tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jazda motocyklem w upałach. O czym pamiętać? Jak się chronić?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jazda motocyklem w upałach. O czym pamiętać? Jak się chronić?

Autor: Andrzej Sitek 2023.07.26, 12:19 Drukuj

Ciepła, słoneczna pogoda i długie letnie dni sprawiają, że to idealny czas na motocyklową zajawkę. Ostatnie trzy dekady okazały się ekstremalnie gorące niezależnie od tego czy wierzysz w efekt cieplarniany, czy nie. Skoro nie trzeba już jechać do Afryki, żeby poczuć się jak na Saharze, warto wiedzieć, jak się bronić i na co zwracać uwagę, żeby nie wyglądać jak spalona grzanka albo Ghost Rider.

Podczas motocyklowych wypadów, kiedy kilkugodzinna dzienna jazda nie jest niczym wyjątkowym, łatwo przegrać z temperaturą. Poniższe wskazówki pozwolą zachować "zimną krew", gdy żar leje się z nieba.

NAS Analytics TAG

Nie lekceważ odwodnienia

Odwodnienie to stan, w którym zawartość wody w organizmie spada poniżej wartości niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Przyczyny są różne, picie zbyt małej ilości wody i niewyrównanie strat poniesionych silnym poceniem się to niektóre z nich. Już utrata 1-2 proc. płynów negatywnie wpływa na funkcjonowanie skomplikowanego układu, jakim jest nasze ciało. Wydawałoby się, że motocykliści nie znajdują się w grupie ryzyka, ale to mit, czego dowodzi choćby smutny przypadek Michała Hernika, który zmarł wskutek przegrzania organizmu i odwodnienia podczas Rajdu Dakar kilka lat temu.

Oczywiście nikt nie będzie eksploatował swojego organizmu ponad miarę, ale podczas jazdy grupowej, w upale, na odcinkach wymagających szczególnej uwagi lub bardzo zatłoczonych, wcale nie jest trudno zapomnieć o uzupełnianiu płynów. Czujesz suchość w ustach, masz problemy z koncentracją, pogarsza się Twoje widzenie? Prawdopodobnie przyjmujesz za mało płynów. Trzeba przeciwdziałać!

Ważne, aby pić nie tylko wodę, ale również elektrolity, które są wypłukiwane z organizmu — głównie sód i potas. Sięganie po bidon podczas podróży nie zawsze jest wygodne i bezpieczne. Być może nie masz gdzie umieścić nieporęcznego pojemnika z wodą. W takiej sytuacji bardzo dobrym rozwiązaniem jest niewielki, płaski plecak z bukłakiem i rurką umożliwiającą picie w dowolnym momencie.

Konstrukcja ustnika pozwala na picie bez zamykania zaworu. To proste i wygodne rozwiązanie. Ceny plecaków zaczynają się już od niecałych 200 zł za model 4F z bidonem 3 l. Warto przemyśleć zakup modeli Camelbak lub Salomona, które charakteryzuje wysoka jakość wykonania i trwałość. Dodam jeszcze, że w sportowych sklepach można dokupić bukłaki o innych pojemnościach, np. 1, 2, 3 lub 5 litrów, co pozwoli lepiej dobrać litraż do długości planowanej trasy lub częstotliwości postojów.

Kofeina daje kopa?

O jeździe na podwójnym gazie powiedziano i napisano już wszystko, ale dlaczego powinniśmy unikać kawy? Pijemy ją dla smaku, ale podczas podróży głównie dlatego, że może usunąć zmęczenie. Trzeba jednak wiedzieć, że kofeina zawarta w aromatycznym napoju, która ma pobudzić motocyklistę, jedynie potęguje aktualny stan organizmu. Zmęczenie wydaje się mniejsze, powraca jasność myślenia, ale w zależności od stopnia przyzwyczajenia organizmu do kofeiny, pozytywne aspekty działania substancji czynnej mogą skończyć się dość szybko, a zmęczenie powróci ze zdwojoną siłą. Ponadto kawa ma silne działanie moczopędne, co znowu wiąże się z ryzykiem odwodnienia.

Zamiast kawy warto pomyśleć przed wyprawą o dwóch sprawach. Po pierwsze należytym odpoczynku i odpowiedniej dawce snu, a po drugie - właściwym posiłku. Zamiast ciężkostrawnego i tłustego śniadania lepiej zjeść lekkie i energetyczne. Sił będzie więcej, a zmęczenie nie pojawi się tak szybko.

