Nowa Honda CB650F 2017
Motocykl Hondy klasy średniej typu naked zyskał dodatkowe 3 kW mocy i ostrzejszy dźwięk powietrza zasysanego do silnika, a do tego przedni widelec Showa Dual Bending Valve oraz zmodernizowane klocki hamulcowe firmy Nissin. Nowa minimalistyczna stylistyka eksponuje silnik, podkreślając mocniejszy, bezkompromisowy charakter maszyny.
Czterocylindrowy motocykl klasy średniej od dawna był kluczowym modelem w szerokiej gamie motocykli marki Honda. CB650F zapewnia satysfakcjonujące osiągi, którymi może cieszyć się każdy kierowca. W połączeniu z minimalną masą maszyny dla wielu kierowców jest to idealny punkt do rozpoczęcia - lub wznowienia - przygody z motocyklem.
CB650F, który zadebiutował w 2014 roku, kultywuje tradycję Hondy. Zaprojektowany przez młody zespół inżynierów łączy lekką formę i wysokiej jakości inżynierię - ze specjalnym ukłonem w stronę nowatorskiego modelu CB400 z 1970 roku - wzbogacony o zastrzyk świeżej energii i stylistykę ulicznego wojownika segmentu naked.
Rewolucja roku 2017 przenosi adrenalinę na wyższy poziom. Nowy CB650F dodaje mocy i dostarcza wzmocnione brzmienie, które współgra z jeszcze bardziej minimalistyczną stylistyką i jeszcze pewniejszym prowadzeniem.
Sadataka Okabe, lider projektu (LPL) CBR650F RM2017: "Czterocylindrowe motocykle klasy średniej są ważną częścią tradycji Hondy. Większy wcale nie oznacza lepszy. Wprowadzając model CB650F 2017 chcemy przekazać kierowcom więcej tego, co ma prawdziwe znaczenie - osiągi, przyspieszenie, styl i prowadzenie - bez dodawania wagi lub kosztów. Dodatkowo chcemy dostarczyć jeszcze lepszej specyfikacji technicznej z nowymi elementami jak światła LED i widelce SDBV."
Wyższa moc maksymalna za sprawą zaprojektowanych na nowo kanałów dolotowych oraz nowego układu wydechowego zapewnia kierowcy CB650F satysfakcjonujący przyrost mocy aż do czerwonego pola obrotomierza przy 11 000 obr./min, podczas gdy krótsze przełożenia skrzyni biegów zapewniają lepsze przyspieszenie w średnim zakresie obrotów. Wraz ze zwiększeniem mocy silnik zyskał też chrapliwy odgłos pracy przy niskich obrotach, przeistaczający się w intensywny ryk, kiedy wskazówka obrotomierza zbliża się do końca skali.
Podwozie również zostało ulepszone za sprawą przedniego widelca Showa Dual Bending Valve oraz ulepszonych przednich klocków hamulcowych firmy Nissin. Sprężyste linie CB650F - z mniejszymi bocznymi i przednimi owiewkami - eksponują muskularność silnika i mocną postawę motocykla. Oświetlenie przednie i tylne jest teraz wykonane w technologii LED. Mocowanie uchwytów kierownicy w gumowych tulejach dodatkowo podnosi komfort jazdy.
Silnik modelu CB650F na rok 2017 został wzmocniony o dodatkowe 3 kW osiągane przy wysokich obrotach, co skutkuje całkowitą mocą maksymalną wynoszącą 67 kW przy 11 000 obr./min. Przyrost mocy - który dynamicznie wzrasta od 5000 obr./min - został osiągnięty za sprawą nowego zarządzania przepływem powietrza i spalin przez dolot i układ wydechowy: krótsze kanały ssące dostarczają powietrze do czterech przepustnic o średnicy 32 mm poprzez skierowany ku dołowi airbox (zaciągając powietrze przez większe kanały ssące), dzięki czemu wyprowadzony na prawą stronę kolektor wydechowy 4-1 posiada teraz dwie komory wewnętrzne (wcześniej trzy) w tłumiku, co pozwala obniżyć ciśnienie zwrotne. Jest też wyposażony w otwór końcowy o większej średnicy.
Dzięki krótszym przełożeniom biegów (od drugiego do piątego), nowa CB650F rozpędza się ze startu zatrzymanego szybciej niż poprzedni model, zaś w sprincie ze startu lotnego przy 60 km/h na drugim biegu wyprzedza go o trzy długości motocykla już po przejechaniu dystansu 400 m.
Lekko zwiększony moment obrotowy wynoszący 64 Nm osiągany jest przy 8000 obr./min, zaś elastyczność silnika pozwala na płynne przyspieszanie już od 1500 obr./min na szóstym biegu. Przyjemne doznania akustyczne zapewnia chrapliwy odgłos powietrza zasysanego do silnika przy niskich i średnich obrotach, przeistaczający się w uzależniający ryk przy wysokich obrotach, który przywodzi na myśl kierowcy CB650F wyścigowy dorobek Hondy.
Silnik o pojemności 649 ccm cechuje się kompaktową architekturą wewnętrzną, skrzynia biegów, sprzęgło i rozrusznik umieszczone są w płaszczyźnie pionowej, a cylindry są pochylone do przodu pod kątem 30 stopni. 16-zaworowa głowica DOHC jest wyposażona w bezpośrednie sterowanie wałkami rozrządu; średnica i skok tłoka wynoszą odpowiednio 67 i 46 mm, zaś stopień sprężania wynosi 11,4:1.
Asymetryczne osadzenie tłoka zmniejsza tarcie i obniża opór. Tarcie i zużycie oleju zostało zmniejszone poprzez dodanie przetłoczeń na osłonie tłoka, podczas gdy poprawiona wymiana ciepła i cichy łańcuch rozrządu typu SV powleczony wanadem pozwalają obniżyć opory tarcia. Wewnętrzny obieg cieczy chłodzącej między głowicą a cylindrami pozwala pozbyć się większości zewnętrznych węży chłodniczych. Zasięg na jednym litrze paliwa wynosi 21 km (tryb WMTC), co oznacza, że na jednym baku o pojemności 17,3 L można przejechać ponad 350 km. Silnik napędzający CB650F spełnia normę EURO 4.
Stalowa rama typu diament zastosowana w modelu CBR650F została wykonana w oparciu o dwa eliptyczne dźwigary o wymiarach 64 x 30 mm i cechuje się zbalansowaną sztywnością (sztywniejsza w okolicy główki ramy i bardziej podatna na skręcanie w okolicy dźwigarów), aby zapewnić kierowcy optymalną charakterystykę prowadzenia oraz informację zwrotną dotyczącą zmiany nawierzchni, po której akurat się przemieszcza. Kąt główki ramy wynosi 25.5°, wyprzedzenie - 101 mm, zaś rozstaw osi - 1,450mm. Masa własna wynosi 208 kg.
Nowy 41 mm widelec Showa Dual Bending Valve (SDBV) poprawia komfort resorowania i prowadzenie, zapewniając progresywne tłumienie odbicia i sztywniejsze tłumienie kompresji po wykorzystaniu całego skoku wynoszącego 120 mm. Ośmiokątne zaślepki widelca wykończono estetycznym materiałem Alumite. Zawieszenie tylne z amortyzatorem typu monoshock posiada 7-stopniową regulację napięcia wstępnego i współpracuje z odlewanym z aluminium wahaczem.
Na wykonane z litego aluminium sześcioramienne felgi zostały naciągnięte opony radialne w rozmiarze 120/70-17 z przodu i 180/55-17 z tyłu z wentylami w kształcie litery L dla ułatwienia obsługi. Poprawione dwutłoczkowe zaciski hamulcowe Nissin obejmują tarcze typu wave o średnicy 320 mm z przodu, zaś pojedynczy zacisk obejmuje tylną tarczę o średnicy 240 mm. Dwukanałowy system ABS stanowi element wyposażenia standardowego.
Stylistyka CB650 nabrała nowej minimalistycznej formy. Nowe mniejsze boczne owiewki uwydatniają kanciasty kształt zbiornika na paliwo i eksponują silnik, podczas gdy siedzenie i skrócony przedni błotnik podkreślają bojowo nastawioną sylwetkę zwaną Mass Forward. Zarówno tylne, jak i przednie oświetlenie zostały wykonane w technologii LED.
Pozycja kierowcy została przesunięta delikatnie do przodu, umieszczając kierującego bliżej przedniego koła. Specjalny profil kierownicy oraz lepiej dopasowane ciężarki w połączeniu z osadzonymi w gumowych tulejach uchwytami kierownicy w znacznym stopniu podnoszą komfort kierowcy. Wąski profil środkowy siedziska ułatwia dosięgnięcie do podłoża, a jego gumowe mocowanie jest ukształtowane precyzyjnie (z zachowaniem odpowiedniej twardości) tak, aby zminimalizować wibracje. Siedzisko zostało umieszczone na wysokości 810 mm.
Deska rozdzielcza składa się z dwóch dużych ekranów cyfrowych. Z lewej strony umieszczono obrotomierz i prędkościomierz, zaś z prawej - wskaźnik poziomu paliwa, zegarek, licznik przebiegu dziennego i kontrolki ostrzegawcze. Obie strony są podświetlone w kolorze białym. Kluczyk typu wave charakteryzuje się kompaktową budową.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeCB 650 F z 2017 r mia³em 2 lata i nakrêci³em 8 tys. km. To najlepszy naked w przedziale mocy 75 - 100 KM. Szybki, zwinny, mocny, oszczêdny i bezawaryjny. £atwo i do¶æ tanio mo¿na go dostosowaæ do ...
OdpowiedzJe¼dzi³em testowym CB 650 F 2017 i powiem, ¿e jest to ¶wietny, mega dopracowany, daj±cy prawdziw± przyjemno¶æ jazdy motocykl. Perfekcyjne wywa¿enie ca³o¶ci utwierdzi³o mnie w przekonaniu, ¿e ten ...
Odpowiedz