Honda CMX1100 Rebel na rok 2022. Opis, zdjêcia, dane techniczne
Wyjątkowo stylowa Honda CMX1100 Rebel oferuje relaks i ekscytację w hurtowych dawkach, a nowe, wyraziste malowanie modelu na rok 2022 dodaje mu jeszcze więcej uroku. Natomiast wysoki pułap osiągów dostępny jest na wyciągnięcie ręki.
Dwucylindrowy CMX500 Rebel o pojemności 500 cm3, odpowiedni dla kierowców z prawem jazdy kategorii A2, zadebiutował w roku modelowym 2017. Połączył on tradycję z przełomowymi pomysłami adresowanymi do młodszych kierowców, dla których motocykl to nie tylko środek transportu, ale także manifestacja stylu życia, sposobu myślenia i indywidualizmu.
Rebel, to połączenie ponadczasowego wyglądu "bobbera" z wybiegającym w przyszłość, unikalnym, nowoczesnym stylem. Przyniosło mu to natychmiastową popularność już w pierwszym roku sprzedaży i nie był to gwiazdor jednego sezonu. W roku modelowym 2019 był trzecim najlepiej sprzedającym się customem w Europie. Łatwy do opanowania i eksploatacji, idący własną drogą Rebel odniósł sukces w swojej standardowej wersji. A przy tym, jako wdzięczny obiekt do personalizacji, był świetnie przygotowany na to, co wyobraźnia podpowiadała właścicielom.
W roku 2021, śladem modelu pierwszej generacji, ruszył nowy Rebel CMX1100. Zachował istotę tego, co uczyniło mniejszego brata tak wyjątkowym, dodając wyższe osiągi, więcej charakteru i zestaw najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych Hondy.
Rebel CMX1100, zachęcając powyższymi elementami i atrakcyjną ceną, jest jednak czymś więcej niż kolejnym krokiem naprzód - być może to skok do innego segmentu. Stanowi on propozycję dla szerokiej rzeszy motocyklistów szukających czegoś, co jeszcze bardziej odróżnia się od głównego nurtu. W modelu na rok 2022 nie dokonano zmian technicznych, jednak otrzymał on nową, atrakcyjną wersję kolorystyczną.
CMX1100 Rebel ma podwójną osobowość. Został on zaprojektowany z myślą zarówno o spokojnej, bezstresowej podróży, jak i o ekscytujących wrażeniach z jazdy, gdy droga zmienia się w serpentynę. Kierowcy przesiadający się z mniejszych motocykli docenią łatwe do opanowania wymiary i masę (wysokość siedzenia to zaledwie 700 mm), natomiast bardziej doświadczeni użytkownicy natychmiast poczują radość prowadzenia motocykla ze świetnym podwoziem. Rebel zawdzięcza je sztywnej ramie z rur stalowych, wysokiej jakości zawieszeniu o charakterystyce odpowiedniej dla motocykla w stylu "naked" oraz mocnym hamulcom.
Wszyscy użytkownicy pokochają charakter i osiągi dwucylindrowego, rzędowego silnika o pojemności 1084 cm3, (wcześniej wykorzystywanego w modelu CRF1100L Africa Twin), który został przestrojony pod kątem maksymalnego ciągu w zakresie niskich i średnich obrotów, a do tego otrzymał sugestywne, dopracowane brzmienie wydechu.
Elektroniczne zarządzanie przepustnicą wnosi wyrafinowane możliwości wspomagania kierowcy: 3 domyślne tryby jazdy z precyzyjnie dobranymi zestawami różnych parametrów, dzięki czemu można dopasować każdy z trybów do innych warunków drogowych lub do upodobań użytkownika. Zmienia się sposób dostarczania mocy silnika, intensywność hamowania silnikiem, poziom interwencji systemów HSTC i kontroli unoszenia przedniego koła, a także mapy zmiany biegów w przypadku wersji z przekładnią DCT. Tempomat jest wyposażeniem standardowym.
Tak więc Rebel 1100, ogołocony ze wszelkich zbędnych elementów, przemawia swoim minimalizmem w stylu godnym trzeciej dekady XXI wieku. Stalowe błotniki - przedni i tylny - umieszczono tuż nad grubymi oponami, a okrągły reflektor łączy w sobie klasyczny wygląd z nowoczesnym oświetleniem LED i nawiązuje formą do okrągłego zespołu wskaźników z negatywowym wyświetlaczem LCD. Współczesne rozumienie komfortu wymagało umieszczenia w schowku pod siedzeniem gniazda ładowania USB typu C.
Rebel 1100 na rok modelowy 2022 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych: Pearl Stallion Brown i Gunmetal Black Metallic.
Wyposażenie i stylistyka
Dominująca ciemna kolorystyka elementów CMX1100 Rebel podkreśla prosty, surowy styl motocykla, który powstał w tym samym amerykańskim ośrodku Honda R&D, w którym został zaprojektowany oryginalny CMX 500 Rebel. Długi, niski motocykl z wąskim korpusem zwieńczono pochylonym, dwubarwnym, bezkołnierzowym zbiornikiem paliwa o pojemności 13,6 l. Jego minimalizm i proporcje zyskują dodatkowy wyraz, kiedy w naturalny sposób uzupełnia je dosiadający maszynę kierowca.
Przedni i tylny błotnik są tłoczone ze stali o grubości 1 mm i mocowane za pomocą odlewanych z aluminium wsporników. Każdy z elementów otrzymał akcenty stylistyczne, które tworzą lub wzmacniają wyjątkowy, spójny charakter motocykla. Nisko ustawiony reflektor o średnicy 175 mm ma klasyczną formę, ale mieści cztery punkty świetlne LED z grubymi wewnętrznymi soczewkami, co z daleka pozwala zidentyfikować ten oryginalny model. Małym, okrągłym kierunkowskazom o średnicy 55 mm również nadano klasyczny wygląd, jednak owalne, przezroczyste światło tylne LED prezentuje się już nowocześnie i harmonizuje z innymi detalami Rebela.
Siedzenie jest wyprofilowane tak, aby wspierać kierowcę przy intensywnym przyspieszaniu, ale z miękką sprężystością, zapewniającą komfort jazdy. Rebel może służyć do jazdy solo, ale może też przewozić pasażera, dzięki poduszce siedzenia, którą szybko i łatwo można przykręcić i odkręcić. Pod siedzeniem znajduje się 3-litrowy schowek, w którym umieszczono gniazdo ładowania USB typu C.
Negatywny wyświetlacz LCD o przekątnej 120 mm oferuje intuicyjnie łatwy odczyt dostarczanych informacji. Obsługiwana kluczykiem stacyjka znajduje się po lewej stronie ramy i również otwiera zamek siedzenia, bez konieczności wyjmowania kluczyka ze stacyjki. Prosto mocowane ramiona kierownicy z dużymi, 1-calowymi zaciskami oraz zespół przełączników na lewym ramieniu kierownicy, zarządzający trybami jazdy i pracą opcjonalnej przekładni DCT, czynią jazdę łatwą i przyjemną. Podczas długich dni spędzanych na autostradach bardzo przydaje się montowany w standardzie tempomat.
Silnik
8-zaworowy, dwucylindrowy silnik SOHC o pojemności 1084 cm3 i tłokach równoległych, który napędza model Rebel 1100, generuje moc maksymalną 87 KM (64 kW) przy 7 000 obr/min i moment obrotowy 98 Nm przy 4750 obr/min. To mocne atuty w tym segmencie rynku i gwarancja solidnych osiągów. Zwiększona bezwładność wynikająca z przyrostu masy koła zamachowego oznacza, że reakcje przy niskich obrotach są nie tylko wyjątkowo stabilne, ale też realnie wpływają na charakter motocykla.
Kompaktowe rozmiary, wraz z rozrządem Unicam i półsuchą miską olejową, dobrze służą centralizacji masy, co w połączeniu z niską ramą Rebela pozwala na obniżenie środka masy i zachowanie sporego prześwitu.
Wał korbowy z przesunięciem fazowym 270° i wynikające z tego nierównomierne odstępy między kolejnymi zapłonami, wpływają na charakterystyczne brzmienie tego modelu. Ale również unikalny układ wydechowy, czasy zaworowe i skoki zaworów, powodują jeszcze silniejszy efekt "pulsu" silnika. Dzięki temu brzmienie jednostki odzwierciedla podwójną osobowość Rebela - przy niskich obrotach ton jest harmonijny i łagodnie zmienia się przy delikatnym operowaniu przepustnicą, by wraz ze wzrostem obrotów i przy większych ruchach przepustnicy przeobrazić się się w bardzo wyraźny, głośniejszy puls przypominający serię burzowych grzmotów.
Pracą silnika zarządza system elektronicznego sterowania przepustnicą (TBW), a system PGM-FI - oprócz paliwa - dostarcza do korpusów przepustnic powietrze z 7-litrowego airboxu. Dodatkową satysfakcje z jazdy daje brzmienie układu wydechowego, które zostało tak dostrojone, by poniżej 4000 obr/min emitować głęboki puls dźwiękowy o niskiej częstotliwości poprzez owalny tłumik o objętości 5,3 litra, zwiększając natężenie i częstotliwość pulsu wraz ze wzrostem obrotów silnika.
Skrzynia korbowa jest podzielona poziomo, pompa wodna znajduje się w obudowie sprzęgła, a termostat zintegrowano z głowicą cylindra. Wersja silnika z przekładnią manualną i z przekładnią DCT mają te same skrzynie korbowe, różniące się nieznacznie zewnętrznie. Siły bezwładności drugiego rzędu są neutralizowane wzajemnie ruchem posuwisto-zwrotnym tłoków, podczas gdy siły bezwładności pierwszego rzędu są redukowane przez zastosowanie dwóch wałków wyrównoważających. Pompa wodna i pompa oleju są napędzane przez wałki wyrównoważające.
Koło czujnika położenia wału korbowego z wypustami rozmieszczonymi co 10° zarządza wykrywaniem błędów zapłonu, co jest ważne dla uzyskania zgodności z normą EURO5. Ponadto (pod kątem normy EURO5) czujniki ubogiej mieszanki (LAF) umieszczone w rurach, za kolektorem wydechowym, umożliwiają dokładny pomiar składu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Systemy elektroniczne silnika
System elektronicznie sterowanej przepustnicy (TBW) zarządza osiągami i charakterystykami silnika oraz poziomem kontroli momentu obrotowego (HSTC) i kontrolą unoszenia przedniego koła. Do wyboru są 3 zdefiniowane tryby jazdy, odpowiednie do różnych warunków drogowych. Wyboru trybu jazdy dokonuje się za pomocą przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy, a wskaźnik na wyświetlaczu jest aktywowany gdy HSTC przystępuje do działania.
Tryb STANDARD zapewnia zrównoważony poziom środkowy w dostarczaniu mocy silnika, hamowania silnikiem, kontroli unoszenia przedniego koła i czułości HSTC, tworząc warunki do relaksującej jazdy przy niskich obrotach i prędkościach, jednocześnie uwalniając znacznie więcej potencjału Rebela w miarę wzrostu obrotów.
Tryb RAIN zapewnia łagodne gospodarowanie mocą silnika i delikatne hamowanie, z wysoko ustawionymi progami interwencji kontroli unoszenia przedniego koła i HSTC, umożliwiając spokojną i bezpieczną jazdę na mokrych lub śliskich nawierzchniach.
Tryb SPORT oferuje agresywne dostarczanie mocy i hamowanie silnikiem, z niskim poziomem interwencji systemów zapobiegania unoszeniu przedniego koła i HSTC, co pozwala na wykorzystanie maksymalnych osiągów motocykla.
Tryb USER daje możliwość niestandardowej kombinacji ustawień, zależnie od preferencji kierowcy. Po ustawieniu parametrów trybu USER, są one automatycznie zapisywane, więc nie ma potrzeby ponownego konfigurowania parametrów po każdym włączeniu zapłonu.
Przekładnia dwusprzęgłowa DCT
Dwusprzęgłowe przekładnie DCT Hondy produkowane są już od 12 lat, a od 2010 roku w Europie sprzedano ponad 290 000 jednośladów wyposażonych w ten system przeniesienia napędu. DTC zapewnia przewidywalną i płynną zmianę biegów, bardzo szybko zyskując aprobatę kierowcy. Przekładnia korzysta z dwóch sprzęgieł: z jednego do rozruchu i zasprzęglania biegów 1, 3 i 5 i z drugiego - do biegów 2, 4 i 6, z wałkiem głównym połączonym z jednym ze sprzęgieł, umieszczonym wewnątrz wałka głównego drugiego sprzęgła, co zapewnia bardzo zwartą budowę przekładni.
Oba sprzęgła są niezależnie sterowane przez własne obwody elektrohydrauliczne. Gdy nastąpi zmiana biegów, system wstępnie wybierze następne docelowe przełożenie, używając sprzęgła, które nie jest obecnie załączone. Pierwsze sprzęgło jest następnie elektronicznie rozłączane, a jednocześnie włącza się drugie sprzęgło.
Rezultatem jest powtarzalna, szybka i bezproblemowa zmiana biegów. Ponadto, gdy sprzęgła przenoszą napęd z jednego biegu na drugi, z minimalną przerwą w przekazywaniu momentu obrotowego z silnika na tylne koło, każdej zmianie biegów towarzyszy tylko minimalne szarpnięcie i zakołysanie motocykla, co sprawia, że odczucie towarzyszące zmianie jest bezpośrednie, a sama zmiana jest bardzo wygładzona. Dodatkowe korzyści to większa trwałość (ponieważ nie można uszkodzić przekładni źle zmieniając biegi), wyeliminowanie możliwości "zduszenia" silnika, obniżenie stresu w czasie jazdy miejskiej i zmniejszenie zmęczenia kierowcy, co pozwala skupić zaoszczędzoną w ten sposób uwagę na wszystkich innych aspektach jazdy, punktach przyspieszania i hamowania.
System DCT oferuje dwa różne style jazdy - zmiany biegów dokonywane są albo w trybie automatycznym, według przestrzennej mapy wyboru biegu z wykorzystaniem monitorowanych non-stop parametrów jazdy, takich jak prędkość motocykla, obroty silnika i kąt otwarcia przepustnicy albo w trybie ręcznym, przez kierowcę, za pomocą łopatek umieszczonych po lewej stronie kierownicy.
Dzięki elektronicznemu sterowaniu przepustnicą (TBW), mapy zmian biegów DCT są połączone z 3 trybami jazdy.
W trybie jazdy STANDARD mapa zmiany biegów DCT oferuje równowagę pomiędzy jazdą na wysokich biegach ze stosunkowo niską prędkością oraz jazdą na niskich biegach, z pełnym otwarciem przepustnicy, dbając, by taka jazda była odpowiednio ekscytująca.
W trybie RAIN szybciej wybierane są wyższe biegi, aby zapewnić maksymalną płynność jazdy.
Tryb SPORT zapewnia wyższe obroty na niższych biegach, zmieniając biegi również w dół przy wyższych obrotach w celu uzyskania lepszego efektu hamowania silnikiem.
Tryb USER umożliwia kierowcy wybranie dowolnego z trzech schematów zmiany biegów DCT z preferowanymi kombinacjami innych parametrów.
Podwozie
Rama modelu CMX1100 Rebel, wykonana z rur stalowych, jest sama w sobie manifestem stylistycznym. Opiera się na surowej i prostej konstrukcji jego mniejszego krewniaka i charakteryzuje się tą samą wyraźną linią biegnącą po przekątnej - od przodu do tyłu. Zbiornik paliwa pełni ważną rolę w zakresie stylistyki, zajmując miejsce powyżej głównych rur o średnicy 35 mm, które są powiększone w porównaniu z rurami modelu CMX500 Rebel. Wahacz rurowy o średnicy 50,8 mm koresponduje z całością, zarówno pod względem technicznym, jak i stylistycznym.
Rozstaw osi wynosi 1520 mm, widelec ustawiono pod kątem 30° do pionu, by nawiązać do stylu cruisera, o 2° powyżej kąta pochylenia główki ramy wynoszącego 28°, wyprzedzenie ustalono na 110 mm. Taka geometria zapewnia właściwy wygląd, ale także stabilność w jeździe na wprost i dokładne, łatwe prowadzenie motocykla. Masa motocykla z płynami wynosi 223 kg dla modelu CMX1100 Rebel z manualną skrzynią biegów i 233 kg - dla opcji z przekładnią DCT.
Wysokość siedzenia ustalono na bardzo przyjaznym poziomie 700 mm, a trójkąt pomiędzy kierownicą, siedzeniem i podnóżkami umieszczonymi w połowie wysokości, osadza kierowcę mocno "w" motocyklu. Ogólna geometria pozwala na uzyskanie dużych kątów przechyłu, po 35° na każdą stronę (pomiary wykonane przez Hondę), co oznacza, że CMX1100 Rebel potrafi cieszyć kierowcę na krętych drogach i płynnie łączyć sekwencje zakrętów.
Przedni widelec typu cartridge posiada zaczernione, 2-częściowe dolne golenie (wykonane zarówno z wyciskanego, jak i odlewanego ciśnieniowo aluminium), połączone z goleniami 43 mm, wykończonymi ciemną, granatową powłoką z tlenku tytanu. Podwójne tylne amortyzatory z trzpieniami o średnicy 12,5 mm wyposażono w zasobniki ciśnieniowe (piggyback). Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie posiadają regulację napięcia wstępnego sprężyn.
Siłę hamowania zapewnia przedni, montowany promieniowo, czterotłoczkowy zacisk monoblokowy obejmujący tarczę pływającą o średnicy 330 mm. Z tyłu pracuje jednotłoczkowy zacisk działający na tarczę o średnicy 256 mm. Oba kontrolowane są przez system ABS. Obręcze odlewane z aluminium posiadają 5 sportowych ramion w kształcie litery Y. Zakładane są na nie grube opony - tylna o wymiarach 180/65B16 i przednia - 130/70B18.
Akcesoria
Z myślą o personalizacji, opracowano całą gamę oryginalnych akcesoriów Hondy, gotowych do przykręcenia bezpośrednio do motocykla. Są one podzielone na dwie linie: "street" i "tour".
STREET
- Siedzenie ze specjalną tapicerką - zestaw zamienny/przedni, siedzenie czarne/brązowe
- Bagażnik tylny (do jazdy solo)
- Naklejka na zbiornik paliwa
- Owiewka reflektora
- Krótki przedni błotnik
- Paski na felgi
TOUR
- Siedzenie ze specjalną tapicerką - zestaw zamienny/przedni, siedzenie czarne/brązowe
- Oparcie dla pasażera
- Bagażnik tylny
- Sakwa boczna z tkaniny
- Szyba
Dane techniczne
SILNIK | |
Typ | SOHC chłodzony cieczą, 4-suwowy, 8-zaworowy, rzędowy, 2-cylindrowy z wykorbieniami co 270° i z rozrządem Unicam Zgodny z normą EURO5 |
Pojemność skokowa | 1084 cm3 |
Średnica cylindra i skok | 92 mm x 81,5 mm |
Stopień sprężania | 10.1:1 |
Moc maksymalna | 87 KM (64 kW) przy 7 000 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 98 Nm przy 4 750 obr/min |
Pojemność układu smarowania | 4,8/4,3 (5,2/4,7 DCT) |
SYSTEM PALIWOWY | |
Zasilanie | PGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa |
Zbiornik paliwa | 13,6 l |
Zużycie paliwa | 4,9 l/100 km – MT 5,3 l/100 km – DCT |
Emisja CO2 | 114 g/km – MT 123 g/km – DCT |
INSTALACJA ELEKTRYCZNA | |
Rozrusznik | Elektryczny |
Pojemność akumulatora | 12 V/11,2 AH |
Moc alternatora | 0,419 kW |
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU | |
Typ sprzęgła | MT:Mokre wielotarczoweDCT: dwa mokre wielotarczowe sprzęgła hydrauliczne |
Typ skrzyni biegów | MT: 6-biegowa manualna skrzynia biegówDCT: 6-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów |
Przeniesienie napędu | Łańcuch |
RAMA | |
Typ | Diament |
PODWOZIE | |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) | 2240 mm x 853 mm x 1115 mm – MT 2240 mm x 834 mm x 1115 mm – DCT |
Rozstaw osi | 1,520 mm |
Kąt pochylenia kolumny/ Kąt widelca | 28° / 30° |
Wyprzedzenie | 110 mm |
Wysokość siedziska | 700 mm |
Prześwit | 120 mm |
Masa własna | MT: 223 kg / DCT 233 kg |
ZAWIESZENIE | |
Przód | Wstępnie regulowane 43 mm z kartridżem |
Tył | Manualna regulację napięcia wstępnego podwójnego amortyzatora z zasobnikiem (piggyback) |
KOŁA | |
Przód | Aluminiowe, odlewane wieloramienne |
Tył | Aluminiowe, odlewane wieloramienne |
Obręcz przednia | MT 3,50 |
Obręcz tylna | MT 5,00 |
Opona przednia | 130/70B18 M/C |
Opona tylna | 180/65B16 M/C |
HAMULCE | |
Układ ABS | Dwukanałowy ABS |
Przód | Promieniowo montowany czterotłoczkowy zacisk hamulcowy i pojedyncza pływająca tarcza o średnicy 330 mm |
Tył | Pojedyncza tarcza 256 mm z jednotłoczkowym zaciskiem |
ZESPÓŁ WSKAŹNIKÓW I UKŁAD ELEKTRYCZNY | |
Zespół wskaźników | Wyświetlacz LCD negatywowy, 120 mm, ładowarka USB C |
System zabezpieczeń | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Reflektor | LED |
Światła tylne | LED |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze