Nowy system odcinkowego pomiaru prêdko¶ci na trasie S3
Na nowo otwartym odcinku drogi S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą wprowadzono odcinkowy pomiar prędkości.
Kierowcy muszą być świadomi, że na tej malowniczej trasie, szczególnie w ponad dwukilometrowym tunelu, zainstalowano system monitorujący średnią prędkość pojazdów. Jacek Dziedzic, naczelnik delegatury Południowo-zachodniej w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego, przypomina, że pomiar prędkości w tunelu polega na rejestrowaniu średniej prędkości pojazdów na całym kontrolowanym odcinku.
Wjazd i wyjazd z tunelu są wyraźnie oznakowane odpowiednimi znakami d51a i d51b, gdzie d51a wskazuje początek monitorowanego odcinka, a d51b jego koniec.
Należy zaznaczyć, że prędkość w tunelu została ograniczona do 80 km/h, co różni się od ograniczeń na odcinkach naziemnych. Inspektorzy ITD uspokajają jednak, że urządzenia nie będą karały kierowców za minimalne przekroczenia: "Urządzenia są zaprojektowane i skonfigurowane tak, aby działać zgodnie z przepisami prawa ruchu drogowego, co oznacza tolerancję do 11 km/h" - dodaje przedstawiciel ITD.
Ograniczenie do 80 km/h obowiązuje w obu tunelach na tym odcinku trasy, jednak odcinkowy pomiar prędkości prowadzony jest tylko w dłuższym z nich. Dla własnego bezpieczeństwa oraz uniknięcia mandatów kierowcy powinni dostosować prędkość do obowiązujących przepisów.
Warto przypomnieć, że realizacja tego projektu była jednym z największych wyzwań dla GDDKiA. Na odcinku powstało 69 obiektów inżynierskich, w tym dwa dwunawowe tunele drogowe. Najdłuższy z nich, liczący 2300 m, przebiega przez Góry Wałbrzyskie i Kaczawskie i jest najdłuższym tunel drążonym w skale w Polsce, wykonanym metodą NATM. Drugi tunel, o długości około 320 m, został zrealizowany metodą odkrywkową w okolicach miejscowości Gostków.
Projekt, zrealizowany w formule "projektuj i buduj", został wykonany przez konsorcjum firm PORR i PORR Bau GmbH za kwotę ponad 1 785 mln zł. Inwestycja była dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na kwotę około 928 mln zł.
Cała trasa S3 na Dolnym Śląsku będzie miała 135 km długości i biegnie od granicy z województwem lubuskim, przez Głogów, Polkowice, Lubin, Legnicę (gdzie krzyżuje się z autostradą A4), Jawor, Bolków, Kamienną Górę do granicy państwa w Lubawce, gdzie połączy się z czeską autostradą D11. Obecnie kierowcy mogą korzystać z trasy do węzła Lubawka, a ostatni 3-kilometrowy odcinek zostanie oddany do użytku po zakończeniu prac po stronie czeskiej. Wtedy Wrocław i Dolny Śląsk zyskają szybkie połączenie ze stolicą Czech.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze