie a mg 0029 honda hm plant k mg 0035
sprzeglo ducati 1098 k mg 0023 silnik sidecara b mg 0013
NAS Analytics TAG

Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę