Loris Capirossi
Loris Capirossi jest nie tylko najstarszym ale i najbardziej doświadczonym zawodnikiem w stawce MotoGP. Gdy swoją karierę w Grand Prix Włoch rozpoczął w 1990 roku, Jorge Lorenzo nie miał wówczas skończonych nawet trzech lat!
Jako siedemnastolatek, Capirossi szturmem trafił do mistrzostw świata, sięgając po tytuł w klasie 125ccm już podczas swojego debiutanckiego sezonu i broniąc korony rok później. Kolejnych osiem lat Włoch spędził przeskakując z 250'tki na 500'tkę, w roku 1998 zdobywając mistrzowski tytuł w „ćwiartkach" w wyjątkowo kontrowersyjny sposób.
Ówczesna rywalizacja Lorisa i jego zespołowego kolegi, Japończyka Tetsuyi Harady osiągnęła apogeum, gdy losy mistrzowskiego tytułu rozstrzygnąć miały się podczas kończącego sezon wyścigu w Argentynie. Kilkupunktowa przewaga Włocha okazała się niewystarczająca w sytuacji gdy do ostatniego zakrętu wyścigu dojeżdżał za plecami Harady. Przesadnie opóźnione hamowanie i agresywny atak sprawiły, iż Capirossi co prawda wyprzedził Japończyka, ale ten w efekcie zderzenia znalazł się na poboczu i nie mógł kontynuować jazdy.
Tym sposobem Loris sięgnął po swój trzeci mistrzowski tytuł ale na zawsze stracił przyjaźń Harady i jego małżonki, która w garażu zespołu Aprilii urządziła po wyścigu straszną awanturę.
Obrona korony na Hondzie nie powiodła się, a trzy kolejne lata (2000-2002), Capirossi spędził w barwach hiszpańskiej ekipy Sito Ponsa w królewskiej klasie, sięgając nawet po tytuł drugiego wicemistrza w 2001 roku.
W 2003 roku rozpoczęła się pięcioletnia przygoda Lorisa z debiutującym w MotoGP, fabrycznym zespołem włoskiego Ducati. Wspólnie sięgnęli po pierwsze pole position, podium i zwycięstwo już w pierwszym sezonie, jednak ostatni rok współpracy pełen był zgrzytów oraz kontrowersji i zakończył rozstaniem piękny rozdział w karierze Capirossiego.
Sezon 2008 oznacza dla mieszkającego w Monte Carlo 35'latka zupełnie nowe wyzwanie. Roczny kontrakt z fabryczną ekipą Rizla Suzuki to ostatnia szansa Lorisa na sukces w MotoGP, jednak póki co problemy z niedopracowanym motocyklem wyraźnie negatywnie wpływają na jego tempo i wyniki. W Katarze udało się co prawda wywalczyć ósmą pozycję, ale co będzie dalej? Podejrzewamy, iż inżynierowie szybko dopracują motocykl i faktycznie będzie lepiej, jednak czy aby na pewno?
Wiek 35 lat
Urodzony Bolonia, Włochy
Mieszka Monte Carlo
Numer 65
Statystyki
(tylko klasa MotoGP)
Pierwsza GP Australia 1995
Pierwsze podium Katalonia 1995
Pierwsze zwycięstwo Australia 1996
Podium razem 41
Zwycięstw razem 9
Pole position 13
Tytuły mistrzowskie 3 (1x250, 2x125)
Loris Capirossi - więcej informacji
- Zespół Sito Ponsy po 42 latach znika z padoku MotoGP. Dlaczego to tak wielka strata?
- Aprilia w MotoGP - od "cyber-świni" do progu podium - historia i przyszłość firmy z Noale
- Motocykle Aprilia, początki, historia, najważniejsze informacje. Ciekawy przypadek marki Aprilia
- Rossi jakiego nie znacie. Reklama Aprili SR z czasów, gdy Loris Capirossi potrafił wygrać z Valentino nawet w wyścigu do toalety
- MotoGP: 50 zwycięstw motocykli Ducati - historia i statystyki
- Powrót Suzuki do MotoGP - dokument
- Najdroższy kask świata jest wart 225 000 euro
- Marco Melandri skazany za oszustwa podatkowe
- Testy MotoGP w Brnie - Crutchlow najszybszy
- Loris Capirossi - wielki mały człowiek
Loris Capirossi - filmy z udziałem zawodnika
- Zawodnicy MotoGP grają w pokera na torze Jerez
- Kontrowersyjny wypadek - Capirossi vs Harada
- Wypadek Capirossiego - GP Katalonii 2006
- Loris Capirossi - wyscigi na fabrycznym Ducati
- Biaggi vs Capirossi vs Rossi - Phillip Island 2000
- Capirex wygrywa na Ducati w Barcelonie
- Loris Capirossi - piekna kariera wspanialego zawodnika
- Ogolnopolska wystawa motocykli skuterow Loris Capirossi
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze