tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Husqvarna TE450 po 200 mth - nie do zdarcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Husqvarna TE450 po 200 mth - nie do zdarcia

Autor: Lovtza 2011.01.18, 11:46 11 Drukuj

Huska, mimo swojej widocznej obecności na światowej scenie offroadowej, nie potrafi przełamać austriacko-japońskiej hegemonii i przebić się do polskiego klienta. Dlatego też trudno o rzetelną wiedzę na temat motocykli włoskiego producenta i miarodajne porównania z innymi markami.

Aby przekonać się co prezentuje sobą używana TE450, dorwaliśmy egzemplarz z 2007 roku, który od nowości jest w jednych rękach, który był poprawnie serwisowany i w którym nikt nigdy nie stosował oszczędnościowych „patentów”. Motocykl ma wyjeżdżone około 200 mth, używany był amatorsko głównie do jazdy rekreacyjnej, jak również do okazjonalnych startów w zawodach klasy pucharowej. Czy warto wydać na taką maszynę swoje pieniądze? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Napęd

Motocykl napędza jednocylindrowiec o pojemności 449cc, o średnicy i skoku tłoka równym 97 x 60,76 mm. Do zasilania zastosowano sprawdzony gaźnik Keihin MX o średnicy gardzieli 41mm. Ładunek w komorze spalania wymieniany jest dzięki 4 zaworowej głowicy, a napęd przez wielotarczowe mokre sprzęgło przenoszony jest na 6 biegową skrzynię i dalej łańcuchem na tylne koło.

Jednostka napędowa przeżyła ostatnie 200 mth bez żadnych awaryjnych interwencji mechanika. Teoretycznie po 80 mth przewidziana jest wymiana tłoka i łańcucha rozrządu, ale z uwagi na delikatną eksploatację w dalszym ciągu nic nie wskazuje na potrzebę podejmowania takich kroków. Regularnie wymieniany był olej oraz regulowane zawory, choć te ostatnie wymagały zazwyczaj niewielkiej lub jak się okazywało - żadnej korekty. Jak dotychczas nic się nie zepsuło, piec pracuje cicho, nie wydaje z siebie żadnych dziwnych odgłosów i nie bierze oleju. Sprzęgło pracuje poprawnie, nie ciągnie, nie ślizga się. Napęd tego sprzęta wydaje się nie do zapiłowania.

Podwozie

W tylnym zawieszeniu Włosi zastosowali układ dźwigniowy oraz jednostkę resorująco-tłumiącą Sachsa, dysponującą pełną regulacją. Przedni widelec USD wyprodukowany przez Marzocchi pozwala na ustawienie zawieszenia zgodnie z preferencjami i potrzebami kierowcy.

Pomimo bezproblemowej obsługi, to właśnie zawieszenie, szczególnie przednie, jest często krytykowane jako ustępujące temu, co oferuje konkurencja. Główne zastrzeżenia dotyczą stabilności w czasie jazdy w trudnym terenie oraz kłopotliwej regulacji. Husqvarna dostrzegając ten problem wprowadziła w swoich enduro od roku 2010 nowy przedni widelec KYB, który powinien spisywać się tak, jak oczekują tego po nim użytkownicy.

Awaryjność i wytrzymałość

Z uwagi na warunki w jakich pracują, maszyny enduro muszą wykazać się ponadprzeciętną odpornością na uszkodzenia. Jak wygląda to w przypadku Huski?

Po około 130 mth zepsuł się licznik. Element ten okazał się mało odporny na wilgoć, po pewnym czasie zaczął się resetować i wyzerował motogodziny. Nowy po wymianie gwarancyjnej na razie działa bez zastrzeżeń.

Ograniczniki skrętu kierownicy wykonane są jako odlew na dolnej półce. Przy glebach potrafią się ściąć (konstrukcja zupełnie zmieniona od kolejnego modelu - 2008), są zbyt rachityczne. Po nadlaniu jakie wykonano w prezentowanym egzemplarzu wytrzymują znacznie więcej.

Plastikowe dolne osłony chłodnicy nie przekonują swoją konstrukcją. Są mocno narażone przy przewrotkach na wyginanie, niestety razem z chłodnicami do których są mocowane. W zasadzie po każdym przyziemieniu bokiem wymagają wyprostowania, co daje się zrobić spokojnie ręką . Niestety po kilkudziesięciu takich operacjach w końcu ułamują się mocowania. Tutaj dobrym rozwiązaniem jest kupno akcesoryjnych aluminiowych osłon chłodnicy które usztywniają cały układ chłodnica – boczek.