Nie szata czyni człowieka, ale...

Pocenie się jest metodą regulacji temperatury. Jeśli ten proces jest zaburzony, łatwo o przegrzanie, dlatego odzież motocyklowa powinna spełniać szereg warunków, aby była skuteczna i pewna. Jest wiele kombinacji ubioru, a rozpiętość cen bardzo duża. Najtańsze są klapki i krótkie spodenki, ale odradzam ten wariant z oczywistych względów.

Obecnie większość ubrań posiada dwie warstwy - materiał wierzchni oraz membranę, ew. podpinkę. Występują też trzy warstwy - materiał wierzchni, membrana oraz podpinka ocieplająca. Warto dopowiedzieć, że membrana odpowiada za wodoodporność i przewiewność, ale również izoluje ciepło, co latem jest problemem — dlatego membrany są najczęściej wypinane. Podczas najcieplejszych tygodni w roku motocykliści często wybierają buzery lub nawet podkoszulki i zwykłe spodnie, ale w trasie takie rozwiązanie odpada.

Najlepszą opcją w upalne dni jest mesh, czyli materiał umożliwiający cyrkulacje powietrza. Mesh wykonany jest z włókien poliamidowych i często pokryty innym materiałem dla poprawy odporności (np. teflon). W komplecie jest także komplet ochraniaczy. W handlu występuje sporo modeli specjalnych kurtek na lato, które dzięki modułowej konstrukcji mogą szybko zamienić się w odzież na chłodniejszy wieczór lub poranek, albo pomoc w razie deszczu (wodoodporna podpinka).

Gorąco jak w piekle

Najgorętsza pora dnia przypada od południa do około siedemnastej. Warto pomyśleć o takim zaplanowaniu wycieczki, aby wyruszyć wcześnie rano i dojechać do celu lub punktu pośredniego przed najbardziej męczącą porą dnia. Nie chodzi tylko o samopoczucie motocyklistów.

Inni uczestnicy ruchu drogowego też odczuwają skutki palącego słońca i żaru, który leje się z nieba. To wpływa na kondycję, koncentrację, uwagę samochodziarzy i przekłada na potencjalne błędy oraz pomyłki. Niektóre mogą kosztować czyjeś zdrowie lub życie, dlatego jeśli możesz, unikaj ekstremalnych warunków pogodowych. Błękitne niebo i wielka, żółta kula są dobre, kiedy leżysz na plaży, natomiast gdy opony kleją się miękkiego asfaltu, a ostre promienie oślepiają kierowców, musisz  uważać.

Zdrowy rozsądek?

Naucz się nie lekceważyć sygnałów swojego organizmu. Faceci nieprzypadkowo żyją krócej od kobiet. Boli Cię głowa? Zaciskasz zęby i myślisz: to przejdzie! Czujesz dziwne kołatanie serca? Mocniej chwytasz kierownicę i jedziesz do przodu. Przecież jesteś mężczyzną i nie będziesz się rozczulał nad sobą z tak banalnego powodu, prawda? A tym bardziej zawracał cztery litery kumplom, z którymi pojechałeś w trasę — takie myślenie w stylu macho może doprowadzić do nieszczęścia.

Zawsze, po postu zawsze, gdy odczuwasz zawroty głowy lub silny ból, skurcze albo naprzemienne stany chłodu i gorąca, sygnalizuj innym konieczność zatrzymania się. Powyższe objawy mogą wskazywać na przegrzanie organizmu, co prowadzi do udaru cieplnego, a nawet śmierci. Nie warto zgrywać bohatera i zaprzepaścić szansę nawinięcia wielu kilometrów wraz z przyjaciółmi.

Mówiąc krótko, zjedź na najbliższą stację, parking, zatoczkę, albo nawet przecinkę w lesie. Zdejmij kask i jeśli to możliwe owiń mokry, zimny ręcznik, wokół głowy. Jeśli jesteś na stacji, poproś o lód. Z kolei nad brzegiem jeziora można zmoczyć ręcznik, bandanę lub chustę w wodzie i schłodzić rozpalone czoło.

Na koniec

Oczywiście to tylko kilka głównych porad i wskazówek. Masz swój własny, sprawdzony sposób na udaną i bezpieczną jazdę w upalne dni? Napisz w komentarzu.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę