tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jawa TS350 638 (1984-1994), [opis, usterki, dane techniczne]
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

6
5
NAS Analytics TAG

Motul Wash & Wax

Czyści i chroni bez użycia wody. Pozostawia trwałą ochronną woskową powłokę.

Motul
Wash
Wax

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Jawa TS350 638 (1984-1994), [opis, usterki, dane techniczne]

Autor: Redakcja 2020.01.24, 22:11 19 Drukuj

Jawa TS350 pojawiła się w 1984 roku. Pod względem technicznym czuć było w niej ducha oraz rozwiązania konstrukcyjne stosowane jeszcze w modelach "Ogar" z lat 60. Cechowała się niskimi osiągami i niewielką trwałością. Rekompensowała to prostotą konstrukcyjną i tanimi częściami zamiennymi. Czy jest ktoś urodzony w latach 70 i wczesnych 80, kto nie posiadał albo nie zna modelu TS?

W połowie lat 80. Jawa była powiewem zachodu. Ciężka, z dwucylindrowym, rzędowym twinem chłodzonym powietrzem, rozpędzała się do 130 km/h, co było jednym z najlepszych wyników w motocyklach z za żelaznej kurtyny. Pod względem prowadzenia i hamowania było nieco gorzej, ale stylizacja wyraźnie nawiązywała do motocykli japońskich.

NAS Analytics TAG

Silnik

Motocykl posiadał sporo niedomagań. Osiągnięcie niskiego spalania (3,5-4 l/100km) i pełnej mocy (23 KM) wymagało bardzo troskliwej regulacji układu zapłonowego. Płytka przerywaczy ma tendencje do wyginania, a wymagana dokładność punktu zapłonu 0,05 mm. Oryginalne świece zapłonowe są porażką i dobrze wymienić je na zamienniki Boscha.

Wysokiej jakości olej do dwusuwów zapobiegnie konieczności skrobania nagaru z tłoków. Eksploatacja w przedziale 3-5 tys. obr./min. zapewni dużą żywotność silnika, mimo, że jest elastyczny. Przekraczając 5000 obr./min. uzyskamy co najwyżej duże wibracje, które mogą być przyczyną rozkręcania się tłumików. Zanim się zorientujemy i zawrócimy - w trasie, najczęściej są już rozjechane przez ciężarówkę.

Wał korbowy wytrzymuje przebieg 15-30 tys. km. W pierwszej kolejności zużywają się łożyska wewnętrzne oraz przegroda z uszczelnieniem "labiryntowym" oddzielająca skrzynie korbowe cylindrów. Przedmuchy powodują, że mieszanka zamiast do komory spalania przedmuchiwana jest pomiędzy skrzyniami korbowymi. Rozruch jest wówczas możliwy w zasadzie tylko po wlaniu dawki mieszanki poprzez otwór świecy zapłonowej.

Zużywające się łożyska wału potrafią czasem wybić gniazda w bloku silnika. Należy wówczas wymienić blok, który jest bardzo trudno dostępny. Montaż nowego wału w wybite gniazda spowoduje spadek jego trwałości nawet do 5-10 tys.km. Warto przy okazji skorzystać z łożysk SKF w miejsce oryginału, co znacznie podwyższy żywotność tych elementów. Do 1985 roku w Jawie montowano żeliwne cylindry, od tego roku wymieniono je na aluminiowe z żeliwnymi tulejami.

Napęd

Skrzynia biegów wykorzystuje wspólną dźwignię razem z rozrusznikiem. Przy okazji zamontowano mechanizm rozłączający sprzęgło podczas zmiany biegów, co teoretycznie wyklucza konieczność korzystania z ręcznego sprzęgła. W praktyce, nie stosowanie klamki sprzęgła przy zmianie biegów przyspiesza zużycie wodzików skrzyni biegów.

Sprzęgło mimo, że okładziny wytrzymują 25-30 tys.km należy do mało trwałych. Czasami już po 4 tys.km ścięciu ulegają nakrętki jego mocowania. Przez to docisk kosza ulega pogorszeniu co powoduje powstawanie luzów na wielowypuście wałka a w konsekwencji szarpanie przy ruszaniu. Linka sprzęgła często pęka w miejscu wejścia w blok silnika.

Łańcuch napędowy wytrzymuje 20 tys.km ale za sprawą metalowych osłon jego wymiana bywa uciążliwa. Sama osłona w przypadku zerwania łańcucha potrafi zablokować tylne koło.

Elektryka

Do 1985 stosowano instalację 6 V, później zmieniono napięcie na 12 V. Obydwie charakteryzują się złym zabezpieczeniem przed wilgocią. Każda z końcówek może być przyczyną zaniku napięcia, a kilkuletnia eksploatacja i parkowanie pod chmurką wymaga wymiany i konserwacji elektryki co kilka sezonów. Użytkownicy narzekają na dramatycznie niską trwałość włączników światła stop.

Rama, zawieszenie

Rama jest sztywna i przystosowana do montażu wózka bocznego. Niestety, zarówno pasażer motocykla jak i kosza siedzi za osią koła, co oznacza problem z dociążaniem przedniego koła przy dynamicznym ruszaniu.
Z niedomagań podwozia można wyróżnić ścinające się zabezpieczenie śruby główki ramy, oraz zbyt miękko zestrojone zawieszenie. Pozytywem są uszczelniacze widelca łatwo wytrzymujące 20 tys.km.

Centralna podstawka wygina się i łamie nawet po kilkuset "postawieniach". Boczna jest zbyt krótka i zapewnia raczej mało stabilną pozycję.

Hamulce i koła

Bębnowe hamulce są uznawane za niezbyt wydajne a dozowalność bywa mocno problematyczna. Łatwo zacierają się w deszczu i bywa, że nie działają równomiernie. Ich trwałość w fabrycznie nowym motocyklu to ok 10 tys./km, po wymianie rzadko wytrzymują powyżej 5 tys./km. Ich kształt przy montażu często wymaga korekty i docierania.

Szprychy i ich nakrętki często się luzują. Zazwyczaj raz na sezon warto je naciągnąć - bywa wówczas, że odkształcenia obręczy są na tyle duże, że brakuje "regulacji na gwincie". Fabryczne opony Barum są twarde ale i trwałe. Kto ma ambicje szybszej jazdy powinien wymienić je na współczesne konstrukcje.

Ergonomia/usterki osprzętu

Motocykl zaprojektowano tak, że najlepiej czują się na nim wysocy kierowcy. Niżsi mają problem z dopasowaniem kierownicy i zajęciem wygodnej pozycji. Kanapa uważana jest za zbyt twardą. Niestety, błyskawicznie uszkadza się obrotomierz, a wibrujący zbiornik paliwa zdradza zgubienie gumowych podkładek. Zignorowanie sprawy może wiązać się z pęknięciem spawu i wyciekiem paliwa.

Czy zatem Jawa to tylko pasmo porażek?

Absolutnie nie. Pojazd jest zaskakująco zwrotny, ma niewielką średnicę zawracania a dodatkowo dużą dzielność turystyczną za sprawą łatwo montowanych stelaży i kufrów. Mimo, że ma sporo wad, rzadko kiedy odmawia posłuszeństwa w trasie. Po prostu wymaga od kierowcy uwagi i ciągłej interwencji mechanicznej w wolnym czasie a spokojna eksploatacja znacznie zwiększa trwałość podzespołów. Kto się przekona, będzie mógł się cieszyć myślą techniczną z Czechosłowacji, która do pewnego momentu skutecznie konkurowała z MZ.

Ceny

Ceny używanych Jaw bywają różne. Od 2000 zł za egzemplarze w kiepskiej kondycji po 10-12 tysięcy za idealne sztuki z koszem bocznym. Ciekawostką jest fabrycznie nowy egzemplarz z 1990 roku za niecałe 17 000 zł. Czy warto kupić używana Jawę? Naszym zdaniem w dwóch przypadkach: pierwszy, jeśli chcemy się nauczyć mechaniki lub zacząć przygodę z restaurowaniem pojazdu używanego. Drugim powodem może być sentyment do pojazdów z czasów PRL…

Dane techniczne

Silnik dwucylindrowy dwusuwowy chłodzony powietrzem
Pojemność 343 cm³
Stopień sprężania 10.2:1
Średnica cylindra 58 mm
Moc 23/19 przy 5500
Moment obrotowy 33 Nm przy 5000 obr./min
Skrzynia biegów 4 stopniowa
Rozmiar opon 3.5 x 18
Długość 2110 mm
Szerokość 750 mm
Wysokość 1070 mm
Rozstaw osi 1335 mm
Masa własna 160 kg
Pojemność baku 17 l
Prędkość maks. 130 km/h
0-100 km/h około 9 sekund
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę