tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Obowi±zkowe badania techniczne motocykli pod ostrza³em. Francuscy motocykli¶ci zorganizowali wielki protest
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Obowi±zkowe badania techniczne motocykli pod ostrza³em. Francuscy motocykli¶ci zorganizowali wielki protest

Autor: Wojciech Grzesiak 2024.04.30, 09:37 Drukuj

Choć w Polsce obowiązkowe badania techniczne motocykli są normą, to jednak w wielu krajach takie coś w ogóle nie istnieje. Teraz chce to wprowadzić Francja, a motocykliści zaczęli protestować. Twierdzą, że proponowana forma jest zbyt opresyjna, dlatego zablokowali Paryż.

W Polsce okresowe badania techniczne motocykli nikogo nie dziwią. W przypadku nowych maszyn pierwszy raz trzeba pojawić się na SKP po 3 latach, później po 2, a następnie co roku. Inna sprawa, że sam sposób ich przeprowadzania zazwyczaj nie jest uciążliwy i w większości przypadków trzeba się bardzo postarać, żeby takiego badania nie przejść.

NAS Analytics TAG

Jednocześnie w 2021 r. Federacja Europejskich Związków Motocyklowych wystosowała list do Komisji Transportu przy Parlamencie Europejskim, w którym postulowała, że takie badania należy zlikwidować, bo stan techniczny jednośladów bardzo rzadko ma związek z ryzykiem wypadków. Działacze FEMA twierdzili, że motocykliści bardzo dbają o swoje maszyny, więc nie ma powodów do niepokoju. Dodatkowo wskazywali, że w skrajnych przypadkach motocykliści muszą przejechać nawet 200 km, żeby dotrzeć na takie badanie.

Tymczasem Visordown informuje, że we Francji pojawił się pomysł wprowadzenia obowiązku przeprowadzania okresowych badań technicznych dla motocykli, który od razu spotkał się z falą protestów. W jednym z nich na ulice Paryża wyjechało nawet 60 tys. jednośladów. Francuska Federacja Wkurzonych Motocyklistów (FFMC) uważa, że tylko w ok. 0,4 proc. wypadków winny jest stan techniczny motocykla. Dodaje również, że w 30 proc. wypadków wina leży po stronie zarządcy drogi, który nie utrzymuje jej w należytym stanie i tym należałoby się zająć. Protesty przybrały dość ekstremalną formę, bo doszło nawet do podpalenia stacji kontroli pojazdów.

Sytuacja we Francji jest o tyle ciekawa, że w sierpniu 2021 r. przedstawiono projekt przepisów dotyczących wprowadzenia obowiązkowych badań technicznych dla motocykli, ale rok później z niego zrezygnowano. Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2023 r. W portalu Connexion France wyjaśniono, na czym ma polegać procedura. Diagnosta sprawdzi numer VIN, hamulce, układ kierowniczy, światła, koła i elementy zawieszenia, stan nadwozia i akcesoriów, a także poziom emisji spalin i hałasu. Hamulce miałyby być sprawdzane tylko "na oko", a od 2025 r. mają być kontrolowane ograniczenia prędkości i generowany hałas. Cena proponowana przez ministerstwo transportu to ok. 50 euro.

W 2021 r. przeciwko wprowadzeniu obowiązkowych badań technicznych protestowali również motocykliści z Portugalii. Do Porto zjechało się 3 tys. motocyklistów, którzy zablokowali drogi dojazdowe do miasta i jego centrum. Wtedy również wskazywano, że więcej wypadków zdarza się przez słabe wyszkolenie motocyklistów i kiepski stan dróg niż przez zły stan techniczny motocykli.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê