Autostrada A2 bezlitosna dla portfeli kierowców
Lubuski i wielkopolski odcinek autostrady A2 od właściwie początku poboru opłat należał do najdroższych nie tylko w kraju, ale także w całej Europie. Jakby tego było mało od poniedziałku 12 stycznia za podróżowanie odcinkiem zarządzanym przez Autostradę Wielkopolską SA trzeba zapłacić jeszcze o 3 zł więcej. Nowe ceny obowiązują na odcinku pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem. Kierowcy samochodów osobowych i motocykli za pokonanie każdego z mających około 50 kilometrów długości odcinków zapłacą obecnie po 17 zł (wzrost opłaty o złotówkę na każdym z trzech odcinków - co daje w sumie 3 zł.). Przykładowo za podróż A2 z Jordanowa k. Świebodzina do Poznania kierowca samochodu osobowego płaci teraz 25 zł, a do Warszawy 68,9 zł.
Jak zapewne domyślacie się podwyżka cen na A2 spotkała się z oburzeniem nie tylko kierowców, ale także fachowców z branży transportowej. Jak twierdzi Autostrada Wielkopolska SA pozyskane pieniądze mają być przeznaczone na remonty. Czy mamy przez to rozumieć, że wszystkie dotychczasowo zbierane środki były wykorzystywane na bieżącą eksploatację? Trudno w to uwierzyć, szczególnie że poprzednie stawki musiały zawierać w sobie "fundusz remontowy". Co bardziej bulwersujące to fakt, że od roku 2010 cena za 150 kilometrowy odcinek A2 Nowy Tomyśl - Konin wzrosła o kilkadziesiąt procent, w sposób zupełnie niewspółmierny do poziomu inflacji w naszym kraju. W ogólnym rozrachunku obecnie przejazd tym odcinkiem A2 jest obecnie jednym z najdroższych w Europie.
Jak drogim? Dosyć obrazowo pokazuje to porównanie z wysokością opłat za przejazdy autostradami u naszych sąsiadów. Słowak płaci rocznie za winietę na wszystkie autostrady i drogi ekspresowe 50 euro, Austriak 77.80 euro, Czech 1500 koron (około 230 zł), Węgier 42 980 forintów (około 580 zł).
Takie kraje jak Belgia, Dania, Wielka Brytania, Estonia, Finlandia, Niemcy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Holandia czy Szwecja nie pobierają opłat za korzystanie z autostrad.
Komentarze 6
Poka¿ wszystkie komentarzedla tego dwa ko³a i za osobówk± rampa Ciê nie trza¶nie jedziesz za freeee ;p
OdpowiedzPo pierwsze to A2 jest p³atn± autostrad± PRYWATN¡ i jest na odcinek p³atny koncesja do 2018 roku. Odcinek od Nowego Tomy¶la do Swiecka zosta³ bez zmian cenowych. Przypominam, ¿e jstesmy jedyn± ...
OdpowiedzChwila moment... prywatna autostrada? Czyli, ¿e Inwestor sobie wykupi³ wszystkie tereny za swoje pieni±¿ki ze skarbonki i wszystko co na tym terenie postawi³, równie¿ by³o z jego skarbonki? Czy mo¿e piszesz o tym, ¿e tylko podpisa³ z pañstwem umowê o zarz±dzanie tym odcinkiem w sensie remontów itp?
OdpowiedzAutostrada A2 jest Pana Kulczyka ³±cznie z terenami na jakich ona stoi. Kulczyk Tradex. Podpowiem ze ruch na autostradzi na chwile obecn± w skali jest na poziomie 75% zape³nienia, a od 33 % nale¿y sie trzeci pas ruchu defakto...
OdpowiedzTereny s± Pañstwa, ale za zbudowanie autostrady firma Pana Kulczyka ma dzier¿awê terenu na okre¶lony okres czasu i w tym czasie mo¿e pobieraæ op³atê za korzystanie z tej drogi. Idiotyzm Polski, polega na kosmicznych kosztach budowy dróg, na co bud¿et pañstwa nie ma ¶rodków (zbyt wielu beneficjentów bud¿etowych) i konieczno¶æ wspomagania siê podmiotami prywatnymi typu Kulczyk Tradex. Firmy prywatne chêtnie pomog± w wykonaniu niezbêdnych inwestycji, ale w zamian chc± na tym zarobiæ. Naród chcia³ wolny rynek, to ma....
OdpowiedzLogika polaka ,,Wybudujmy autostrady, a pó¼niej zbierajmy na ich remonty"...
OdpowiedzSk±d macie takie info ¿e takie kraje jak Niemcy ,Holandia. .itd nie p³ac± za autostrady?.... brednie.... Dok³adnie sprawd¼cie jak co¶ podjêcie do informacji gimbusy.
OdpowiedzW sierpniu wraca³am z Anglii samochodem. Z Anglii do Francji zap³acilam za prom. Pozniej od Francji do Polski jecha³am caly czas autostrada. I ani grosza nie zap³acilam. Oczywiscie w Polsce co jechalam trzeba bylo zap³acic i to za dwupasmówke ;/
Odpowiedzhttp://www.wprost.pl/ar/450307/Niemcy-wprowadza-oplaty-za-autostrady-Najwiecej-zaplaca-cudzoziemcy / Mieszkam w NL kilka lat i u¿ywanie autostrad kosztuje mnie (30€/kwart).-motocykl /auto du¿o wiêcej (zale¿no¶æ od rodzaju itd) na obcych tablicach rej za d³ugo nie pojezdzisz bo i tak szybko cie znajd± i jak unikasz to zap³acisz du¿o wiêcej. Jad±c w maju M6 te¿ tarfi³em na bramki tak ¿e nie mów ¿e Anglia jest darmowa ,a po za tym masz Road Tax op³acaæ tyle w temacie.
OdpowiedzPustelnik - wprowadzenie winiet generowaloby zbyt male wplywy, dlatego sa bramki. Jesli chodzi o kolejki na bramkach - wlodarzy drog to nie obchodzi. Wazne ze wjechales na autostrade co znaczy ze ...
OdpowiedzKto¶ mi wyt³umaczy jedn± kwestiê bo nie ogarniam - p³acimy podatki, w tym m.in. jakie¶ op³aty paliwowe z których ¶rodki maj± byæ kierowane na budowê i remonty infrastruktury drogowej, a mimo to jak...
OdpowiedzTu nie chodzi o zdrowy rozs±dek a o kasê o bardzo du¿± kasê.
OdpowiedzPo 1. Korki/kolejki s±, gdy¿ jest bardzo du¿a liczba "w³a¶cicieli"/zarz±dców autostrad. Po 2. To ze wzglêdu na PPP czyli partnerstwo publiczno prawne. Niby autostrada POLSKA, ale hajs leci do inwestorów. Bo inwestor prywatny mia³ udzia³ we wspó³tworzeniu autostrady, to teraz ma prawo do zysków i te te¿ pobiera! "NIE MA DARMOWYCH OBIADÓW" jak to powiedzia³ Milton Friedeman "There's no such thing as a free lunch."
OdpowiedzU nas licz± siê uk³ady i kaska a nie zdrowy ch³opski rozum.
Odpowiedz