Urwane mocowanie tłumika. Generalnie rzecz biorąc oryginalny tłumik poza zaletą według "zielonych", czyli katalizatorem, ma same wady. Jest ciężki i ogranicza mocno reakcję na gaz. Po zainstalowaniu akcesoryjnego wydechu dedykowanego dla TE450 i odpowiedniej regulacji jednostki napędowej, Huska zmienia się… nie do poznania!

Jakoś wykonania jest porównywalna do tego, co znajdziemy w innych markach, nie ma powodów do narzekań. Przydałoby się poprawić trochę niektóre delikatne rozwiązania (np. wspomniane już osłony chłodnic) ale samo nic się nie rozpada. W dużej mierze stan motocykla zależny jest od ekstremalności jego użytkowania przez właściciela.

Prezentowany egzemplarz nigdy nie zawiódł swojego kierowcy na zawodach, jeśli chodzi o stronę techniczną i serwisową. Połamane klamki czy wygięta kierownica, to wyłączny „dorobek” szofera.

W błocie

Silnik pracuje i oddaje moc liniowo i przewidywalnie. Mocy nigdy nie brakuje, a dla wielu będzie jej aż nadto. Dla jednych spokojne oblicze jednocylindrowca jest zaletą, dla innych jest to wada – wybór należy do kupującego. Układ przeniesienia napędu funkcjonuje od nowości niezawodnie, hydrauliczne sterowanie sprzęgła pracuje lekko, nie zapowietrza się.

Odczuwalna jest spora masa motocykla (waga na sucho: 113kg), która nie jest większa niż u konkurencji, ale przesunięty do przodu środek ciężkości zmusza do prowadzenia motocykla pewną ręką, szczególnie na ciasnych manewrówkach oraz na luźnej, czy śliskiej nawierzchni. W zamian za to Huska jest bardzo stabilna podczas szybkich przelotów na prostych odcinkach.

Pieniądze

Dlaczego TE450? Husqvarna była kilka lat temu i ciągle pozostaje najtańszym oferowanym u nas nowym wyczynowym motocyklem enduro. Dodatkowo o zakupie prezentowanego egzemplarza zadecydował fakt, że był to model z poprzedniego roku sprzedawany ze znacznym upustem cenowym. Poza ceną, za duży plus uznana została 2-letnia gwarancja (która, jak się okazało oprócz wymiany licznika, nie była potrzebna). Niska cena nowego motocykla przekłada się na niższe ceny na rynku wtórnym. Wertując strony serwisów aukcyjnych natychmiast zauważymy, że Huska z 2007 r. jest średnio około 3-4 tys. zł tańsza, niż KTM EXC450 czy Yamaha WR450 z tego samego rocznika. Za egzemplarz w dobrym stanie, o udokumentowanym pochodzeniu i historii serwisu należy wyłożyć 12-13 tysięcy złotych.

Koszta eksploatacji

Użytkowanie motocykla generuje koszty porównywalne z innymi, konkurencyjnymi markami. Serwis motocykla przewidziany jest co 16 mth. Obejmuje wymianę oleju, filtra, regulację zaworów (co 32 mth), czyszczenie filtra powietrza oraz przegląd motocykla. W warunkach amatorskiej eksploatacji dla ułatwienia podstawowy okres miedzy przeglądowy można wydłużyć do 20mh. Zdecydowanie przegląd powinien być wykonywany przed każdym startem w zawodach. Do tego dochodzi coroczna wymiana oleju w zawieszeniu, czyszczenie gaźnika, nowy zestaw napędowy, ogólny przegląd. Przez trzy lata eksploatacji wymienione zostały łożyska główki ramy (2 razy), chodnica lewa, kierownica, uszczelniacz wałka zdawczego. Do tego w zależności od potrzeb: opony, dętki, klocki hamulcowe, czyszczony i nasączany filtr powietrza, łożyska wahacza, rolek prowadzących łańcucha napędowego. Tutaj należy zaznaczyć, że mówimy o maszynie jeżdżonej amatorsko. Użytkowanie maszyny wyczynowe rzecz jasna oznacza intensyfikację wydatków.

Ceny części zamiennych i dodatków podobne jak w przypadku chociażby KTMa. np. klamki sprzęgła i kamulca są identyczne jak w KTMie (osprzęt Brembo i Magura). Na rynku dostępne są akcesoryjne plastiki, zatem użytkownik nie jest skazany na ceny fabryczne. Dodatki kosztują drogo, z uwagi na fakt, że ciężko jest znaleźć cokolwiek do tego modelu na rynku wtórnym, (wydechy, osłony chłodnic, itp.) niewiele jest też dostępnych używanych akcesoriów. Z nowymi akcesoriami także ciągle nie jest łatwo jeśli chodzi o Husqvarnę, przynajmniej w Polsce.

Komu, komu?

Wróćmy do pytania ze wstępu. Czy warto kupić używaną TE450? Jeśli traficie na zadbany egzemplarz w dobrym stanie – z pewnością tak. Prezentowana sztuka udowadnia, że Husqvarna produkuje motocykle, które przy prawidłowej eksploatacji są trwałe i niezawodne.

Osobnym tematem jest kwestia potencjału sportowego. Motocykl z uwagi na swoje podwozie ustępuje np. KTMowi, niemniej jednak dla większości amatorów różnice w zachowaniu się maszyny na bezdrożach będą nie do wychwycenia. Jeśli ktoś potrzebuje motocykla do aktywnego wypoczynku w terenie, z pewnością zakup relatywnie taniej Huski będzie dobrym pomysłem. Jeżeli natomiast ktoś chciałby wykorzystać TE450 z tego rocznika w wyczynowym sporcie musi liczyć się z koniecznością włożenia większej ilości pracy w przygotowanie maszyny, niż ma to miejsce w przypadku innych marek.

Opinia użytkownika, Piotr Moskalewicz:

Wierny pies "husky" - tak w kilku słowach mógłbym określić ten motocykl. Kupiłem go z myślą o weekendowych przejażdżkach po okolicach i dla spróbowania co to znaczy enduro, a potem trafiły się przejazdy przez pół Polski offroadem i starty w zawodach enduro. Motocykl ten nigdy mnie nie zawiódł, chociaż ja go nie raz. Pozwolił mi nauczyć się jazdy w terenie, jego niemała moc uratowała mnie nie raz z opresji - w błocie czy na podjazdach. Na pewno jest to sprzęt, który amatorowi dostarczy dużo pozytywnych wrażeń. Teraz czas na małe zmiany, bo ciągnie mnie w stronę zawodów cross country i przydało by się coś nieco lżejszego, ale nadal będzie to Husqvarna.

Dane techniczne:

model: Husqvarna TE 450
rodzaj silnika: czterosuwowy, jednocylindrowy, czterozaworowy
pojemność [cm3]: 449
średnica tłoka [mm]: 97
skok tłoka [mm]: 60,76
ilość biegów: 6
rozruch: elektryczny i nożny
chłodzenie: ciecz
średnica gardzieli [mm]: 41
hamulec przedni: tarczowy 260mm
hamulec tylny: tarczowy 240mm
przednie zawieszenie: upside-down, olejowe, 50 mm
tylne zawieszenie: progresywne typu: "soft damp"
przednie koło: 90/90-21"
tylne koło: 140/80-18"
masa [kg]: 116,3
rozstaw osi [mm]: 1472
minimalny prześwit [mm]: 340
wysokość siodła [mm]: 980
pojemność zbiornika paliwa [l]: 9,2
Konkurenci:
BMW G450X
Yamaha WR 450F
450 husaberg
ktm exc 450 prawa strona
Husqvarna TE450 2007 z przodu
Lampa Husqvarna TE450 2007
Tylny amortyzator Husqvarna TE450 2007
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Husqvarna TE450 na bandzie
Husqvarna TE450 na zawodach
Husqvarna TE450 tor MX
Husqvarna TE450 w blocie
Husqvarna TE450 w terenie
Husqvarna TE450 w terenie
Husqvarna TE450 zjazd
Husqvarna TE450 2007 prawy profil
Husqvarna TE450 2007 z gory
prawy profil Husqvarna TE450 2007
profil Husqvarna TE450 2007
Husqvarna TE450 2007
Husqvarna TE450 2007 blotnik
Husqvarna TE450 2007 handguard
Husqvarna TE450 2007 kierownica
Husqvarna TE450 2007 lewy boczek
Husqvarna TE450 2007 licznik
Husqvarna TE450 2007 numer startowy
Husqvarna TE450 2007 silnik lewa strona
Husqvarna TE450 2007 tylne kolo
Husqvarna TE450 2007 za kierownica
Plastik Husqvarna TE450 2007
Silnik Husqvarna TE450 2007
Tlumik Husqvarna TE450 2007
Tylny hamulec Husqvarna TE450 2007
Widelec Husqvarna TE450 2007
Zbiornik paliwa Husqvarna TE450 2007
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę