Suzuki B-King jest całkowicie nowym modelem motocykla, który póki co nie doczekał się żadnej konkurencji. Jest to street z silnikiem o pojemności ponad 1 300 cm3, zdolnym produkować prawie tyle mocy, ile mają motocykle ścigające się w MotoGP. Technicznie bazuje na nowym modelu Hayabusy, dzieląc z nią ten sam silnik i to samo pragnienie dominowania bez żadnych kompromisów. Silnik i przeniesienie napędu Suzuki B-KingTaki sam jak w Suzuki Hayabusa 1300, czyli jak w nowym modelu Hayabusa na rok 2008. Pojemność 1340 cm3, chłodzenie cieczą, 4 cylindry i 4 zawory na każdy cylinder, DOHC, wtrysk. Średnica cylindra wynosi 81 mm, a skok tłoka o 65 mm, co przekłada się na 1 340 cm3 pojemności. Stopień kompresji wynosi 12,5:1. Zawory są wykonane z tytanu i mierzą 33 mm w przypadku zaworów dolotowych i 27,5 mm w przypadku zaworów wylotowych. Są ustawione pod kątem 14 stopni w stosunki do osi cylindra. Dwa wałki rozrządu napędzane są od wału korbowego poprzez płytkowy łańcuch, poprowadzony po prawej stronie silnika, wyposażony w automatyczny, hydrauliczny napinacz. Kute tłoki ze stopów aluminium charakteryzują się krótkim płaszczem w celu ograniczenia wewnętrznych oporów. Pierścienie tłokowe mają przekrój w kształcie litery „L", dzięki czemu są dodatkowo dociskane do ścianek cylindra przez ciśnienie wybuchu mieszanki. Pierścienie olejowe są elektrycznie powlekane azotkiem chromu, przez co zyskują na twardości i gładkości. W porównaniu ze zwykłą powłoką chromową zapewnia to większą efektywność i mniejsze tarcie. Cylindry są pokryte specjalną powłoką, złożoną z takich składników, jak: nikiel, fosfor, krzem i węglik wolframu. Substancja pokrywająca cylindry jest nazywana Suzuki Composite Electrochemical Material (SCEM). Jest to opracowana przez Suzuki i przetestowana w wyścigach mieszanka, która zapewnia trwałość i szczelność pierścieni. Bardzo dobrą wentylację skrzyni korbowej zapewniają znajdujące się na każdym cylindrze wgłębienia w kształcie litery U. Wgłębienia są ulokowane poniżej obszaru pracy tłoka i są większe niż tradycyjne otwory wentylacyjne. Usprawnia to przetłaczanie uwięzionego pod opadającym tłokiem powietrza do cylindra sąsiedniego, w którym tłok porusza się w tym czasie ku górze. W układzie odprowadzenia powietrza ze skrzyni korbowej do 9-litrowego „airboxu" zainstalowano specjalne jednokierunkowe zawory, które zapewniają jednostajny odpływ powietrza. Wałek wyrównujący drgania jest na tyle skuteczny, że możliwe jest zamontowanie silnika sztywno w podwoziu bez ryzyka przenoszenia nadmiernych drgań na cały motocykl. Skrzynia biegów B-Kinga jest sześciobiegowa. Współpracuje z hydraulicznym sprzęgłem antyhoppingowym w systemie SCAS - Suzuki Clutch Assist System. System eliminuje tendencje do blokowania tylnego koła przy gwałtownych redukcjach, ale także zwiększa docisk tarcz sprzęgła przy dynamicznym przyspieszaniu zapobiegając poślizgom sprzęgła. Wygięta chłodnica o dużej pojemności jest wyposażona w dwa 160 milimetrowe wentylatory, sterowane bezpośrednio przez jednostkę sterującą pracą silnika. Zastąpienie tradycyjnego sterowania z czujnikiem w chłodnicy sterowaniem z silnika pozwala precyzyjnie kontrolować temperaturę pracy silnika. 10-rzędowa chłodnica olejowa jest zamontowana poniżej chłodnicy głównej. Sterowanie silnikiemB-King został wyposażony w zaawansowany elektroniczny systemem wtrysku paliwa i zarządzania jednostką napędową, z 32-bitowym procesorem wyposażonym pamięć 1024 kb ROM. W układzie tym znajdziemy parę połączonych przepustnic, z których każda zawiera po dwie stożkowe gardziele o średnicy 44 mm pracujące w systemie Suzuki Dual Throttle Valve (SDTV). W układzie tym każdy cylinder zasilany jest poprzez osobną gardziel wyposażoną w dwa wysokoefektywne wtryskiwacze, z których każdy jest zbudowany nie jak zazwyczaj z 4-rech, ale z 12 mikroskopijnych otworów. Dzięki temu paliwo jest jeszcze bardziej rozdrobnione i spala się bardziej efektywnie. W odróżnieniu do tradycyjnych układów wtryskowych, system SDTV dysponuje dwoma motylkowymi zaworami, w każdej z gardzieli obu przepustnic. Jeden z tych zaworów jest uruchamiany przez kierowcę poprzez manetkę gazu, a drugi sterowany jest przez komputer. Rozwarcie drugiego zaworu ma zapewnić optymalną prędkość przepływu powietrza dolotowego. Rozwarcie to jest uzależnione od aktualnych parametrów pracy jednostki napędowej takich, jak obroty wału korbowego, wybrane przełożenie oraz rozwarcie zaworu pierwszego. Utrzymanie optymalnej prędkości przepływu mieszanki zapewnia efektywne napełnienie cylindra, a przez to sprawniejsze spalanie. Efektem końcowym jest poprawa wartości momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów oraz linearna reakcja na dodanie gazu. Kolejnym systemem w silniku B-Kinga jest ISC (Idle Speed Control). Steruje on dopływem powietrza w jałowych cyklach pracy sinika. Optymalna ilość powietrza jest określana na podstawie temperatury cieczy chłodzącej, przez co start silnika „na zimno" przebiega sprawniej, a sam silnik pracuje bardziej stabilnie w różnych warunkach. Układ wydechowy ma strukturę: 4-w-2-w-1. Jest w nim zainstalowany czujnik tlenu, czyli sonda lambda. Na podstawie wskazań sondy dobierana jest ilość paliwa, wtryskiwanego do komory spalania, co jest niezbędne do prawidłowej pracy katalizatora zainstalowanego w układzie wydechowym. Układ wydechowy wykorzystuje system dostrojenia wydechu Suzuki (SET), w którym przepustnicą - znajdującą się między kolektorem wydechowym - a tłumikiem steruje serwomechanizm. W ten sposób wykorzystując informacje o prędkości obrotowej silnika, kącie otwarcia przepustnicy i przełożeniu steruje się falami ciśnienia w układzie wydechowym co poprawia reakcję na zmianę położenia przepustnicy i przebieg momentu obrotowego silnika w obszarze niskich prędkości obrotowych. System S-DMS (Suzuki Driver Mode Selektor) udostępnia kierowcy dwa tryby sterowania silnikiem. Każdy tryb oznacza inne sterowanie systemem dostarczania paliwa i systemem zapłonu. Tryby są oznaczane przy pomocy liter A i B, prezentowanych na centralnym wyświetlaczu tablicy przyrządów. Tryb „A" oznacza normalne dostarczanie mocy. B oznacza bardziej liniowe dostarczanie momentu obrotowego. System PAIR (Suzuki Pulsed-AIR), w zależności od wysokości obrotów i kąta uchylenia przepustnicy, tłoczy świeże powietrze z zasobnika powietrza do kanałów wylotowych. W ten sposób powoduje dopalenie pozostających w spalinach węglowodorów oraz ogranicza emisję tlenku węgla. ZawieszenieSuzuki B-King jest wyposażony w aluminiową ramę z dwiema bocznymi podłużnicami. W ramie można wyróżnić 5 podstawowych elementów - główka ramy i część przednia, lewa podłużnica i sekcja wahacza tylnego, prawa podłużnica i sekcja wahacza tylnego oraz dwa elementy poprzeczne. Według zapewnień producenta rama ta będzie się wyróżniała niezwykłą sztywnością. Z przodu znajdziemy w B-Kingu odwrócony widelec firmy Kayaba. Wstępne napięcie sprężyn jest w pełni regulowane, podobnie jak stopień tłumienia dobicia i odbicia. Z tyłu pracuje pojedynczy element resorujący z systemem dźwigni również firmy Kayaba. On także ma w pełni strojone: wstępne napięcie sprężyny oraz stopień tłumienia dobicia i odbicia. Amortyzator skrętu zamocowany za górną półką poniżej kierownicy jest standardowym wyposażeniem Motocykl jest osadzony na trójramiennych felgach ze stopu aluminium. Rozmiar przedniej felgi, to 3,50 x 17 cali, w felgi tylnej to 6,00 x 17 cali. Motocykl jest fabrycznie dostępny z oponami Dunlop Sportmax Qualifier, przy czym rozmiar opony przedniej to 120/70ZR17, a rozmiar tylnej to 200/50ZR17. W przednim układzie hamulcowym zastosowano radialne zaciski 4-tłoczkowe oraz dwie tarcze o średnicy 310 mm i grubości 5,5 mm. Zaciski Nissin kryją w sobie 4 tłoczki hamulcowe o różnych średnicach. Dwa z nich o średnicy 30 mm są tłoczkami zasadniczymi (po jednym z każdej strony zacisku), podczas gdy dwa pozostałe o średnicy 34 mm włączają się do pracy po zwiększeniu ciśnienia w układzie hamulcowym. Dzięki temu duże siły hamowania są przekładane na całą długość klocka. Radialna pompa hamulcowa zapewnia lepsze czucie hamulców w dźwigni. Z tyłu znajduje się pojedyncza tarcza o średnicy 260 mm oraz jednotłoczkowy zacisk. W przód B-Kinga wbudowano duży reflektor, mieszczący dwa halogeny: 60 W dla światła drogowego i 55 W dla światła mijania. Kierunkowskazy są również wbudowane i ukryte za przezroczystymi osłonami. Tylne światło tworzą diody LED. Tablica wskaźników B-Kinga jest zintegrowana z obudową przedniego reflektora. Jej centralną część zajmuje analogowy obrotomierz oraz duży wyświetlacz LCD, pokazujący cyfrowy prędkościomierz oraz numer biegu, na którym jedziemy. Dodatkowo na wyświetlaczu LCD prezentowane są: zegarek, licznik przebiegu całkowitego, podwójny licznik przejechanej odległości, czas miedzy kolejnymi przeglądami serwisowymi, czas od ostatniego uruchomienia motocykla, średnia prędkość, poziom paliwa w zbiorniku, temperatura silnika oraz wybrany tryb S-DMS. Na tablicy wskaźników znajdziemy również kontrolki, alarmujące o włączonym kierunkowskazie, wtrysku paliwa, zbyt wysokiej temperaturze cieczy chłodzącej, zbyt niskim ciśnieniu oleju, załączonym biegu jałowym oraz włączonych światłach drogowych. Stacyjka została umieszczona na zbiorniku paliwa. Polecamy opisy pozostałych nowości Suzuki na rok 2008, prezentowanych na konferencji w Rzymie: • Suzuki Hayabusa 1300 Polecamy również zdjęcia rodziny motocykli RM-Z/RM na rok 2008:
|
« Poprzednia strona strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 Następna strona »
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeModel by³ planowany na 2008 rok, ale wyjdzie jednak jeszcze w tym roku. Nie wiem jak Wy, ale ja czekam na now± Buse :).
OdpowiedzZ tego co pamiêtam B-King by³ premier± na rok 2007. Teraz jest znowu premier± na rok 2008? O co tutaj chodzi?
Odpowiedz