Na A2 jeszcze dro¿ej
Rosną stawki opłat za przejazdy autostradą A2. Od wczoraj za jednorazowy przejazd na odcinku Nowym Tomyśl - Konin (149 km) motocykliści, kierowcy aut osobowych oraz dostawczych do 3,5t płacą po 54 zł (o 3 zł więcej). Po uwzględnieniu 18 zł opłaty za odcinek Świecko - Nowy Tomyśl okazuje się, że jednorazowy koszt przejazdu autostradą A2 od granicy z Niemcami do Warszawy to 72 zł!
Oficjalny powód podwyżek? Rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska, która zarządza płatnymi odcinkami autostrady A2, twierdzi, że podwyżki cen za przejazd spowodowane są m.in. koniecznością spłaty zadłużenia zaciągniętego na budowę autostrady, planowanymi inwestycjami oraz kosztami utrzymania autostrady. W ten sposób od wczoraj kierowca samochodu osobowego i każdy motocyklista, który jednorazowo wjedzie na A2 w Świecku, a wyjedzie w Koninie - będzie musiał zapłacić aż 72 zł (kierowca TIR-a będzie musiał zapłacić za taką przyjemność aż 580 zł)! Dodajmy, że władze spółki Autostrada Wielkopolska pozostały nieugięte w kwestii opłat dla motocyklistów, którzy na bramkach muszą płacić tyle samo ile auta o DMC 3,5 tony.
Obecna polityka cenowa sprawia, że polskie autostrady są jednymi z najdroższych w Europie i na świecie. Dla porównania w Austrii za równowartość kwoty 72 zł kierowca auta osobowego kupi 2 x 10-dniową winietę na wszystkie autostrady i drogi szybkiego ruchu (winieta całoroczna kosztuje równowartość 375 zł). W Niemczech, gdy planowano wprowadzenie opłat za autostrady (pomysł ten pojawił się w 2014 roku, ale ostatecznie upadł pod naciskiem Komisji Europejskiej) to szacowano, iż koszt zakupu 10-dniowej winiety umożliwiającej kierowcy samochodu osobowego jazdę po wszystkich (!) niemieckich autostradach wyniesie ok. 10 euro (tj. równowartość 44 zł). Winieta dwumiesięczna miała kosztować 22 euro, czyli ok. 86 zł, a roczna miała być uzależniona od pojemności silnika, ale całkowity koszt nie mógł przekroczyć 130 euro, tj. ok. 560 zł.
Warto też odnieść się do kwestii kredytowania, inwestycji i utrzymania autostrady. Ta zbudowana w Wielkopolsce autostrada prowadzi w prostej linii przez płaskie pola. W przytoczonej Austrii wiele autostrad przeciska się przez góry, wykorzystując mnóstwo tuneli i wiaduktów. Mówiąc krótko, nie znajdujemy żadnych przesłanek dla których planowana kwota opłaty za cały rok jeżdżenia po znakomitej sieci autostrad w Niemczech, w przypadku Autostrady A2 wystarcza na niespełna 4 (słownie: czterem!) przejazd auta osobowego na trasie Świecko - Warszawa - Świecko, oraz 1 (słownie: jednemu) przejazd TIR-a na trasie Świecko - Warszawa...
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeProponujê 100 z³ od kilometra...
OdpowiedzW Polsce zarabia sie mniej niz na zachodzie a autostrady sa drozsze i gorszej jakosci, kpina jakas. W Polsce jak zwykle jakis prezez musi na tym miliony zarobic, a szarak zeby w sciane i niech ...
OdpowiedzDok³adnie taka idea przy¶wieca³a "w³adzy" bo wiedzieli ¿e ludzie którymi rz±dz± w wiêkszo¶ci s± g³upi a "szwagier" musi zarobiæ i tyle! Aaaa zapomnia³em dodaæ i¿ powszechnie im wiadomo ¿e jak bardzo by Was nie skubano i tak nie ruszycie ty³ka sprzed TV puki piwko w rêku i fajeczka w gêbie!
OdpowiedzAW S.A. bêd±ca wiêkszo¶ciow± w³asno¶ci± pewnej fortuny, ma do 2037 roku koncesje na zarz±dzanie autostrad±, w tym ustalania wysoko¶ci op³at za tê autostradê. Jest to w pewnym sensie droga prywatna, wiêc jej w³a¶ciciel ¶ci±ga od u¿ytkowników op³atê za u¿yczanie swojej w³asno¶ci. Raczej nie nale¿y siê spodziewaæ zerwania umowy, bo podejrzewam, ¿e jest ona znakomicie obwarowana karami umownymi.
OdpowiedzAmen:)
Odpowiedz**** i z³odzieje i inne ****
Odpowiedz