Nowa Hayabusa 1300, czyli nastêpca Suzuki GSX1300R prosto z Rzymu
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 Następna strona »
Suzuki Hayabusa to "prawdopodobnie" najlepszy motocykl świata. O ile można się spierać o to, czy rzeczywiście jest on najlepszym motocyklem świata, o tyle jest prawie pewne, że w tej chwili firma Suzuki nie bardzo jest w stanie zrobić coś lepszego od modelu Hayabusa (GSX1300R). Nowa Hayabusa jest tego najlepszym przykładem. Nowy model powinien być udoskonaleniem modelu poprzedniego. Powinien być od niego lepszy. Taki cel postawili sobie inżynierowie Suzuki projektując nową Hayabusę 1300 (nowy model GSX1300R). Zaczęli od dokładnego przebadania modelu dotychczas produkowanego i ... stwierdzili, że nie ma co poprawiać. To nie jest żart. Dotychczasowa Hayabusa była tak dobra, że nowy model jest bardziej jej liftingiem, niż nową wersją. Poprawiono hamulce, czyli jedyną rzecz, na którą czasem uskarżali się dotychczasowi użytkownicy Hayabusy. Są one teraz mocowane radialnie. Oprócz tego zainstalowano elektroniczny układ, pozwalajacy na zmianę charakterystyki pracy silnika. Dzięki wyborowi odpowiedniego trybu użytkownik może dostosować charakterystykę silnika do swoich indywidualnych preferencji. Sprzęgło w nowej Hayabusie jest antyhoppingowe. Dodatkowo przeprojektowano silnik, wprowadzając nowe systemy sterowania jego najważniejszymi elementami. Moc nowej Hayabusy powinna przekraczać 180 KM "na kole", ale ten parametr podamy dopiero po własnoręcznym sprawdzeniu go. Silnik Suzuki Hayabusa 1300Podstawowa architektura silnika to nadal chłodzenie cieczą, dynamiczne doładowanie powietrzem doprowadzanym wlotami na przedniej owiewce, wtrysk paliwa, dwa wałki rozrządu napędzane łańcuchem i sterujące zaworami w szklankowych popychaczach, cztery zawory na cylinder. Cylindry są pokryte specjalną powłoką, złożoną z takich składników, jak: nikiel, fosfor, krzem i węglik wolframu. Jest to opracowana przez Suzuki i przetestowana w wyścigach mieszanka, która powinna zapewniać trwałość i szczelność pierścieni. Średnica cylindra pozostała niezmieniona i nadal wynosi 81 mm. Zwiększono skok tłoka o 2 mm, dzięki czemu pojemność silnika wzrosła do 1 340 cm3. Dodatkowo poprawiono reakcję na ruch przepustnicy, dzięki czemu silnik powinien być wyraźnie mocniejszy w całym zakresie obrotów. Tłoki są przy tym lżejsze o 1,4 grama każdy. Kute, wykonane ze stopu aluminium i wyposażone w trzy pierścienie. Komora spalania uzyskała bardziej kompaktowy kształt, przez co stopień sprężania wzrósł z 11.5:1 do 12:5:1. Poprawiono też wentylację skrzyni korbowej, nacinając na każdym cylindrze wgłębienie w kształcie litery U. Nacięcie to jest ulokowane poniżej obszaru pracy tłoka i jest większe niż tradycyjne otwory wentylacyjne. Usprawnia to przetłaczanie uwięzionego pod opadającym tłokiem powietrza do cylindra sąsiedniego, w którym tłok porusza się w tym czasie ku górze. W układzie doprowadzenia powietrza „airbox" zainstalowano specjalne zawory, które zapewniają jednostajny dopływ powietrza. Dzięki temu doładowanie powietrzem z airboxów jest równomierne i zapewnia większą płynność dostarczania mocy. Stalowe zawory z poprzedniego modelu Hayabusy zastąpiono zaworami tytanowymi. Dzięki temu waga zaworów dolotowych zmniejszyła się o 14.1 grama, a waga zaworów wylotowych o 11,7 grama. Zawory nadal są umieszczone pod kątem 14 stopni w stosunku do osi cylindra. Nie zmienił się również ich rozmiar: 33 mm dla zaworów dolotowych i 27,5 mm dla zaworów wylotowych. Skok zaworów zwiększono z 8.8 mm do 9 mm (dolotowe) i z 7,5 do 8,6 (wylotowe). Zastosowano też nowe irydowe świece zapłonowe, które powinny mieć dwukrotnie dłuższy czas życia niż świece stosowane w Hayabusie dotychczas. Zwiększona moc oznacza zwiększoną produkcję ciepła. Aby poradzić sobie z tym problemem, na chłodnicy zainstalowano dwa wentylatory, zmniejszając ich grubość i zwiększając gęstość rozmieszczenia łopatek. Co więcej, wentylatory nie są już sterowane czujnikiem w chłodnicy, ale centralną jednostka sterującą silnikiem. Dzięki temu efektywność pracy chłodnicy wzrosła, przy jednoczesnym zmniejszeniu jego wymiarów. Również chłodnica olejowa ma zwiększoną efektywność cieplną przez zastosowanie 10 rzędów żeberek chłodzących. Skrzynia biegówWiększa moc wymusiła zmiany w skrzyni biegów. Zębatki biegów 5-tego i 6-stego zostały poszerzone do 18 mm, a zębatki biegów 1-szego i 2-giego zostały zwężone do 18 mm. Dodatkowo strumień oleju jest cały czas kierowany na biegi od 4-tego w górę tak, aby zmniejszyć ich zużycie i hałas podczas ich załączania. Aby zmniejszyć obciążenie łańcucha zębatki najwyższego biegu mają teraz przełożenie 18/43. Antyhoppingowe sprzęgło jest wyposażone w opracowany przez Suzuki system SCAS (Suzuki Clutch Asist System), dzięki czemu operowanie sprzęgłem wymaga mniejszej siły po stronie kierowcy. Dodatkowo na powierzchniach sprzęgła zastosowano nowe materiały cierne o ulepszonej fakturze, dzięki czemu kierowca powinien lepiej czuć moment działania sprzęgła. Elektroniczne sterowanie silnikiemSuzuki Hayabusa model 2008 dysponuje najpotężniejszym i najbardziej zaawansowanym elektronicznym systemem wtrysku paliwa i zarządzania jednostką napędową, jaki Suzuki zastosowało dotychczas w swoich motocyklach. System ten oparty został na 32-bitowym procesorze wyposażonym pamięć 1024 kb ROM. Najnowszy silnik Hayabusy wyposażony jest w parę połączonych przepustnic, z których każda zawiera po dwie stożkowe gardziele o średnicy 44 mm pracujące w systemie Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV). Jedna z przepustnic obsługuje dwa prawe cylindry, druga zaś dwa lewe cylindry. W tym układzie każdy cylinder zasilany jest poprzez osobną gardziel wyposażoną w dwa wysokoefektywne wtryskiwacze, z których każdy jest zbudowany nie jak zazwyczaj z 4-rech, ale z 12 mikroskopijnych otworów. Dzięki temu paliwo jest jeszcze bardziej rozdrobnione i spala się bardziej efektywnie. W odróżnieniu do tradycyjnych układów wtryskowych, system SDTV dysponuje dwoma motylkowymi zaworami, w każdej z gardzieli obu przepustnic. Jeden tych zaworów jest uruchamiany przez kierowcę poprzez manetkę gazu, a drugi sterowany jest przez komputer. Rozwarcie drugiego zaworu ma zapewnić optymalną prędkość przepływu powietrza dolotowego. Rozwarcie to jest uzależnione od aktualnych parametrów pracy jednostki napędowej takich, jak obroty wału korbowego, wybrane przełożenie oraz rozwarcie zaworu pierwszego. Utrzymanie optymalnej prędkości przepływu mieszanki zapewnia efektywne napełnienie cylindra, a przez to sprawniejsze spalanie. Efektem końcowym jest poprawa wartości momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów oraz linearna reakcja na dodanie gazu. Kolejnym systemem w silniku nowej Hayabusy jest ISC (Idle Speed Control). Steruje on dopływem powietrza w jałowych cyklach pracy sinika. Optymalna ilość powietrza jest określana na podstawie temperatury cieczy chłodzącej, przez co start silnika „na zimno" przebiega sprawniej, a sam silnik pracuje bardziej stabilnie w różnych warunkach. System PAIR (Suzuki Pulsed-AIR), w zależności od wysokości obrotów i kąta uchylenia przepustnicy, tłoczy świeże powietrze z "airboxu" do kanałów wydechowych. W ten sposób powoduje dopalenie pozostającego w spalinach węglowodoru oraz ograniczenie emisji tlenku węgla. Układ wydechowy ma strukturę: 4-w-2-w-1-w-2. Jest w nim zainstalowany czujnik tlenu, czyli sonda lambda. Na podstawie wskazań sondy dobierana jest ilość paliwa, wtryskiwanego do komory spalania, co jest niezbędne do prawidłowej pracy katalizatora. System S-DMS (Suzuki Driver Mode Selektor) udostępnia kierowcy trzy tryby sterowania silnikiem. Każdy tryb oznacza inne sterowanie systemem dostarczania paliwa i systemem zapłonu. Tryby są oznaczane przy pomocy literek A,B i C, prezentowanych na centralnym wyświetlaczu tablicy przyrządów. Przełączanie trybów następuje natychmiastowo. Tryb A oznacza normalne dostarczanie mocy. B oznacza bardziej liniowe dostarczanie mocy. C to jeszcze większe zestrojenie momentu obrotowego tak, aby moc była dostarczana liniowo praktycznie w całym zakresie obrotów. Jak wygląda nowa Hayabusa na rok 2008?Obecny wygląd Hayabusy jest w dużej mierze efektem prac w tunelach aerodynamicznych. Inżynierowi starali się nadać nowemu modelowi taki kształt, aby zapewniał możliwie dobrą ochronę kierowcy zarówno podczas normalnej jazdy, jak również przy sportowej jeździe w pozycji schowanej za owiewką. Przód motocykla jest trochę szerszy, a szybka jest o 15 mm wyższa niż w modelu poprzednim. Dodatkowo zmieniono kształt przedniej szybki, jak również wygładzono miejsca złączenia poszczególnych elementów przodu. Dodatkowo obniżono najwyższy punkt zbiornika paliwa tak, aby kierowca mógł łatwiej ukryć się za przednią owiewką. Kierunkowskazy przeprojektowano tak, aby zamykały one umieszczone z przodu otwory doładowania powietrzem. Tylne kierunkowskazy maja przypominać silniki odrzutowe. Stylizacja wielu elementów wyposażenia ma przywoływać na myśl starożytną japońska sztukę tworzenia broni. Zestaw wskaźników na kierownicy obejmuje:
Diody oprócz typowych danych przekazują informacje o:
Dioda alarmująca o zadanym poziomie obrotów silnika może być programowana tak, aby zapalała się przy dowolnym wybranym przez użytkownika poziomie obrotów z zakresu od 4 000 do 11 500. Dodatkowo możemy ustawić, czy ma migać, czy tylko pozostawać zapaloną. Na środku umieszczony jest okrągły wyświetlacz LCD, na którym wyświetlane są:
Reflektor przedni został przeprojektowany z myślą o zapewnieniu lepszej aerodynamiki. Reflektor tylny został zbudowany z diod LED. ZawieszenieRama aluminiowa nowej Hayabusy jest lżejsza niż rama modelu poprzedniego. Sztywność tylnego aluminiowego wahacza poprawiono przez zainstalowanie wewnętrznego żeberka pomiędzy równoległymi ścianami bocznymi wahacza. Stelaż pod siedzeniami również przeprojektowano tak, aby był lżejszy, bardziej wytrzymały i aby siedzenie pasażera znajdowało się niżej. Rozstaw kół pozostał niezmieniony (1 485 mm) z kątem nachylenia główki ramy 24,2 stopnia i wyprzedzeniem 98 mm. Z przodu zastosowano odwrócony widelec (up-side-down) firmy Kayaba z powłoką DLC (Diamond-Like Coating) o średnicy 43 mm, co powinno przełożyć się na lepsze amortyzowanie drobnych nierówności. Wstępne napięcie sprężyny jest w pełni regulowane, podobnie jak stopień tłumienia dobicia i odbicia. Skok przedniego zawieszenia nadal wynosi 120 mm. Z tyłu nowej Hayabusy pracuje pojedynczy element resorujący, również firmy Kayaba. On także ma w pełni strojone: wstępne napięcie sprężyny oraz stopień tłumienia dobicia i odbicia. Średnica tłoka centralnego elementu resorującego wynosi 43 mm, a średnica osi amortyzatora wynosi 14 mm. Skok tylnego zawieszania również nie zmienił się w stosunku do dotychczasowego modelu i wynosi 140 mm. Obręcze kół są wykonane z aluminium i mają rozmiar: 3.50 na 17 cali z przodu oraz 6 na 17 cali z tyłu. Standardowo nowa Haybusa będzie sprzedawana z oponami Bridgestone BT 015 o rozmiarach 120/70ZR17 z przodu i 190/50ZR17 z tyłu. Z przodu znajdziemy 4-tłoczkowe, radialnie montowane zaciski Tokico. Zmniejszono średnicę przedniej tarczy hamulcowej z 320 mm do 310 mm, zwiększając jednocześnie jej grubość z 5.0 mm do 5.5 mm. Z tyłu zastosowano jednotłoczkowy zacisk Tokico, zwiększając rozmiary tarczy z 240 mm do 260 mm jeżeli chodzi o średnicę i z 5.0 mm do 5.5 mm jeżeli chodzi o jej grubość. Zmiany wizualne pozostawiamy bez komentarza. Blisko 50 zdjęć pozwala każdemu określić, czy nowa Hayabusa jest ładna, czy też nie. Polecamy też pozostałe nowości Suzuki na rok 2008, prezentowane w trakcie konferencji w Rzymie, to: • Suzuki B-King Polecamy również zdjęcia rodziny motocykli RM-Z/RM na rok 2008: Suzuki Hayabusa 1300 (GSX1300R) - dane techniczne modelu 2008
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 Następna strona »
Komentarze 45
Poka¿ wszystkie komentarzeDzi¶ mia³em okazjê przetestowaæ now± Hayabuse. Je¼dzi siê na niej ca³kiem ok. Pozycja jest ca³kiem wygodna, podobna do tej jak w moim ZZR 600, nawet bym powiedzia³, ¿e troszeczkê mocniej pochylona,...
Odpowiedzto jest moyor bajka
OdpowiedzMia³em na my¶li : a szczególnie na Prymasa 1000 lecia w tunelu przy dworcu Zachodnim.
Odpowiedzmam straszn± pro¶bê! czy kto¶ wie jak skasowaæ b³±d w nowej Hayabuzie?kupi³em wczoraj ale akumulator by³ s³aby i po kilku odpaleniach na komputerze pojawi³ siê komunikat check... ...
OdpowiedzMam K8, prawie nie je¼dzi³em, bo kupi³em w grudniu, ale to co je¼dzi³em by³o nies³ychane. Nie wiedzia³em, ¿e takie sprzêty istniej±, mog³em siê tylko domy¶laæ, a tu proszê, jest mój :) Nie tylko ...
OdpowiedzWitam mam suzuke hayabuse k8 i zapala mi siê taka czerwona lampka wbudowana w obrotomierzu CZY TO JEST przeci±¿eniu systemu wtrysku paliwa???I CO TO ZNACZY???
Odpowiedz...jezeli piszesz o lampce"FI" to jest to kontrolka ukladu wtryskowego, przyczyn, mo¿e byæ wiele! Maj±c poprzedni model HAYKI zapala³a sie nawet jak "poszed³em" w odciêcie...ale po off/on stacyjka wszystko wracalo do normy. W K8 jeszcze sie nie zdarzy³o ;-))
Odpowiedzpraca silnika,wyglad,moc.Jedyna rzecz,ktora pobija orgazm
Odpowiedzyyy a jak to jest z klankiem?
Odpowiedz