tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki Hayabusa ABS - ABSolutnie szybko
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Suzuki Hayabusa ABS - ABSolutnie szybko

Autor: Lovtza 2013.10.09, 09:41 13 Drukuj

Hayabusa, mimo że produkowana jest od 15 lat (!) nadal robi wrażenie. Motocykl który debiutował w 1998 roku przeszedł modernizację przed sezonem 2008 i w praktycznie niezmiennej formie produkowany jest po dziś dzień… niezmiennie imponując możliwościami i tym, co stanowi jako pakiet mocy oraz komfortu.

Użyłem słowa „praktycznie” bo na sezon 2013 pojawiły się zmiany. Informowaliśmy o nich już w relacji z ubiegłorocznych targów Intermot w Kolonii. Wzorem sportowych GSX-Rów, Busa dostała na rok 2013 zaciski Brembo Monoblock. Użytkownicy Hayabusy nie byli w 100% usatysfakcjonowani pracą układu hamulcowego, dlatego Suzuki popracowało nad nim i ma teraz on działać lepiej. Hayabusa otrzymała także nowy widelec Kayaba oraz nowoczesny, lekki układ ABS.

NAS Analytics TAG

Co sprawia, że Suzuki Hayabusa ABS, pomimo tego, że wygląda identycznie jak w czasach, gdy bankierzy i politycy byli przekonani, że wiedzą, co robią nadal jest topową konstrukcją i wciąż budzi pożądanie?

Dlaczego nie ma więcej zmian?

To proste. Nie są potrzebne. Wiem, że brzmi to jak cytat zapożyczony żywcem z reklamowej gazetki, ale naga prawda jest taka, że w tym motocyklu trudno jest cokolwiek poprawić. Ten pojazd jak mało który jest formą, która podąża za funkcją - a funkcją jest tutaj wysoka prędkość. Aby być bardziej precyzyjnym dodam – wygodna jazda z dużymi prędkościami, która nie męczy ani człowieka, ani maszyny.

Osiągi motocykla wyposażonego w duży silnik o mocy blisko 200 KM są absolutnie ponad potrzeby motocyklisty korzystającego z takiego potwora na co dzień. Sprint od zera do 200 km/h poniżej 7 sekund? Proszę bardzo. Prędkość maksymalna na poziomie 300 km/h? To wszystko dostajecie w standardzie kupując Hayabusę, ale ta maszyna to o wiele więcej, niż tylko moc, przyspieszenia i szokująca prędkość maksymalna.

Jak już wspomniałem w tym sprzęcie forma podąża za funkcją. Aby umożliwić kierowcy wygodną i stabilną jazdę z dużymi prędkościami trzeba było mocno pochylić go na motocyklu o dużym rozstawie osi. Aby uniknąć koszmarnych turbulencji i strat mocy na walkę z oporem powietrza całości należało nadać możliwe najbardziej aerodynamiczny kształt. Do tego wszystko konieczne jest dużo mocy. Bardzo dużo mocy. Jak widzicie przepis na bardzo szybkie podróżowanie w sportowym stylu nie zmienił się od 1998 roku, podobnie jak nie zmieniły się rządzące światem prawa fizyki. Fajnie, że w przypadku tego motocykla o jego ostatecznym wyglądzie w większym stopniu wciąż decydują inżynierowie, a nie spece od marketingu.

Co dają nowe rozwiązania?

No właśnie, tutaj wracamy do najważniejszego pytania, które chodziło nam po głowie przy okazji jazd tym pociskiem. Czy rzeczywiście nowy widelec i zmodyfikowany układ hamulcowy zmieniają coś we wrażeniach z jazdy? Tak i nie. Jeśli jeździmy mniej więcej (zapewne z naciskiem na „mniej”) zgodnie z przepisami, różnice w pracy przedniego zawieszenia będą nie do odnotowania. Jest to tym bardziej logiczne, że na efekt końcowy, czyli skuteczność pracy zawieszenia składa się wiele czynników, w tym waga kierowcy, styl jego jazdy, ale także rodzaj nawierzchni, warunki atmosferyczne, a nawet stopień zużycia samego zawieszenia. Oznacza to, że stosowany wcześniej widelec dla części kierowców mógł być lepszy, niż ten nowy.

To samo dotyczy pracy hamulców. Nowe zaciski Brembo działają świetnie, ale ja osobiście nie miałem zastrzeżeń do pracy poprzedniego układu hamulcowego. Monoblocki włoskiego producenta mają ponoć większą odporność na skręcanie i odkształcanie się pod obciążeniem. Jestem nawet w stanie w to uwierzyć. Pytanie tylko ilu kierowców jeździ swoją Buzą na tyle dynamicznie aby odnotować tą różnicę? Różnicę, która zapewne ma znaczenie w World Superbike, ale która jest zupełnie niezauważalna na drodze?

Inaczej sprawa wygląda z ABSem i jest to kwestia zarówno techniczna, jak i mentalna. Buza w sposób naturalny jeździ bardzo szybko. Często zdarza się, że o tym jak jest to szybko jej kierowca przekonuje się w chwili gdy zaczyna hamować. Przypomnę jedynie, że dystans hamowania z prędkości 200 km/h to ponad 150 metrów (!), a i to zakładając, że kierowca jest w stanie w stanie w pełni wykorzystać potencjał hamulców i opon. Mając na pokładzie ABS i będąc świadomym jego obecności możecie zdecydowanie i agresywnie hamować bez obawy o to, że odjedzie wam któreś z kół. W dużym i ciężkim motocyklu jakim jest prezentowane Suzuki agresywne operowanie hamulcami, gdy wiecie że nie wspomaga Was ABS jest o wiele trudniejsze i szofer w sposób naturalny unika zbliżania się do granicy przyczepności opon w obawie o niekontrolowane jej przekroczenie. Stokilkadziesiąt metrów dalej może rozstrzygać to o tym, czy zapakowaliście w traktor, czy go spokojnie ominęliście, bo truizmem jest wspominanie, że ABS nie tylko zapobiega blokowaniu kół, ale także umożliwia omijanie przeszkód w czasie awaryjnego wytracania prędkości.

Nowa stara Hayabusa

Jaka jest zatem nowa stara Hayabusa? Pamiętam falę niezadowolenia, która przetoczyła się przez sieć, gdy okazało się, że Hayabusa nie została praktycznie w ogóle zmodernizowana. Zupełnie niepotrzebnie. Ten motocykl w chwili swojego debiutu na rynku 15 lat temu spektakularnie wyprzedzał swoje czasy. Po tych wszystkich latach zdążyliśmy się przyzwyczaić do jego niesamowitości i nie robi ona już na nas takiego wrażenia jak kiedyś, ale nie zmienia to faktu, że Suzuki Hayabusa ABS to nadal absolutne ścisła czołówka w motocyklowym pościgu za prędkością.

Suzuki Hayabusa 1300 (GSX1300R) - dane techniczne modelu 2013

Silnik 4-suwowy, 4-cylindowy, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa 1 340 cm3
Średnica x skok tłoka 81.00 mm x 65 mm
Stopień sprężania 12.5:1
Układ zasilania Wtrysk paliwa
Objętość olejowa 4 l
Zapłon Elektroniczny
Rozrusznik Elektryczny
Układ smarowania Mokra miska olejowa
Skrzynia biegów 6-biegowa o stałym zazębieniu
Przełożenie wstępne 1.596 (83 / 52)
Przełożenie końcowe 2.388 (43 / 18)
Rama Aluminiowa z dwiema bocznymi podłużnicami
Kąt nachylenia główki ramy/wyprzedzenie 24.2 stopnia / 98 mm
Zawieszenie przód Widelec up-side-down, sprężyny śrubowe, wstępne napięcie sprężyny, jak również stopień tłumienia dobicia i odbicia w pełni regulowane.
Zawieszenie tył System dźwigni, tłumienie olejowe, sprężyny śrubowe, wstępne napięcie sprężyny, jak również stopień tłumienia dobicia i odbicia w pełni regulowane.
Obręcze kół Przód: 17 M/C x MT3.50, odlewy aluminiowe
Tył: 17 M/C x MT6.00, odlewy aluminiowe
Hamulce Przód: radialnie montowane, zaciski 4-tłoczkowe Brembo, podwójne tarcze o średnicy 310 mm, ABS
Tył: 1-tłoczkowy zacisk, średnica tarczy 260 mm, ABS
Opony Przód: 120/70ZR17M/C (58W), bezdętkowe
Tył: 190/50ZR17M/C (73W), bezdętkowe
Pojemność zbiornika paliwa 21 litrów
Długość: 2,195 mm
Szerokość 740 mm
Wysokość 1,170 mm
Rozstaw kół 1,485 mm
Wysokość siedziska 805 mm
Waga na sucho 220 kg

Suzuki Hayabusa – poznaj opis i dane techniczne najnowszego modelu kultowej Hayabusy na rok 2021

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
prawy zakret pochylenie Suzuki Hayabausalewy zakret od tylu Suzuki Hayabausa
NAS Analytics TAG
przod Hayabausa akcjaw zakrecie od przodu Suzuki Hayabausa
w lewym zakrecie Suzuki Hayabausaw zakrecie nowa Suzuki Hayabausa
wejscie w zakret Suzuki Hayabausaw zakrecie od tylu Suzuki Hayabausa
palenie gumy z Suzuki Hayabausapalenie gumy nowa Suzuki Hayabausa
zakret z nowa Suzuki Hayabausalewa strona przednia Suzuki Hayabausa
lewy bok Suzuki Hayabausatylna lewa strona Suzuki Hayabausa
prawa strona motocykla Suzuki Hayabausaprawa strona przednia Suzuki Hayabausa
przod Suzuki Hayabausatyl motocykla Suzuki Hayabausa
kierunkowskazy przednie Suzuki Hayabausachlodnica Suzuki Hayabausa
dzwignia zaminy biegow Suzuki Hayabausakanapa Suzuki Hayabausa
dzwignia hamulca tylnego Suzuki Hayabausakluczyk Suzuki Hayabausa
lampa przednia Suzuki Hayabausalampa tylna Suzuki Hayabausa
lewa manetka Suzuki Hayabausalogotyp Suzuki Hayabausa
logo Suzuki Hayabausamanetka lewa Suzuki Hayabausa
menatka prawa Suzuki Hayabausaozdoba tlumika Suzuki Hayabausa
ponozek pasazera Suzuki Hayabausastopka Suzuki Hayabausa
tarcza przod Suzuki Hayabausatlumik z oslona Suzuki Hayabausa
wlot powietrza Suzuki Hayabausawylacznik bezpieczenstwa Suzuki Hayabausa
zacisk przod Suzuki Hayabausazegary test Suzuki Hayabausa
tarcza tylna Suzuki Hayabausalancuch Suzuki Hayabausa


Konkurenci:
lewa strona owiewki vfr1200 honda test d mg 0008
bmw k1300s a mg 0034
 
zx14r kawasaki 2012
 
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê