Honda CBR 1000RR-R Fireblade - wrażenia z jazdy [FILM]
Nowy silnik, bardzo poważne zmiany w podwoziu i elektronice. Nowa Honda Fireblade może się pochwalić mocą na poziomie 217 KM i masą własną 201 kg z pełnym zbiornikiem paliwa. CBR 1000RR-R Fireblade na rok 2020 to motocykl stworzony w oparciu o doświadczenia wprost z serii MotoGP i można się o tym bardzo szybko przekonać. Zobaczcie nasz film z testów nowej Hondy Fireblade.
Plotki o zastosowaniu w nowej Hondzie Fireblade silnika V4 pozostały tylko plotkami. CBR 1000RR-R na rok 2020 ma jednak inne skuteczne sposoby, żeby szokować…
Imponujące 217 KM mocy generowane przy 14 500 obr/min czynią nową Hondę CBR 1000RR-R Fireblade najmocniejszym sportowym „litrem” na rynku. Szybkie spojrzenie w dane techniczne i od razu widać pierwsze podobieństwa do RC213V na której ściga się Marc Marquez.
Żaden poprzedni Fireblade nie był motocyklem tak bardzo bezkompromisowym, tak mocno zorientowanym na jeździe po torze. I świadczy o tym nie tylko charakterystyka oddawania mocy nowego silnika, ale też m.in. bardziej agresywna pozycja za kierownicą.
Premierowe testy nowej CBR 1000RR-R Fireblade w wersji SP zorganizowano na piekielnie szybkim torze Losail w Katarze. Poniżej nasz film z tego wydarzenia i pierwsze wrażenia z jazdy, na gorąco:
CBR 1000RR-R Fireblade ma m.in. tłoki o identycznej średnicy, co wyścigówka z MotoGP. W zestawieniu z konkurentami jest to największa średnica tłoka, co przekłada się na bardzo krótki skok, czyli pierwszy powód, dla którego nowa jednostka napędowa tak dziko potrafi się wkręcać na wysokie obroty.
Kolejne powody to lżejsze o połowę korbowody, lżejsze tłoki i zupełnie nowe rozwiązania w układzie rozrządu, czy smarowania. To wszystko sprawia, że Honda najchętniej pracuje teraz w najwyższym zakresie obrotów. W dolnym i średnim zakresie obrotów osiągi są nieco słabsze w stosunku do poprzedniego modelu.
Równie zadziwiające, co moc maksymalna w nowej CBR 1000RR-R Fireblade, są również niezwykle rozbudowane możliwości regulacji półaktywnego zawieszenia Ohlins w wersji SP. Na kolorowym wyświetlaczu możemy kontrolować zachowania zawieszenia dla kolejnych etapów pokonywania zakrętu (osobne ustawienia dla hamowania do zakrętu, osobne dla jazdy w przez zakręt i wyjścia z zakrętu).
Nowy Fireblade w stanie gotowym do jazdy, zatankowany pod korek, waży dokładnie 201 kg, czyli przy jego mocy 217 KM daje nam stosunek mocy do masy wyższy niż 1:1…
Biegi w górę i w dół zmieniamy za pomocą quickshiftera. Choć tor Losail, na którym jeździliśmy, jest bardzo szybki i dysponuje długą prostą, to nie było konieczności wbijania piątego i szóstego biegu… Na końcu prostej startowej osiągałem blisko 300 km/h na czwartym biegu.
Twórcy nowej CBR 1000RR-R napracowali się również nad aerodynamiką. Wprawdzie skrzydełka w Ducati Panigale V4 wyglądają spektakularnie i bardziej rzucają się w oczy, jednak Honda Fireblade również została wyposażone w niewielkie spojlery, które można nazywać skrzydełkami. W przypadku Hondy zainstalowano je bardziej dyskretnie, wkomponowując w kształty bocznych owiewek. Cel oczywiście ten sam – zwiększenie docisku i przyczepności przedniej opony przy wysokich prędkościach.
Nowa Honda CBR 1000RR-R Fireblade ma więcej literek R w nazwie, niż kiedykolwiek dotąd… Teraz już rozumiemy dlaczego. Jeśli R ma oznaczać Racing, to obecność dodatkowej erki w nazwie jest w tym przypadku w pełni uzasadniona.
Jedynymi niezadowolonymi z faktu tak wyścigowego ukierunkowania nowego modelu mogą być wszyscy fani użytkowania sportowego motocykla na co dzień. Producent wyraźnie dał nam do zrozumienia, że do turystyki, jazdy na co dzień, czy wypadów na górskie serpentyny ma w ofercie inne, lepsze do takich przeznaczeń motocykle. Nowa Honda Fireblade ma służyć do zabawy na torze. To jest jej świat i niech tak pozostanie.
Ceny:
Honda CBR 1000RR-R Fireblade 2020 – cena 92 200 zł
Honda CBR 1000RR-R Fireblade SP 2020 – cena 110 900 zł
Więcej informacji znajdziecie na oficjalnej stronie Honda Polska.
Dane techniczne:
silnik: | rzędowy 4-cylindrowy |
pojemność skokowa: | 999 cm3 |
średnica x skok tłoka: | 81 mm x 48,5 mm |
moc: | 217 KM przy 14500 obr /min |
moment obrotowy: | 113 Nm przy 12500 obr/min |
system paliwowy: | wtrysk elektroniczny |
system chłodzenia: | ciecz |
rozrusznik: | elektryczny |
skrzynia biegów: | nożna, 6-biegowa |
sprzęgło: | mokre wielotarczowe hydrauliczne z antyhoppingiem |
przeniesienie napędu: | łańcuch |
zawieszenie przednie: | Showa teleskopowe z odwróconym widelcem, średnica wewnętrzna 43 mm, Big Piston Front Fork z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia |
zawieszenie tylne: | Pro-Link z gazowym amortyzatorem HMAS z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego oraz bezstopniową regulacją tłumienia dobicia i odbicia, skok 137mm, Showa Balance-Free Rear Cushion z regulacją napięcia wstępnego oraz tłumienia dobicia i odbicia |
hamulec przedni: | Tarcze o średnicy 330 mm, 4-tłoczkowe zaciski Nissin |
hamulec tylny: | Tarcze o średnicy 220 mm, 2-tłoczkowe zaciski Brembo |
opona przednia: | 120/70-ZR17 |
opona tylna: | 200/55-ZR17 |
systemy dodatkowe: | IMU, HESD, HSTC |
długość/szerokość/wysokość: | 2100 x 745 x 1140 mm |
masa: | 201 kg z płynami |
wysokość siedzenia: | 830 mm |
zbiornik paliwa: | 16,1 l |
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze