Co mogê zrobiæ, by mój motocykl je¼dzi³ szybciej? Poprawiamy osi±gi
Modyfikacje mające na celu poprawę osiągów motocykla mogą obejmować różne aspekty, takie jak zwiększenie mocy silnika, poprawa układu wydechowego, ulepszenie zawieszenia i hamulców, a także modyfikacje aerodynamiczne. Oto kilka popularnych modyfikacji, które mogą poprawić osiągi Twojego motocykla
Układ wydechowy
Zastąpienie standardowego układu wydechowego lekkim, sportowym wydechem może zwiększyć moc i moment obrotowy silnika. Sportowe wydechy często mają mniej restrykcyjny przepływ spalin, co poprawia wydajność. Warto jednak sprawdzić, czy wydech, który chcemy założyć, jest homologowany do jazdy po ulicy. Starsze wydechy mogą nie spełniać obecnych norm emisji spalin i nasz motocykl nie przejdzie najbliższego badania technicznego. Dodatkowo istnieją wydechy typowo sportowe, które mogą być używane wyłącznie na torach wyścigowych. Posiadając taki wydech w motocyklu na ulicę narażamy się na zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez policję i mandat.
Jeżeli chcemy wycisnąć z motocykla maksimum tego, co się da, możemy zdecydować się na wymianę kompletnego układu wydechowego. Zmiana całego układu wydechowego, w tym kolektora i tłumika, może przynieść jeszcze większe korzyści w zakresie mocy i dźwięku.
Układ dolotowy silnika
Zamiana standardowego filtra powietrza na filtr o wysokim przepływie zwiększa ilość powietrza dostarczanego do silnika, co może poprawić jego osiągi. Dodatkowo możemy pokusić się o zmiany w obrębie airboxa. Modyfikacja lub wymiana airboxa na bardziej wydajny model może również poprawić przepływ powietrza, a co za tym idzie osiągi silnika. Zwłaszcza jeżeli dostosujemy sterowanie wtryskiem paliwa do wydajności nowego airboxa. Więcej powietrza oznacza, że można spalić większą dawkę paliwa, co z kolei da większą energię spalania mieszanki. Oczywiście pod warunkiem, że paliwo i powietrze będą w odpowiednich proporcjach.
Elektronika i sterowanie silnikiem
W poprzednim punkcie poruszyliśmy temat większej ilości powietrza, dostarczanego do silnika. Jest to bezpośrednio powiązane ze strojeniem lub remappingiem ECU (Electronic Control Unit). W ten sposób możemy zoptymalizować ustawienia silnika, takie jak mieszanka paliwowo-powietrzna i moment zapłonu, co może zwiększyć moc i efektywność. Z pomocą przychodzi tu Power Commander. Instalacja urządzenia takiego jak Power Commander umożliwia precyzyjne dostrojenie mieszanki paliwowej i ustawień zapłonu.
Silnik
Modyfikacje takie jak zwiększenie pojemności skokowej, zamontowanie wałków rozrządu o agresywniejszym profilu, portowanie głowicy cylindrów czy zmiana tłoków na lżejsze i bardziej wytrzymałe modele mogą znacząco zwiększyć moc silnika. Ekstremalnym posunięciem jest dodanie do naszego silnika turbosprężarki lub kompresora. Dodanie turbosprężarki lub kompresora to zaawansowana modyfikacja, która może znacząco zwiększyć moc silnika, ale wymaga specjalistycznej wiedzy i odpowiednich przeróbek.
Zawieszenie
Szybkość motocykla to nie tylko prędkość na prostej. W zakrętach na szybszą jazdę pozwolą nam lepsze amortyzatory. Zastąpienie standardowych amortyzatorów regulowanymi, sportowymi modelami może poprawić stabilność i prowadzenie motocykla, zwłaszcza w zakrętach i na dochamowaniach. Gdy planujemy się ścigać na torze, to będziemy potrzebowali twardszych sprężyn. Montaż twardszych sprężyn zawieszenia poprawia precyzję jazdy i stabilność przy dużych prędkościach. Motocykliści nie są identyczni, dlatego warto pokusić się o takie ustawienia zawieszania, które zoptymalizują pracę motocykla pod ciężarem naszego ciała. Dostosowanie ustawień zawieszenia do indywidualnych preferencji jazdy może znacząco poprawić komfort i osiągi.
Układ hamulcowy
Na torze lepsze czasy będziemy kręcili, jeżeli będziemy mieli lepsze klocki hamulcowe: Klocki hamulcowe o wyższej wydajności mogą poprawić siłę hamowania i odporność na przegrzewanie. Do dobrych elementów ciernych przydadzą się przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Stal usztywnia ścianki przewodu, przez co mniej odkształcają się one po wpływem ciśnienia płynu hamulcowego. Wymiana standardowych przewodów hamulcowych na stalowe przewody w oplocie poprawia reakcję i precyzję hamulców. Ostatnim elementem do wymiany są tarcze hamulcowe. Zamiana standardowych tarcz na większe lub perforowane tarcze może poprawić skuteczność hamowania.
Opony
Wybór opon o lepszej przyczepności, odpowiednich do stylu jazdy i warunków, w jakich jeździsz, może znacząco poprawić prowadzenie i osiągi motocykla, zwłaszcza przy dohamowaniu i w zakrętach. Jednak również przyspieszenie będzie większe, jeżeli dobra opona zapewni lepsze przeniesienie sił z napędu tylnego koła na asfalt.
Modyfikacje aerodynamiczne
Pierwszym elementem do modyfikowacji są oslony i owiewki. Dostosowanie owiewek i osłon może zmniejszyć opór powietrza przy większych prędkościach, co przekłada się na lepsze osiągi. Co więcej, jeżeli nasz motocykl ma mało mocy, bo jest np. motocyklem 125, to przy sprawdzaniu prędkości maksymalnej należy możliwe bardzo schować się za elementami przodu i przybrać aerodynamiczną pozycję z plecami wygiętymi w łuk. Wskazania na prędkościomierzu przy maksymalnie odkręconym gazie na najwyższym biegu wzrosną o parę kilometrów. Również wymiana kierownicy na niższą, sportową może poprawić aerodynamikę i komfort jazdy przy sportowym stylu jazdy.
Waga, czyli odchudzanie motocykla
Zmniejszenie wagi motocykla jest możliwe poprzez zamianę cięższych komponentów na lżejsze. Na przykład fabryczne części można wymienić na ich odpowiedniki aluminiowe lub tytanowe..
Modyfikacje motocykla mogą znacznie poprawić jego osiągi, jednak ważne jest, aby każda zmiana była dobrze przemyślana i profesjonalnie wykonana. Niektóre modyfikacje mogą wymagać dodatkowych regulacji lub wzmocnień innych komponentów motocykla, aby zapewnić bezpieczną i efektywną jazdę. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac warto skonsultować się ze specjalistą lub mechanikiem, aby upewnić się, że modyfikacje będą odpowiednie i korzystne dla Twojego motocykla.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze