Ponad połowa badanych w Wielkiej Brytanii fanów motocykli chce jeździć jednośladami elektrycznymi
Ponad połowa motocyklistów, biorących udział w ankiecie towarzystwa ubezpieczeniowego BIKESURE, chciałaby się przesiąść na motocykl elektryczny, Te wyniki badań są ogromnym zaskoczeniem. Patrząc na komentarze w internecie, zdecydowana większość motocyklistów bardzo sceptycznie odnosi się do napędów elektrycznych w motocyklach.
Pełne wyniki badań, przeprowadzonych przez Bikesure, są dostępne w języku angielskim na tej stronie:
bikesure.co.uk/bikesureblog/2021/03/electric-opinions-survey.html
W ankiecie wzięły udział 673 osoby. Jest to próba bardzo duża, niewiele mniejsza od tej, która bierze udział w prognozowaniu wyników wyborów. Jednak wyniki badań na tej próbie budzą podejrzenia, że osoby w badaniu były dobrane w szczególny sposób. Zazwyczaj motocykliści wyrażają opinie, że motocykle elektryczne nie są przedmiotem ich marzeń. Tymczasem ponad polowa, a dokładnei 50,3% badanych w ankiecie Bikesure osób, zadeklarowalo, że pragnie przesiąść się na motocykl elektryczny! Co ciekawe, 43,8% spośród ich wyraziło poglad, że benzyna powinna być wycofana z użytku po tym, gdy również samochody staną się w pełni elektryczne. Jako termin przejścia w całości na silniki elektryczne podawany jest rok 2030, a rok 2040 miałby być rokiem, w którym pojazdy spalinowe nie tylko znikną ze sprzedaży, ale także całkowicie znikną z ulic.
Zagadką w badaniach Bikesure jest odpowiedź na pytanie, czy chciałbyś lub chciałabyś w ogóle mieć motocykl lub skuter elektryczny. 26,5% osób badanych odpowiedziało negatywnie na to pytanie. Jednak w badanej próbie aż 3,6% respondentów odpowiedziało, że już w tej chwili ma jednoślad elektryczny. Najbardziej atrakcyjną cechą silników elektrycznych jest wysoki moment obrotowy. 57,8% wskazuje właśnie moment obrotowy jako to, co czyni elektryczne pojazdy ciekawą opcją. Z kolei największą wadą elektromobilności jest długi czas ładowania akumulatorów. Jako wadę wskazuje tę cechę aż 65,1% badanych. W pełni oddanych obrońców silników spalinowych w badanej próbej było 44%. Właśnie tyle było odpowiedzi mówiących, że silniki spalinowe nigdy nie powinny zniknąć z użytku.
Ludzie młodzi są większymi entuzjastami elektromobilności. Wśród osób poniżej 25 roku życia 58% jest zainteresowany posiadaniem motocykla lub skutera elektrycznego. Wśród osób w wieku 55-64 lat takich odpowiedzi było już tylko 41%, a grupie powyżej 65 lat już tylko 32%. Jeżeli chodzi o zalety silników elektrycznych, to anietowani wskazywali je w następujących proporcjach:
- 57,8% - dostarczają szybciej i lepiej duży moment obrotowy
- 43,7% - są bardziej ekonomiczne w użytku niż pojazdy spalinowe
- 38,4% - pomagają zmieniejszyć ilość substancji szkodliwych, emitowanych do atmosfery
- 29,3% - wystwarzają mniej hałasu
- 23,6% - są lżejsze (???)
Jeszcze jednym czynnikiem, wskazywanych jako zaleta motocykla elektrycznego, była łatwość serwisowania. Wśród badanych aż 88,6% deklarowało chęć, chociaż w części, samodzielnej obsługi serwisowej swojego pojazdu.
Jako wady motocykli i skuterów elektrycznych wskazywano:
- 65% - konieczność zwracania dużej uwagi, jak daleko dojadą na pojedynczym ładowaniu
- 51% - długi czas łądowania, dłuższy niż czas tankowania pojazdów napędzanych paliwem ciekłym
- 42,4% - brak dźwięku z układu wydechowego, który towarzyszy spalaniu benzyny
- 24,5% - słabą dostępność na rynku wtórnym
- 20,8% - gorsze właściwości jezdne
- 11,9% - wyższy koszt ubezpieczenia
- 10,5% - wątpliwości co do problemów, które mogą się pojawić podczas serwisowania takich pojazdów
Powyższe wyniki dotyczą wyłącznie badania na grupie blisko 700 osób, charakteryzowanych przez autorów badania jako "entuzjaści motocykli". Jednak wnioski z ankiety dają do myślenia i zwracają uwagę na pewne aspekty motocykli i skuterów elektrycznych. Gdybyś Ty wziął lub wzięła udział w badaniu, co byś odpowiedział lub odpowiedziała?
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze