tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Strefy czystego transportu i motocykle. Stanowisko ministerstwa klimatu w sprawie jednośladów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Strefy czystego transportu i motocykle. Stanowisko ministerstwa klimatu w sprawie jednośladów

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.12.21, 17:41 Drukuj

W dniu 31 marca 2022 minister klimatu i środowiska podpisał rozporządzenie w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Za brak odpowiedniego oznakowania pojazdu będzie groził mandat w wysokości 500 zł. Oczywiście po drodze jest wiele pytań i wątpliwości, a nas najbardziej interesuje kwestia motocykli.

Strefy czystego transportu mają na celu zmniejszyć negatywny wpływ pojazdów wyposażonych w silniki spalinowe na środowisko oraz poprawić ogólną jakość życia w mieście. Ma to również skłonić kierowców do przesiadki do nowoczesnych i ekologicznych samochodów, a przynajmniej tak wszelkiej maści hybrydy i samochody elektryczne są postrzegane przez polityków. Pierwotnie ministerstwo klimatu i środowiska chciało całkowicie wyrzucić samochody spalinowe z dużych aglomeracji. Na razie wprowadzenie SCT jest pozostawione w gestii lokalnych urzędników, a więc zależy od władz gminy. Może się jednak zdarzyć, że Główny Inspektor Ochrony Środowiska odgórnie nakaże stworzenie strefy czystego transportu. Do takiej sytuacji może dojść w przypadku przekroczenia stężenia dwutlenku azotu w atmosferze.

NAS Analytics TAG

Gdzie pojawią się strefy czystego transportu? Na razie nigdzie, ale już wiadomo, że Kraków i Warszawa chciałyby mieć u siebie takie rozwiązanie. Pozostaje mieć nadzieję, że władze miast będą utrzymywały w miarę spójną politykę, ponieważ w przeciwnym razie może się okazać, że dany samochód zostanie uznany w Krakowie za ekologiczny, ale np. w Warszawie będzie musiał zostać na parkingu. Zwolnieni z ograniczeń będą oczywiście posiadacze elektryków. Tu powstaje oczywiście pytanie, co stanie się z motocyklami, zwłaszcza w kontekście poczynań paryskich i londyńskich polityków, którzy poszli na wojnę z posiadaczami motocykli z silnikami spalinowymi. Właśnie dlatego nasz redakcyjny kolega, Paweł Kowalski, wysłał zapytanie do ministerstwa klimatu i środowiska w sprawie jednośladów. Odpowiedział nam Mateusz Borkowski z Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej. Poniżej pełna treść maila, bez redagowania:

"Przepisy dotyczące zasad umieszczania nalepek na pojazdach uprawnionych do wjazdu na obszar strefy czystego transportu, znajdują się w art. 39 ust 9 ustawy dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nalepkami oznacza się pojazdy samochodowe, zgodne z definicją zawartą w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Obowiązek ten dotyczy pojazdów silnikowych, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h z wyjątkiem ciągnika rolniczego. Z kolei zgodnie z definicją pojazdów silnikowych tej samej ustawy katalog ten nie obejmuje motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego. Oznakowaniu nie podlegają więc pojazdy rejestrowane jako motorowery (większość skuterów definicyjnie podlega pod motorowery acz nie wszystkie), oraz innego rodzaju pojazdy trójkołowe i czterokołowe jeśli nie posiadają homologacji.

Uprawnione do wjazdu na obszar strefy czystego transportu są pojazdy samochodowe: elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym, a także te wyłączone na podstawie uchwały rady gminy (np. należące do mieszkańców strefy). Oznakowanie pojazdów w formie nalepki, ma za zadanie ułatwić służbom kontrolnym łatwą i szybką ocenę, czy dany pojazd ma uprawnienie, aby wjechać na obszar wyznaczonej strefy. 
Zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie wzoru nalepki dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu, na oznakowaniu umieszcza się m.in.: rok produkcji pojazdu, rodzaj paliwa, nr rejestracyjny pojazdu.

Powyższe dane znajdują się w dowodzie rejestracyjnym, który jest wydawany dla każdego pojazdu samochodowego zarejestrowanego w Polsce i do posiadania, którego zobowiązany jest jego właściciel. W związku z tym, nie ma potrzeby przeprowadzania dodatkowych badań diagnostycznych w celu wydania nalepki. Zasady dotyczące sposobu wydawania nalepek, określane są w uchwale rady gminy ustanawiającej strefę czystego transportu. 
Na dzień dzisiejszy jedynym takim dokumentem jest Uchwała NR C/2707/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie."

Według definicji z ustawy Prawo o ruchu drogowym, pojazd samochodowy to "...pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego." Czym zatem jest motocykl? To również reguluje ustawa, według której motocykl to "... pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół, spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz. Urz. UE L 60 z 02.03.2013, str. 52, z późn. zm.)."

Zmierzając do brzegu, odpowiedź przesłana przez przedstawiciela ministerstwa oznacza, że w teorii motocykle również zostaną objęte obowiązkiem stosowania naklejek, żeby wjechać do stref czystego transportu. W praktyce jednak cofamy się do kwestii tego, kto ustala zasady, a robią to lokalne władze, które mogą wykluczyć określone grupy pojazdów z konieczności posiadania naklejek. Miejmy nadzieję, że urzędnicy zdają sobie sprawę z tego, że motocykle generują znacznie mniej zanieczyszczeń i nie powodują korków. W wielu miastach zwęża się ulice lub zmienia ruch na jednokierunkowy w celu jego uspokojenia, co prowadzi do zwiększenia korków samochodowych, a to na pewno nie przysługuje się obniżeniu emisji spalin. Między innymi w takich przypadkach sprawdzają się motocykle. Czy urzędnicy podejdą do nich przychylnie? Tego dowiemy się zapewne w nadchodzących miesiącach.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę